update!
från tisdag(igår)
Min förra update var väldigt nedlåtande och tror det är en tävling som jag såg här på forumet som går om vem som kan ha mest otur eller skriva mest arga/ledsna/tröttsammaste uppdateringar.. Jag tänkte ta o vinna den, motivering nedan:
Tog bort hjulspindeln från länkarmen och såg att navflänsen (den med splines i) glappade ENORMT. pressar ut flänsen så att hela navet kommer ut så jag bara har spindeln kvar. Tittar på navets inre sida, alltså den som går in i spindeln. den är TOTALT misshandlad, man ser klara slipspår och när jag testar lagerpassformen emot spindeln så ser man direkt att det glappar otroligt mycket.
F.d ägaren har lämnat in bilen i han trodde var april detta år för att få hjullager vänster fram lagat. Han fick nämligen en prick för dåligt hjullager från besiktningen. Han lämnar in den hos sin verkstad vid sig. Jag tänker inte nämna namnet på verkstaden i detta läge då jag inte vet säkert att han lämnat in den. men han säger att han ska leta fram kvittot från jobbet.
Som alla vet som hållitt på eller läst om främre hjullager så måste man pressa ut dem från spindeln vilket mekanikern gjort. Men troligtvis på ett felaktigt sätt.
Bilderna pratar för sig själv.. Eller?
OBS! KNIVEN ÄR LÄST DITSATT EFTERSOM JAG BARA VILLE VISA ATT DET FINNS GLAPP.
Tittar också på abs kransen som sitter kvar på drivaxeln och den är totalt igensatt med jord ser det ut som :s + att gängorna från drivaxeln är istortsett i skick JÄVLIGT DÅLIGT. kan dock var pga att det saknas bromssköld på den sidan.
Inte nog med det så ser man spår efter att någon har försökt att kränga av den yttre lagerbanan med någonting som lämnat märken på styrspindeln (som tur var var lager"hålet" fint).
Dålig bild, men hack finns på misslyckade försök att kränga av lagerbanan
Bonusbild på styrväxeldamasken :(
Ända jag hade o göra igår var att titta efter en hel styrspindel när jag egentligen bara behövde navflänsen. Hittade och drog o köpte en imorse.
Styrspindel, komplett
Ska försöka pressa fram kvitto från gamla ägaren och snacka med bilverkstaden som gjorde jobbet.
De står att de har 2års garanti på jobb och material och detta är absolut inte fackmässigt gjort.
Det tråkiga är att eftersom jag demonterat av allt själv nu riskerar att han säger att garantin inte gäller.
________________________________________________________________________
idag (onsdag) så monterade jag på styrspindeln och allt annat, bl.a damasken, ny skiva fram och styrlederna. När allt var påsatt så drog jag ut på en test runda. Det låter inte likadant som förra gången. men det låter som om skivorna tar i någonstans.
Skall titta efter spår på skivan och byta bromsbackar till skivan som är ny så att jag inte fel sliter den.
Bilen verkar fungera bra i motorn och så men nu är det bara bromsarna (klossarna) som verkar strula. Men.. Problem är till för att lösas ;) :evil:
tog tyvärr inte så mycket bilder under monteringen men kan tillägga att jag är torsk på ännu en del. Krängningshämmar-länken. Verkar vara en riktig pannbiff som leksaksmeckat innan för att insexhålet som man ska hålla i "bulten" och sen skruva på muttern för att få fast länken är
av! Det ända jag ser är en mutter som sitter stenhårt fastrostad med en bult som snurrar när jag försöker skruva av muttern.
Bilder från idag onsdag:
Trasiga bulten till k-h-länken
fina kanten på gamla skivan
Lite bättre bild på någon som krafsat vid lagerbanan :(
Gamla vs "nya" från Huddinge alldelar :D
Fult o dant men inget glapp iaf. Sätter dit den och renoverar gamla spindeln med blästring etc och byter tillbaka med nytt lager när sänkning fram ska påbörjas ;)
Ännu en bild på navflänsen som är misshandlad :/
Duschbordet nattetid öppet. Farsan sover och känner inte avfettning & rostlösar lukten upp, JIPPI! :D
________________________________________________________________________
För att försöka lösa gnisslet/tjutet/skriket från bromsarna (är nästan säker på att det är de) så tänkte jag byta klossar imorrn och rengöra dem på den andra sidan.
Några andra förslag?
/stagesix