I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av rymdblomma
Det stämmer som det star ovan. En 140 hk och en 170 hk är samma motor men 140 hk har momentbegränsning över ca 3500 rpm. Växelladorna är ocksa samma men 140 hk har en längre slutväxel (varvar mindre, bättre förbrukning, sämre acceleration). Det finna även andra saker som är olika pa bilarna för att spara pengar och vikt, typ tunnare glasrutor, tunnare isolering etc. En 140 hk är en av de säkraste Volvomotorerna att chippa eftersom det hela är utprovat med 170 hk. Dock kvarstar alltid risken att nagot gar fel med chippningen, eller att programvaran inte är bra men den risken har man alltid. Om man jämför med turbomotorer sa far man mer skillnad om man chippar men riskerna är stora eftersom drivlinan inte är utprovad med typ 290 hk / 400 Nm för en T5 tex. Man kan förvänta sig att saker och ting kommer att rasa, men det beror naturligtvis pa hur man kör. Om man pendlar till jobbet lite försiktigt och ibland gör nagon omkörning är det ingen större skillnad, men om man bor i Tyskland och kör fullgas pa Autobahn är det sannolikt att saker kommer att rasa mycket tidigare än om man kör otrimmat. No risk = no fun som man säger.

Altsa du kan chippa din 140 hk utan större risk, men fragan är om det är värt 5000 Skr att fa 10 - 20 Nm extra över 3500 rpm.
av stråle
Jag gjorde det på min V70 -00 140hk för tre år sen hos Itsfun.nu kostade tretusen då, tyckte det var värt varenda krona då den nu drar mindre bränsle vid landsvägskörning och betydligt mycket mer klös. mvh/ stråle
Användarvisningsbild
av Hadix
Några här som skriver att bensinförbrukningen går ner lite.
Undrar då hur mycket mindre den drar om man trimmar 140 hk´n om man kör på samma sätt som innan
typ nästan lagligt och inga större tjurrusningar.
Användarvisningsbild
av Hadix
Rikard77 skrev:tja det kanske är lite sent nu men. jag chipade min s60 140hk
chipet ger +45hk,+35nm. jag kan säga att jag blev tvär nöjd
som bonus drar den (mycke) mindre soppa .
sen vart det ju inte sämre med en halvsatts från ferrita och
ett insatts filter från JR. 3500 kr för chippet bra pris tycker jag.

M.V.H
Rikard 8)
Hur mycket mindre soppa tar den då, hur många dl per mil i blandad körning :?:
av BlackbirdCaD
rymdblomma skrev:Det finna även andra saker som är olika pa bilarna för att spara pengar och vikt, typ tunnare glasrutor, tunnare isolering etc.
Vad i.. stämmer verkligen detta?? Jag är helt tagen på sängen, jag har läst på mycket om 140 vs 170 versionerna men det här är första gången som jag hör talas om att det finns såna skillnader.
Om det verkligen stämmer så ska man ju undvika 140 hk versionen som pesten!
Håller på att köpa antingen S40 2.4 140 hk eller S40 170 hk, har precis hittat en fin S40 2.4 140 hk men det där inlägget raserade mina köp planer omedelbart, och jag kommer inte ens titta på en S40 2.4 140 hk innan jag får det helt bekräftat att det enda som skiljer mellan 140 och 170 hk motorerna är bara själva motorn.
Användarvisningsbild
av Funk
Motorns mjukvara och i vissa fall slutväxeln är det enda som skiljer. Du kan vara lugn...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Guru
rymdblomma skrev:Det stämmer som det star ovan. En 140 hk och en 170 hk är samma motor men 140 hk har momentbegränsning över ca 3500 rpm. Växelladorna är ocksa samma men 140 hk har en längre slutväxel (varvar mindre, bättre förbrukning, sämre acceleration). Det finna även andra saker som är olika pa bilarna för att spara pengar och vikt, typ tunnare glasrutor, tunnare isolering etc.
När det gäller P2 stämmer mycket riktigt att det är annan utväxling även om "momentbegränsningen" var för mig ett nytt ord för att säga att gasspjället inte öppnar fullt på höga varv. Men att rutor, isolering etc skulle skilja, det måste du läst på något "sånt där forum på nätet". Det var i alla fall det dummaste jag hört på väldigt länge... :lol: Om man med "isolering" menar absorbenten till mellanbrädan som är Volvospråk för ljuddämpningen på torpedväggen så är det samma på alla P2 bensin utom XC90 (givetvis) oavsett motor. Dieslar har egen, tjockare, isolering och så ser de olika beroende på LHD/RHD.
BlackbirdCaD skrev:Hm.. behöver nog höra det från fler än en person innan jag vågar bränna typ 100k på en S40N 2.4 140 ^^
Du kan lugnt köpa S40N 2.4 140, det är samma bil förrutom mjukvaran till motorn och utväxlingen.
B5244S4 (170hk) har M56H med 4.25 utväxling, B5244S5 (140hk) har M56L med 4.00 utväxling.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)