Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Jag kanske är själv ute och cyklar, hehe, men jag tänkte på ditt "metalliska" ljud som du hör hela tiden.
Hör du det även inne i kupén när du kör eller bara om du drar ner rutan för att lyssna?

Om det är så att det bara hörs utanför bilen så kan det vara bromsbeläggen. Hade ett helvetes jobbigt ljud som bara hördes utifrån som gick i takt med att hjulen började snurra och det var bromsbeläggen/et bak som var slut.

Byte dem och det blev normalt igen. :)

Även om detta kanske inte är exakt det problem du upplever så kanske det hjälper ändå på vägen mot en lösning, tänkte skriva det ändå :)

MVH
Willis
Sa ju att de var värt att läsa att läsa spoilern :D

ljudet hörs när man sitter inne i kupén också men betydligt högre när man vevar ner rutan. Skulle inte kunna tänka mig bakdelen, hörs helt klart som vä-fram och mindre på hö-fram.

Det är inte dåliga klossar på någon sida. Skivan på hö-fram byts nu men det finns material kvar på den.

Sätter ihop allt nu idag och imorrn om så krävs. Funkar det inte då så kommer jag lägga upp en film så att det kanske blir lättare att förstå.

Jag kommer göra rent och lacka bl.a bromskivan mitt och andra detaljer. Bläster in my <3. :D

Senare kommer det komma lite mer sportigare bromskit hoppas jag.

Är grymt tacksam för fler spekulationer.
/stagesix

edit: om det är någon som behöver lite bläster jobb så kan jag ta på mig det för en väldigt billig peng. Blästerskåpet är så pass stort så att det precis INTE går ner en fälg. så allt under den storleken är acceptabelt
pm:a eller skriv i tråden om det är något du skulle vara intresserad av.
Bor i tyresö söder om sthlm.
Bild
ungefär en sån
update!

från tisdag(igår)
Min förra update var väldigt nedlåtande och tror det är en tävling som jag såg här på forumet som går om vem som kan ha mest otur eller skriva mest arga/ledsna/tröttsammaste uppdateringar.. Jag tänkte ta o vinna den, motivering nedan:

Tog bort hjulspindeln från länkarmen och såg att navflänsen (den med splines i) glappade ENORMT. pressar ut flänsen så att hela navet kommer ut så jag bara har spindeln kvar. Tittar på navets inre sida, alltså den som går in i spindeln. den är TOTALT misshandlad, man ser klara slipspår och när jag testar lagerpassformen emot spindeln så ser man direkt att det glappar otroligt mycket.

F.d ägaren har lämnat in bilen i han trodde var april detta år för att få hjullager vänster fram lagat. Han fick nämligen en prick för dåligt hjullager från besiktningen. Han lämnar in den hos sin verkstad vid sig. Jag tänker inte nämna namnet på verkstaden i detta läge då jag inte vet säkert att han lämnat in den. men han säger att han ska leta fram kvittot från jobbet.
Som alla vet som hållitt på eller läst om främre hjullager så måste man pressa ut dem från spindeln vilket mekanikern gjort. Men troligtvis på ett felaktigt sätt.

Bilderna pratar för sig själv.. Eller?
Bild
Bild
Bild

OBS! KNIVEN ÄR LÄST DITSATT EFTERSOM JAG BARA VILLE VISA ATT DET FINNS GLAPP.
Bild
Bild

Tittar också på abs kransen som sitter kvar på drivaxeln och den är totalt igensatt med jord ser det ut som :s + att gängorna från drivaxeln är istortsett i skick JÄVLIGT DÅLIGT. kan dock var pga att det saknas bromssköld på den sidan.

Bild
Bild

Inte nog med det så ser man spår efter att någon har försökt att kränga av den yttre lagerbanan med någonting som lämnat märken på styrspindeln (som tur var var lager"hålet" fint).

Dålig bild, men hack finns på misslyckade försök att kränga av lagerbanan
Bild

Bonusbild på styrväxeldamasken :(
Bild

Ända jag hade o göra igår var att titta efter en hel styrspindel när jag egentligen bara behövde navflänsen. Hittade och drog o köpte en imorse.
Styrspindel, komplett

Ska försöka pressa fram kvitto från gamla ägaren och snacka med bilverkstaden som gjorde jobbet. De står att de har 2års garanti på jobb och material och detta är absolut inte fackmässigt gjort.
Det tråkiga är att eftersom jag demonterat av allt själv nu riskerar att han säger att garantin inte gäller.

idag (onsdag) så monterade jag på styrspindeln och allt annat, bl.a damasken, ny skiva fram och styrlederna. När allt var påsatt så drog jag ut på en test runda. Det låter inte likadant som förra gången. men det låter som om skivorna tar i någonstans.
Skall titta efter spår på skivan och byta bromsbackar till skivan som är ny så att jag inte fel sliter den.

Bilen verkar fungera bra i motorn och så men nu är det bara bromsarna (klossarna) som verkar strula. Men.. Problem är till för att lösas ;) :evil:

tog tyvärr inte så mycket bilder under monteringen men kan tillägga att jag är torsk på ännu en del. Krängningshämmar-länken. Verkar vara en riktig pannbiff som leksaksmeckat innan för att insexhålet som man ska hålla i "bulten" och sen skruva på muttern för att få fast länken är av! Det ända jag ser är en mutter som sitter stenhårt fastrostad med en bult som snurrar när jag försöker skruva av muttern.

Bilder från idag onsdag:
Trasiga bulten till k-h-länken
Bild

fina kanten på gamla skivan
Bild

Lite bättre bild på någon som krafsat vid lagerbanan :(
Bild

Gamla vs "nya" från Huddinge alldelar :D
Bild

Fult o dant men inget glapp iaf. Sätter dit den och renoverar gamla spindeln med blästring etc och byter tillbaka med nytt lager när sänkning fram ska påbörjas ;)
Bild

Ännu en bild på navflänsen som är misshandlad :/
Bild

Duschbordet nattetid öppet. Farsan sover och känner inte avfettning & rostlösar lukten upp, JIPPI! :D
Bild

För att försöka lösa gnisslet/tjutet/skriket från bromsarna (är nästan säker på att det är de) så tänkte jag byta klossar imorrn och rengöra dem på den andra sidan.
Några andra förslag?

/stagesix
update igen...(?)

Tror jag har för långa och snabba updates, eller?

Drar iväg en snabb update iaf.

Bytte bromsklossar idag + tog av och rengjorde styrsprinten till oket då denna inte var smord och hade rostat. Troligtvis därför det lät. Den kunde åka tillbaka i vanliga läget.
Sprinten, uppfettad i moly klar för tillbaka sättning:
Bild

ett stycke broms ok som ska finas till när tiden räcker!
Bild

Nya bromsklossar hö-fram, nu slipper man få sne slipade bromsar o klossar :)
Bild

Nästa aktivitet till en finare bil är att laga rosten. Skall imorrn ÅKA! bilen till lack firman och höra när man får en tid och göra upp en deal om resten av rosten på bilen. Sen är det bara att sätta igång o svetsa och spackla ;)

Har inget ljud i bilen just nu så ska fixa in nått simpelt så att man kan koncentrera sig på att slappna av istället för att lyssna och inbilla sig om konstiga ljud från motorn :D blir helt fuckad i huvudet :D

KOMMENTERA :D

/stagesix
:D :D nice att det e grejer på G nu ^^ ja det e alltid jobbigt att höra motorn hela tiden tror alltid att det e något fel på min :roll: så ibland kan det vara skönt med musik^^.

Men röda bromsok måste du ju ha :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 30
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]