Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CrossOver800
Hur stort är behovet att ha nivåreglering på en XC 60 om man drar mycket släp? Är det några som har några erfarenheter av nivåregleringen.

Påverkar nivåreglering bilens egenskapar i övrigt. Kommer bilen bli mer stötig? Tänkte då tex på en R-design med sportchassie som redan är lite styvare kontra en vanligt.
av lobbysleeper
På V70 blir bilen aningens lägre än utan nivåreglering, kanske gäller xc60 också (men på en såpass hög bil är inte skillnaden så stor kan jag tänka mig). Aningens styvare också (upplever jag).

Men nivåregleringen gör främst att bilen står rakt/plant när du lastar tungt.
Viktiga är att du lastar släpet rätt, med rätt kultryck. För även om bilen reglerar eventuellt framtungt släp så har du ändå vikten på fel ställe som kan ge obehagliga överraskningar.

dock inte sagt att nivåregl. är ett onödigt köp, utan tvärtom. bara man inte tror att man kan släpa hur man vill... :-)-)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Nivåreglering är inte speciellt dyrt och går inte att eftermontera. Det ser och bra ut rent estetiskt med ett ekipage som inte niger på mitten.

Drar man ofta är det inget att fundera över - sätt ett kryss i beställningen.

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]

Kabelbrott i dörr? Brukar vara ett känt […]

Brainys V60

Glad i hågen så får bilen sin v&[…]

Jag förstår inte riktigt vad som ä[…]