Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akevolvo
har en 740 -90 230f som är jobbig när man startar den kall då vill den gå på 3 cylindrar. men det går över så fort bilen blir varmare, och sen går den som den ska.och när jag startar bilen när han är varm så går det hur bra som helst det är bara när den är kall.jag har kollat läckor hittar inga har rengjort spjällhuset .bytt tändstift kablar rotor och lock ingen skillnad. inga felkoder visas.det är precis som man hade en gammal bil och drog ut choken fullt så den börjar sura och vill stanna.så är det när den är kall .nån som har några tips om vad felet kan vara??
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Man kan tänka sig systemets tempgivare. Om det är avbrott i en termistor så tror systemet att motorn är varm. Jag är dock lite fundersam över din rubrik, du nåmner inte i texten något om rykande eller luktande. Om det ryker vilken färg har röken?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av akevolvo
ryker svart och luktar riktigt illa om bilen när man startar den.men som sagt det går bort efter några minuter.jag funderar på läckande spridare eller nått dylikt om det kan vara nått sånt??
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Kallstartspridare som öppnar kanske... Den styrs ju av tempgivaren och ska öppna vid -17 grader vid kallstart, så kolla tempgivaren ...

Nu har ja inte manualen intill mig, men kan ta reda på hur man mäter för att kolla om mätaren är okej.
Användarvisningsbild
av erikn
Tempmätaren i instrumentet.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den bakre, 2-polig svart hane i blocket honan kan vara annan färg av någon anledning. Observera att honan täcker hanen så du ser inte färgen på den förrän du tagit bort honan.

Ett ord av varning. Om du byter denna sensor se till att den du köper har svart kontakt, om du blir erbjuden en med blå kontakt så är det inte rätt. Den med blå kontakt har en enkel termistor som jordar genom styrboxen emedan den med svart kontakt har dubbla termistorer där en går till tändstyrboxen och den andra går till sprutstyrboxen samt att den jordar i motorgodset

Mvh GK

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]