Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gunnar_hoj
den lampan lyste då topplocket på svärfars bil gick åt helvete, fast då lät bilen som en ångbåt,, ha ha
av elbjorn
Fick tipset att "rycka" säkringen till stryboxen i ca 10 min och sedans starta av en f d Volvomek. Detta har hittils fungerat bra. Har kört ca 10-15mil sedan dess så jag håler tummarna. Annars brukar det ju inte "vara någon rök utan eld" så vi får se. men där har ni ett tips om ni råkar ut för samma grej. Enl. mekken så händer det i blan att den av någon anledning börjar lysa utan anledning...
av Frigge
Den börjar inte lysa utan anledning, en anledning finns det ALLTID men det betyder inte att det är ett fel för det. Det kan vara en givare som gjort fel en gång o motorvarningslampan tänds,det måste inte alltid återkomma. Om den däremot tänds igen bör man läsa av felkoderna för att se vad som tänder lampan.

/Fredrik
elbjorn skrev:Hallå.
Någon som vet vad som brukar vara galet när ovanstående tänds?
Om luftmassemätaren pajar så går bilen "dåligt",då kan man dra ut kontakten och motorn ställer om sig till ett "hallta-hem läge" går då hyffsat
/lal
elbjorn skrev:Hallå.
Någon som vet vad som brukar vara galet när ovanstående tänds?
Lampan betyder att styrenheten har hittat ett fel och satt en felkod. Med runt 100 möjliga felkoder är det ingen ide att gissa eller fråga andra vad problemet är, en kommentar som "på min bil var det massemätaren" är rätt meningslös. Iväg med dig till en verkstad och läs ut vad det är!
Användarvisningsbild
av calle_g
Jag har fått lampan att lysa bara genom att få kärringstopp så systemet är superkänsligt, speciellt om det kommer oförbränt bränsle till lambdan. Som sagt att lampan lyser kan bero på tusen grejer, allt från skitsaker som ovan till stundande "storproblem" som en trilskande luftmassamätare.
av Beckis
Burken skrev:Plocka bort batterikabeln och ge bilen en chans till.. ibland får dom spader o tänds utan att det är något fel :)
Min pojkvän/privatmek :-P gjorde så på min bil när den tändes......en bilmek sa till han att den kan tändas och att det kan räcka med att ta loss batteripolen en stund......och hittils har den inte tänds igen.....den gick igenom besikningen oxå utan problem med avgasvärdena iaf
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]