- ons 08 sep 2010, 19:17
@Thomas: Först det här med skattelättnader, att de rika fått störst höjjningar. Jag tycker mig genom mitt yrke se rätt så många deklarationer per år, både från småföretagare som knappt har någon deklarerbar inkomst till storfräsare som tjänar multum. Och nya skatterna har gjort så att de som tjänar mindre har fått högre procentuella sänkningar.
Fastighetsskatten som de rödgröna vill återinföra, men endast så den drabbar de riktigt dyra villorna, och förmögenhetsskatten som vill återinföra. Tycker du att det är rimligt att de som har bra med pengar, inte bara ska betala 57% av sin lön i skatt (för systemet med marginalskatt kan jag faktiskt köpa att vi har), utan också betala skatter som inte ens finns för andra?
Det ska betalas betydligt mer skatt på inkomsten.
Det ska betalas en högre procentuell kostnad till staten för kåken det bos i.
Det ska betalas förmögenhetsskatt på samtliga tillgångar över en viss gräns. Inklusive på det värderade värdet i företaget man startade för 30år sedan som nu har 40 anställda och betalar ut stora löner och skatter varje år.
Det ska ändå betalas högre dagisavgift än vad en som tjänar mindre behöver betala.
Rut ska bort trots att det bevisligen har skapat mycket jobb.
Halverad arbetsgivareavgift för ungdommar ska tas bort, trots att det bevisligen gjort att många ungdommar fått jobb. (Men höjja den lägre arbetsgivareavgiften för pensionärer som jobbar, det törs man inte)
Just ja, jag glömde bort att det är häftigt att betala skatt.
Borgarna har enligt mig lyckats riktigt hyffsat med att dra ner på skatterna för alla parter, man har gjort vissa snedsteg som de förhoppningsvis kommer att rätta till om chansen fås.
Läste förresten en artikel om det här med utförsäkrade idag, var en tjej på 26år som varit sjukskriven i 2.5år pga utbrändhet som nu inte fick vara sjukskriven längre. I slutet av artikeln har hon ändå mage att säga att problemet är inte att hon inte är arbetsför, för hon är 100% arbetsför (sedär, bra att du inte fick vara sjukskriven längre), men problemet är att jag inte får några jobb. Då är hon ett ärende för arbetsförmedlingen och inte för sjukförsäkringen, där hon tydligen är inskriven bara för att slippa pressen att söka jobb. Så, den hårdare linjen har garanterat gjort väldigt mycket gott (även om den slussar över folk till öppen arbetslöshet och ger rödgröna ytterligare ett argument), tyvärr så har den också slagit till för folk som inte klarar av att arbeta, och det måste rättas till och det tror och hoppas jag att borgarna kommer att fixa på ett bra sätt.
Som tur är så brukar detta citat stämma rätt så bra "Vad som sägs och vad som görs är det ganska stor skillnad på. Regeringsmakt är oftast ganska fostrande" så oavsett vilket block som vinner så blir förhoppningsvis inte skillnaderna allt för stora även om oppositionspartierna just nu sticker ut hakan till både höger och vänster.