- sön 05 sep 2010, 22:50
#443001
När jag bytte startmotorn kopplade jag tillbaka orginalkabeln men har ändå varit symptomfri sedan Mars.
Det är helt klart frågan om någon slags störningar till ECM som leder till att den tolkar signalerna fel (ger fel tändläge och hoppande varvräknare).
Alla svagheter i systemet som kontaktfel, jordfel, dåliga givare, jordströmmar, induktiva kraftfält mellan kablage etc. påverkar negativt men i våra tre fall har tydligen startmotorn i sig stört såpass att den överskuggat alla andra störningskällor (jag har provat allt i sannolikhetsordning, utom CVVT-ventilen, innan det lyckades med startmotorn).
Trots att jag använt oscilloskop har jag tyvärr inte lyckats mäta mig till de enskilda komponenternas bidrag eftersom störningarna är otroligt höga under startsekvensen. Konstigt att elektroniken funkar överhuvudtaget i den miljön.
Med ledning av våra resultat rekommenderar jag dig (som inte verkar ha gjort någon åtgärd ännu) att börja med startmotorn, trots att du har manuell låda och sugmotor.
//Janne
iigloo skrev:De lösningar som jag hittat på våra problem i amerikanska forum är isolering av strömkabeln till startmotorn eller byte av samma kabel. Anledningen är samma som hos oss, att starten orsakar störningar i elsystemet. De ansåg dock att kabeln var boven.Det är många som gissar sig fram därute. Tillsammans har vi dock gått systematiskt tillväga och du kan se tidigare i tråden att en av mina tidiga teorier var att strömmatningen från +terminalen till startmotorn störde insugskamgivaren (går mycket nära givaren och dess kablage). Jag monterade en helt ny plusmatning som jag drog långt ifrån givare och andra kablage, utan att det påverkade problemen överhuvudtaget.
Frågan är då. När ni bytte startmotor, ändrades kablarnas position?
När jag bytte startmotorn kopplade jag tillbaka orginalkabeln men har ändå varit symptomfri sedan Mars.
Det är helt klart frågan om någon slags störningar till ECM som leder till att den tolkar signalerna fel (ger fel tändläge och hoppande varvräknare).
Alla svagheter i systemet som kontaktfel, jordfel, dåliga givare, jordströmmar, induktiva kraftfält mellan kablage etc. påverkar negativt men i våra tre fall har tydligen startmotorn i sig stört såpass att den överskuggat alla andra störningskällor (jag har provat allt i sannolikhetsordning, utom CVVT-ventilen, innan det lyckades med startmotorn).
Trots att jag använt oscilloskop har jag tyvärr inte lyckats mäta mig till de enskilda komponenternas bidrag eftersom störningarna är otroligt höga under startsekvensen. Konstigt att elektroniken funkar överhuvudtaget i den miljön.
Med ledning av våra resultat rekommenderar jag dig (som inte verkar ha gjort någon åtgärd ännu) att börja med startmotorn, trots att du har manuell låda och sugmotor.
//Janne