Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av Tomas88
Denna artikeln var ju oväntad.
Jag fick detta från vad jag hörde i en partiledardebatt på SVT som handlade om skolan.

Nu blir jag ju såklart osäker på vad som sas ordagrant men jag fick tydligt uppfattningen att KD och M var mer positiva än övriga.
I vilket fall var ju inte mitt påstående falskt (möjligen lite missvisande) och jag står fast vid min ståndpunkt att religiösa friskolor inte skulle vara tillåtna.
Användarvisningsbild
av Brainy
@Thomas: Först det här med skattelättnader, att de rika fått störst höjjningar. Jag tycker mig genom mitt yrke se rätt så många deklarationer per år, både från småföretagare som knappt har någon deklarerbar inkomst till storfräsare som tjänar multum. Och nya skatterna har gjort så att de som tjänar mindre har fått högre procentuella sänkningar.

Fastighetsskatten som de rödgröna vill återinföra, men endast så den drabbar de riktigt dyra villorna, och förmögenhetsskatten som vill återinföra. Tycker du att det är rimligt att de som har bra med pengar, inte bara ska betala 57% av sin lön i skatt (för systemet med marginalskatt kan jag faktiskt köpa att vi har), utan också betala skatter som inte ens finns för andra?

Det ska betalas betydligt mer skatt på inkomsten.
Det ska betalas en högre procentuell kostnad till staten för kåken det bos i.
Det ska betalas förmögenhetsskatt på samtliga tillgångar över en viss gräns. Inklusive på det värderade värdet i företaget man startade för 30år sedan som nu har 40 anställda och betalar ut stora löner och skatter varje år.
Det ska ändå betalas högre dagisavgift än vad en som tjänar mindre behöver betala.

Rut ska bort trots att det bevisligen har skapat mycket jobb.
Halverad arbetsgivareavgift för ungdommar ska tas bort, trots att det bevisligen gjort att många ungdommar fått jobb. (Men höjja den lägre arbetsgivareavgiften för pensionärer som jobbar, det törs man inte)

Just ja, jag glömde bort att det är häftigt att betala skatt.

Borgarna har enligt mig lyckats riktigt hyffsat med att dra ner på skatterna för alla parter, man har gjort vissa snedsteg som de förhoppningsvis kommer att rätta till om chansen fås.

Läste förresten en artikel om det här med utförsäkrade idag, var en tjej på 26år som varit sjukskriven i 2.5år pga utbrändhet som nu inte fick vara sjukskriven längre. I slutet av artikeln har hon ändå mage att säga att problemet är inte att hon inte är arbetsför, för hon är 100% arbetsför (sedär, bra att du inte fick vara sjukskriven längre), men problemet är att jag inte får några jobb. Då är hon ett ärende för arbetsförmedlingen och inte för sjukförsäkringen, där hon tydligen är inskriven bara för att slippa pressen att söka jobb. Så, den hårdare linjen har garanterat gjort väldigt mycket gott (även om den slussar över folk till öppen arbetslöshet och ger rödgröna ytterligare ett argument), tyvärr så har den också slagit till för folk som inte klarar av att arbeta, och det måste rättas till och det tror och hoppas jag att borgarna kommer att fixa på ett bra sätt.

Som tur är så brukar detta citat stämma rätt så bra "Vad som sägs och vad som görs är det ganska stor skillnad på. Regeringsmakt är oftast ganska fostrande" så oavsett vilket block som vinner så blir förhoppningsvis inte skillnaderna allt för stora även om oppositionspartierna just nu sticker ut hakan till både höger och vänster.
Användarvisningsbild
av Brainy
Att alliansen även höjt skatter för de rika har jag inte läst någonting om i den här tråden, så jag ska nog ta ett litet exempel från verkligheten och som jag suttit och räknat på för bara någon vecka sedan.

Caset är som följer:
1 Kvinna är minioritetsägare i ett fåmansaktiebolag som hon köpte in sig i under samma veva som hon började arbeta där.
Hon äger < 5%.
Hon har nu slutat arbeta i företaget.
En av de andra delägarna har erbjudit sig att köpa hennes andel.
Skillnad mellan omkostnadsbelopp(inköpspriset + ev kringkostnader vid köpet och under tiden hon ägt andelen) och försäljningspris är 1.4milj. Hon gör alltså en vinst på 1.4milj genom att sälja sin andel i företaget.
Vid denna försäljning kommer hon att få betala ca. 795tkr i skatt. Av 1.4 miljoner får hon alltså behålla ca. 605 tkr.

Hade hon hunnit sälja dessa aktier under 2009 så skulle hon ha fått betala ca. 610tkr i skatt. Alltså fått behålla 790tkr av vinsten.
De nya reglerna gör alltså att hon får betala ca. 185 tkr mer i skatt.
Jag sitter tyvärr vid fel dator så jag har inte uträkningarna framför mig utan har nu höftat lite med miniräknaren och minnet. Så det kan diffa någon 10-tusing åt varje håll, men borde vara ganska så exakt.

Knappast så hon inte klarar sig ändå, hon får in fruktansvärt mycket pengar. Men hon hade tjänat på att sälja andelen för samma försäljningspris förra året.

/Anders
Användarvisningsbild
av DogWalker
Spoiler »
En kort snabb fråga om detta.
Är inte skatten på vinst alltid 30% ?
av matzen10
Tomas88 skrev:Av samma anledning är jag emot religiösa friskolor som M och KD vill tillåta. Skolan skall vara neutral då det gäller sånt. Visst finns det kursplaner osv men vad är meningen med en religiös skola om man inte har en viss inriktning.
Nja, KD vill ha fristående skolor. Eftersom man är, liksom många andra, av den uppfattningen att det finns olika sätt att uppnå skolplanens mål och utföra lärandet i olika form. Men de är inte specifikt för religiösa friskolor!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
DogWalker skrev: En kort snabb fråga om detta.
Kul, den där "spoilerknappen" används inte ofta på forumet :D

Det gäller tyvärr inte vid försäljning av just fåmansaktiebolag (ett aktiebolag där max 4 personer äger minst 50% av bolaget). Men vid vanlig kapitalvinstbeskattnings så har du alldeles rätt i att skattesatsen är 30%.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av DogWalker
Brainy skrev:
DogWalker skrev: En kort snabb fråga om detta.
Kul, den där "spoilerknappen" används inte ofta på forumet :D

Det gäller tyvärr inte vid försäljning av just fåmansaktiebolag (ett aktiebolag där max 4 personer äger minst 50% av bolaget). Men vid vanlig kapitalvinstbeskattnings så har du alldeles rätt i att skattesatsen är 30%.

mvh
Anders
Dubbel tack Anders... :D

Den där bränsleskatten som inte skulle höjas. ÄR bra säker på att det var Göran Hägglund KD som lovade att INTE höja skatten. Han blev dock överkörd av de övriga när man vann valet.
Så det var alltså inte Alliansen som svek, utan Göran som gav ett löfte som ej kunde infrias.
Och det kan man ju diskutera till döds, den andra sidan har väldigt många svikna vallöften också under årens lopp.
:)
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Tomas88 skrev:Jag tycker alla skall ha samma möjligheter till utbildning. Barn kan ju inte välja sina föräldrar och rår inte över deras ekonomiska situation eller tex religion.
Därför tycker jag inte vissa skall få fördelar jämtemot andra vilket ger ökade klyftor i samhället.
Det är ju en helt naturlig del av livet att vi föds med unika föräldrar... en del är rika, några vackra, vissa smarta... är det ok om en matematikprofessor ger sina barn kvällslektioner, eller han ska passa sig så dom inte får några fördelar?

Vad är det för klyftor du tänker på, att en del tjänar bättre än andra? Är inte det ok?

Tänk om en riking ger sina barn extra bra utbildning, dom blir smarta, kommer på världens grej, startar företag och skapar tusentals jobb... tycker du att det skulle vara fel? Bara för att kidsen kanske blev miljonärer på kuppen?
av llesrof
En del är jäkligt rädda för att någon skall få det bättre än en själv. Vi kanske skulle tillämpa samma resonemag på våra bilar också - alla som har möjlighet att köpa finare bil än mig skall inte få göra det. Eller..?
av *pettson*
Det som jag finner fel med nuvarande friskolor är att dom finansieras till 100% med kommunala medel trots sin *privata* drift. Det är medel som tas ifrån kommunala skolbudgeten, pengarna måste tas där ur varesej pengarna finns till det eller inte. Är det besparing i kommunala skolan och hasse bestämmer sej för att öppna friskola, och skolstyrelsen tycker det är okej, ja då ska kommunen frigöra pengar för den skolan utöver besparingen, för vi pratar om reda pengar som ska klumpsummas kontant, friskolan är inte intresserad av att dela läromedel eller annat, man är inte ens intresserad av att dela elavtal eller nånting, man har helbryt med kommunen. Men det slutar inte där, vi har flera friskolor i motala som försökt att stämma kommunen i olika omgångar. Detta för att kommunen betalar kommunala skolans hyra i sina egna kommunalabyggnader.Även om kommunen betalar låt säga 1miljon per år per skola i internhyra så tycker friskolan att kommunen ska betala deras faktiska hyreskostnader inkl värme samt el, hos externa hyresvärdar, kommunen ska även stå för underhåll och ombyggnationer, men inte i arbete, utan i reda pengar. Hittils har det som väl är gått kommunens väg och friskolorna har dömts att betala sina egna omkostnader.
Om friskolorna stod för precis allt dom vill ha själva, vem bryr sej då om ifall dom existerar. Det skulle frigöra runt 25 miljoner kronor bara i motala kommun, för den kommunala skolan att satsa på dom barn som vill vara kvar där.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 49
Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem