Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uninium
Hilmer skrev:Min nyinköpta 855GLT -96 har gått med Q8 Formula Excel 5w40 så långt bak i tiden jag kan se, bör man försöka fortsätta med denna olja eller ni rekommenderar en annan olja?
Har kört med Biltemas delsyntet 10w40 i den gamla 855an under 11000mil utan problem, även hustruns 855a går på deras halvsyntet, kan man då även förlita sig på deras helsyntet?
Jag kör på helsynteten på min GLT 97,även i min T4 från 99.
Gjorde även det i min förra 850 Turbo utan några som helst problem.
Och då kan jag lova att T4 har fått känna på,samma med 850 Turbon ;)
Oljefiltret köper jag dock på volvo eller som senast så vart det ett från Bosch.

Så antingen fortsätter du på okq8 oljan(inköpt på swedol?)
eller så biltemas.
Användarvisningsbild
av emwtur
*pettson* skrev:Kör man gamla fordon så måste man skilja på om det är en oljepump med orginalspec eller inte.
Själv kör jag ofta hundkoja, kanske inte största fordonet på jorden, men dom är gamla (konstruktionen på motorn är sen 1952 trots att det är 70års modell på fordonet) och känsliga på oljetrycket. Går utmärkt att köra en helsyntet i om man byter oljepump till en modernare pump med bättre sug och tryck förmåga än orginalspecen, med modern pump rullar den på 5/40 helsyntetolja. Byter man inte så ska oljespecen som är orginalrekommendationen hållas. I vårt fall en rak 30 mineralolja.
på en hundkoja kollar man bensinen och fyller på olja !!

i handboken står att "om bilen drar mindre än 0,5 l olja per 100 mil - kontakta verkstad"

:)

/emwtur
Användarvisningsbild
av hixen
Det är det säkert, men som tidigare skrivet i inläggen så är det onödigt med 5w50 om du inte har en väldigt aktiv körstil. Backa någon sida så kan du läsa mer om varför.
För övrigt körde jag ca; 1300 mil i min t4 och biltema 5w40 helsyntet, väldigt aktiv körning med många segdragningar och dessutom tung släp ett antal gånger, utan några som helst konstigheter. Haft samma olja i alla mina bilar, lirat fint för mig.

Mvh

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]