Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Jag har en 745 90:a och när jag var ute och körde på motorvägen så bara den dog och sen när vi hade stannat så vred jag på nyckeln och den gick igång med en gång, jag har även tomgång som kan rusa upp till 1800 varv och sen ibland gå ner till 500 varv och dö om jag inte gasar. Någon som har nåt förslag
av volvo944gl
Tomgångsmotorn! kolla kabeln så det inte är glapp!
annars är nog tomgångsmotorn kass!
av wolf_lover
nu har bilen dött 2 ggr till efter första gången och sen så går det att starta med en gång,nu sista gången så skulle jag köra ut ifrån en korsning och halv vägs över så dog bilen bara och jag väntade i ca 5 sekunder sen så startade jag igång den och den gick igång med en gång. ingen som har nån susning om vad det kan vara
Användarvisningsbild
av emwtur
1) rengör gasspjället och justera spjällkontakten.
2 ) rengör och smörj upp tomgångsmotorn.
kostar bara arbete !

/emwtur
Användarvisningsbild
av gnestakalle
wolf_lover skrev:Tomgångs motorn är det samma som tomgångs ventilen
Tomgångsmotor, tomgångsventil, tomgångsregulator, luftregulator kärt barn har många namn. :)

Mvh GK
av Sjöle
Ett välkänt fel är bränslereläet. E119 heter reläet bakom askkoppen. (Se på informationstråden). Löda om reläet eller byt reläet. Bilen kan stanna under gång och startar ibland efter en stund, eller vara omöjligt. Kan ibland starta sedan batteriet lossats någon minut. Många underliga fel uppstår genom E119.
av tuxedo
Ta loss slangen till tomgångsmotorn och spraja in CRC 5-56 i ventilhuset, det brukar hjälpa annars får du ta bort tomgångsmotorn och lägga den i dieselolja ett dygn. Se dock till att eldelen ej kommer ned i dieseln.

Att bilen stannade på motorvägen för att sedan starta igen tyder med största sannolikhet på sprickor i lödningarna på systemreläet ( bränslereläet) som också sign. Sjöle skrev.

Är du lödkunnig är det mycket lätt att ta isär reläet och "färska upp" lödningarna.
Det är stor strömförbrukning genom detta relä vilket får till följd att lödningarna blir dåliga med tiden och ju sämre dom blir desto varmare blir dom och då uppstår sprickbildningar som gör att kontakten förloras.
När bilen stannar hinner lödningarna kallna och får då ofta tillbaks en viss kontaktfunktion ett tag tills nästa överhettning bryter kontakten igen osv.
Detta sker med allt tätare intervall tills lödningarna helt "ballar ur".

På mitt kopplingsscema heter reläet E 2/13, ett vitt relä som sitter längst till vänster i andra raden.

Nytt relä kostar drygt 400:- om jag inte minns fel.

Så jag tror alltså att du har fel på både tomgångsmotorn (kärvar) och systemreläet.

Du kan för säkerhets skull även kolla att det finns ett klickljud i spjällkontakten. det ska höras ett klick precis när du öppnat gasspjället nån mm.
Hörs inte klickljudet eller kommer det när gasspjället vridits upp mer än 1-2 mm. måste du justera läget på spjällkontakten. sitter med 2 skruvar i avlånga hål.

//tuxedo
ELFEL från helvetet?

Efter att ha bytt bromsvätskan till kopplinge[…]

Volvo car UX

Lite snabbare centerdisplay, nästan så […]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! A[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]