- mån 20 sep 2010, 15:51
#447575
rymdblomma skrev:Det stämmer som det star ovan. En 140 hk och en 170 hk är samma motor men 140 hk har momentbegränsning över ca 3500 rpm. Växelladorna är ocksa samma men 140 hk har en längre slutväxel (varvar mindre, bättre förbrukning, sämre acceleration). Det finna även andra saker som är olika pa bilarna för att spara pengar och vikt, typ tunnare glasrutor, tunnare isolering etc.
När det gäller P2 stämmer mycket riktigt att det är annan utväxling även om "momentbegränsningen" var för mig ett nytt ord för att säga att gasspjället inte öppnar fullt på höga varv. Men att rutor, isolering etc skulle skilja, det måste du läst på något "sånt där forum på nätet". Det var i alla fall det dummaste jag hört på väldigt länge... :lol: Om man med "isolering" menar absorbenten till mellanbrädan som är Volvospråk för ljuddämpningen på torpedväggen så är det samma på alla P2 bensin utom XC90 (givetvis) oavsett motor. Dieslar har egen, tjockare, isolering och så ser de olika beroende på LHD/RHD.
BlackbirdCaD skrev:Hm.. behöver nog höra det från fler än en person innan jag vågar bränna typ 100k på en S40N 2.4 140 ^^
Du kan lugnt köpa S40N 2.4 140, det är samma bil förrutom mjukvaran till motorn och utväxlingen.
B5244S4 (170hk) har M56H med 4.25 utväxling, B5244S5 (140hk) har M56L med 4.00 utväxling.
__________________________________________________________
Volvo V90 D4 Momentum Advanced SE MY19 - Familje/pendlarbil Edition
D4204T14|AW TG-81SC|Osmium Grey|Teknikpaket|H/K|Charcoal läder
19" 5 -trippelekrad, Techmatt, Diamond Cut
20" 8-ekrad, Silver, Diamond Cut