Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jakris
iigloo skrev:De lösningar som jag hittat på våra problem i amerikanska forum är isolering av strömkabeln till startmotorn eller byte av samma kabel. Anledningen är samma som hos oss, att starten orsakar störningar i elsystemet. De ansåg dock att kabeln var boven.

Frågan är då. När ni bytte startmotor, ändrades kablarnas position?
Det är många som gissar sig fram därute. Tillsammans har vi dock gått systematiskt tillväga och du kan se tidigare i tråden att en av mina tidiga teorier var att strömmatningen från +terminalen till startmotorn störde insugskamgivaren (går mycket nära givaren och dess kablage). Jag monterade en helt ny plusmatning som jag drog långt ifrån givare och andra kablage, utan att det påverkade problemen överhuvudtaget.

När jag bytte startmotorn kopplade jag tillbaka orginalkabeln men har ändå varit symptomfri sedan Mars.

Det är helt klart frågan om någon slags störningar till ECM som leder till att den tolkar signalerna fel (ger fel tändläge och hoppande varvräknare).
Alla svagheter i systemet som kontaktfel, jordfel, dåliga givare, jordströmmar, induktiva kraftfält mellan kablage etc. påverkar negativt men i våra tre fall har tydligen startmotorn i sig stört såpass att den överskuggat alla andra störningskällor (jag har provat allt i sannolikhetsordning, utom CVVT-ventilen, innan det lyckades med startmotorn).

Trots att jag använt oscilloskop har jag tyvärr inte lyckats mäta mig till de enskilda komponenternas bidrag eftersom störningarna är otroligt höga under startsekvensen. Konstigt att elektroniken funkar överhuvudtaget i den miljön.

Med ledning av våra resultat rekommenderar jag dig (som inte verkar ha gjort någon åtgärd ännu) att börja med startmotorn, trots att du har manuell låda och sugmotor.
//Janne
Användarvisningsbild
av iigloo
Tack för det svaret Janne. Jag ska ta upp det med Teknikern. I mitt fall är det en garantifråga och jag vet inte hur jag ska få honom att nappa på det förslaget. Han har tidigare sagt att jag ska provocera fram en felkod, vilket är helt omöjligt. Han sa att han behöver en felkod för att kunna felsöka. Han tänker inte gissa sig fram och byta komponenter på måfå.

Tänkte sitta och ringa runt till lite olika Volvoverkstäder runt om i landet och kolla om de har haft det problemet och hur de har löst det. Då kan man be min tekniker ringa för att verifiera?

Ni som fått felet avhjälp får gärna skicka ett PM med verkstadens namn och en kontakt för konsultation.

Då ni verkar vara väldigt kunniga passar jag på att slänga in en fråga OT. Låter era AC-kompressorer mycket vid inkoppling? Jag får att skorrande ljud som fortplantar sig och ger små vibrationer i bla pedalstället? Är kompressorn slut eller något lager som skall bytas?

Jag har påpekat detta också för teknikern (garanti) men han tycker den låter normalt. Jag har aldrig hör någon liknande. Morsans V70, syrrans S40N och brorsans V70 knäpper endast vid in och urkoppling?
Användarvisningsbild
av Jakris
iigloo skrev:Tack för det svaret Janne. Jag ska ta upp det med Teknikern. I mitt fall är det en garantifråga och jag vet inte hur jag ska få honom att nappa på det förslaget. Han har tidigare sagt att jag ska provocera fram en felkod, vilket är helt omöjligt. Han sa att han behöver en felkod för att kunna felsöka. Han tänker inte gissa sig fram och byta komponenter på måfå.
Det verkar som om inga verkstäder klarar jobbet utan felkoder nu för tiden. Tyvärr ger den här typen av intermittenta fel under startfasen inga felkoder. Volvo har dämpat det medvetet för att inte översköljas av felkoder.
iigloo skrev:Tänkte sitta och ringa runt till lite olika Volvoverkstäder runt om i landet och kolla om de har haft det problemet och hur de har löst det. Då kan man be min tekniker ringa för att verifiera?

Ni som fått felet avhjälp får gärna skicka ett PM med verkstadens namn och en kontakt för konsultation.
Jag kollade med några verkstäder (Mariestad, Skövde & Arvika) utan att få något vettigt svar, därför har jag gjort alla analyser/mätningar och komponentbyten själv. Hänvisa till oss som lyckats, annars måste han byta sannolik komponent efter komponent precis som vi. Det är inte acceptabelt att verkstaden sitter passiv när kunden har problem, för att man är utan felkoder :evil:
iigloo skrev:Då ni verkar vara väldigt kunniga passar jag på att slänga in en fråga OT. Låter era AC-kompressorer mycket vid inkoppling? Jag får att skorrande ljud som fortplantar sig och ger små vibrationer i bla pedalstället? Är kompressorn slut eller något lager som skall bytas?
Jag har inte hört några sådana ljud från några av mina bilar (XC90/S60/V70).
Kanske det är magnetkopplingen som slitits och behöver schimsas om (be verkstaden kolla spelet).

Om dom är ovilliga att ta tag i problemen tycker jag att du skall begära att de tar tillbaka bilen (upphäv köpekontraktet) innan garantin går ut.
//Janne
Användarvisningsbild
av iigloo
Har ringt runt nu i morse till olika verkstäder, även till Volvocars kundsupport. Alla sitter som fågelholkar :/

Ska ta ett snack med min tekniker. Jag kan inte vänta tills ett allvarligt fel dyker upp med en felkod. Jag behöver bilen och vill inte riskera att bli ståendes i någon annan stad en mörk kväll :(
av AndyXC90
iigloo skrev:Har ringt runt nu i morse till olika verkstäder, även till Volvocars kundsupport. Alla sitter som fågelholkar :/(
Känner igen beteendet. Jag lyckades inte riktigt få fart på felsökningen innan jag visade dem videon (länk finns i forumet) och verkligen fick visa problemet.
Så fram med mobilkameran varje gång du kan!
Samtidigt tryckte jag på att en nyare bil inte ska ha dessa problem och att de måste kunna göra något även utan felkod.
De började att byta del för del med det upplägg att om det inte löste problemet så monterade de tillbaka den gamla delen utan att jag behövde betala.
Vi var t.o.m. inne på att göra någon liknande lösning med ECM:n efter startmotorn och då innebär det en hel del jobb för verkstaden eftersom de måste koda om den mot den aktuella bilen.
Det hela handlar om vilken service de är beredda att ge!
I ditt fall antar jag att du nyligen köpt bilen hos dem och då borde de vara intresserade av att du blir en nöjd kund.
Användarvisningsbild
av iigloo
Nu har jag fått bollen i rullning! Äntligen!

Var förbi en sväng och var lite påstridig och en äldre erfaren tekniker blev nyfiken och anslöt sig.

AC-kompressorn och tryckutjämningsventilen vara trasiga då kompressorn gick på tok för tungt och trycket inte utjämnades efter stopp. Drivremmen var sliten och vandrade när kompressorn kopplades in, så drivremmen togs bort och alla lager kontrollerades. Kompressorn gick knappt att dra runt.
Trycktest gjordes också och arbetstrycket kom upp till 10 (ska vara 14-15) och när motorn stängs av skall trycket utjämnas av ventilen och hamna på 5. Vi fick fram 9. Antar att det är bar som mäts? Så ny kompressor och tryckutjämningsventil komme att monteras.

Angående startproblemet sa den mer erfarne teknikern direkt att det var växellådan som tappar kontakt. Kontaktytorna ärgar så växellådan inte kan jorda.
Han föreslog att först rengöra bulten till startmotorn (gjort). Sedan demontera och rengöra kontaktytorna för startmotor och jorda växelådan ordentligt. Sista steget är att byta startmotor.

Allt detta kommer Volvo att stå för, enligt Teknikern. Skönt att den mer erfarne Tekniker fanns på plats och kunde konstatera och berätta att felet faktiskt existerar och att det går att lösa.
Användarvisningsbild
av Jakris
Grattis till verkstan's uppvaknande Igloo :-)-) Skall bli intressant att höra vad jordåtgärderna leder till.

Extrajordkabeln från startmotorn till chassit monterade jag primärt just för att brygga över eventuella kontaktproblem mellan startmotor/motor/växellåda.
Teorin var att eftersom motorn jordas via svänghjulskåpan är risken stor för förlupna jordströmmar runt svänghjulsgivaren, som då skulle kunna störas.
Den givaren sitter ju i skarven och det är pulserna från den som används till varvräknarutslaget. Eftersom det var svårt att komma åt bultarna och de satt som berget så tog jag dock den enklare vägen med extrajordkabel.

Att döma av den stora strömmen 86Amp genom extrajordkabeln hade jag tydligen ganska stort övergångsmotstånd mellan startmotor/motor/växellåda, men det fick inte den effekt jag förväntade mig på varvräknarfladdret/gnisslet. ??:-/
Den förväntade bieffekten med lägre spänningsfall och bättre snurr fick jag dock. :)

//Janne
Användarvisningsbild
av iigloo
Ja, det är intressant och se vad som händer. Om jordningen kan lösa problemet. Jag återkommer med uppdateringar när jag får resultat. ;)
Användarvisningsbild
av iigloo
Rengöring av bulten gav inga resultat. Nu blir det att rengöra kontaktytan mellan startmotor och växellåda samt montera en jordkabel mellan växellåda och chassi.
Användarvisningsbild
av iigloo
Något lustigt har inträffat. Jag har en ny nyckel jag har börjat använda och i samband med det har bilen startat utan problem varje gång?
Förut bråkade starterna nästan varannan gång?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 27

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀