Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MyCrew
hallå, skulle byta tändstift på min volvo 745 glt -89 igår, och när jag tog av tändsftiven så såg jag att alla bokstavligen talat var dränkta i olja ? vad är felet ? trasig toppackning ? eller en ventil ? dyrt att laga, eller är det lönt att göra vid ens ? tacksam för snabba och bra svar
Användarvisningsbild
av gnestakalle
MyCrew skrev:hallå, skulle byta tändstift på min volvo 745 glt -89 igår, och när jag tog av tändsftiven så såg jag att alla bokstavligen talat var dränkta i olja ? vad är felet ? trasig toppackning ? eller en ventil ? dyrt att laga, eller är det lönt att göra vid ens ? tacksam för snabba och bra svar
Det som du själv skriver men även dåliga kolvringar eller ventiltätningar samt att man även kan tänka sig igensatt vevhusventilation så att det blir övertryck i oljesumpen. Har det läckt ut olja från motorn?
Först måste en felsökning göras så att man kan fastställa vad felet är innan man kan uppskatta kostnad och sen måste du själv bedöma om det är värt det. Beroende på felet kan det bli en del pengar.

Försök att hitta en seriös verkstad och begär ett kostnadsförslag.

Mvh GK
av MyCrew
gnestakalle skrev:
MyCrew skrev:hallå, skulle byta tändstift på min volvo 745 glt -89 igår, och när jag tog av tändsftiven så såg jag att alla bokstavligen talat var dränkta i olja ? vad är felet ? trasig toppackning ? eller en ventil ? dyrt att laga, eller är det lönt att göra vid ens ? tacksam för snabba och bra svar
Det som du själv skriver men även dåliga kolvringar eller ventiltätningar samt att man även kan tänka sig igensatt vevhusventilation så att det blir övertryck i oljesumpen. Har det läckt ut olja från motorn?
Först måste en felsökning göras så att man kan fastställa vad felet är innan man kan uppskatta kostnad och sen måste du själv bedöma om det är värt det. Beroende på felet kan det bli en del pengar.

Försök att hitta en seriös verkstad och begär ett kostnadsförslag.

Mvh GK

Okej, hur kan man rengöra vevhusventilationen ? okej låter som det kan vara mycket fel, och det låter även lite dyrt. kanske bäst att försöka sälja den. men vill ju inte det igentligen. plus att när jag skruva av tändstiften så tyckte jag dom satt lite löst alla utan 1, den dom satt hårt där va inte så mycket olja på den, men dom på andra 3 var där mycket olja. kan det vara ngt så lätt med att dom bara har suttit löst så drt runnit ut ?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Lugn nu!! Visst kör du väl en GLT 16V?? Är det ovansidan på stiften som är oljedränkta eller är det undersidan där gnistan skapas? Är oljan på ovansidan dvs mot tändkablarna som är oljiga så är det antagligen packningen mellan topp och ventilkåpa eller packningarna runt tändstiftshålen som läcker.

//David
av MyCrew
Nybbe_gefle skrev:Lugn nu!! Visst kör du väl en GLT 16V?? Är det ovansidan på stiften som är oljedränkta eller är det undersidan där gnistan skapas? Är oljan på ovansidan dvs mot tändkablarna som är oljiga så är det antagligen packningen mellan topp och ventilkåpa eller packningarna runt tändstiftshålen som läcker.

//David

ja det stämmer ? det är den sidan där gängorna sitter så att säga. när jag drog av tändkablarna så var där lite olja på dom med ?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Då är det ju ingen större fara egentligen! Kommer inte ihåg var den där toppen är delad någonstans, men ett alternativ kan ju vara att lyfta av ventilkåpan och byta den packningen för att se om det hjälper!

//David
av MyCrew
Nybbe_gefle skrev:Då är det ju ingen större fara egentligen! Kommer inte ihåg var den där toppen är delad någonstans, men ett alternativ kan ju vara att lyfta av ventilkåpan och byta den packningen för att se om det hjälper!

//David

Ja jag tänkte ska lämna den till fordons skolan i ystad, så slipper man ju arbetskostanden så betalar man bara för matrialet. så ska jag byta alla packningar och se om de hjälper. Tack för alla svar
Användarvisningsbild
av bert945
Är det Samma topplock som typ Volvo 850 har delat då är det nog så att ( har läst i Haynes att det är snarlikt topplock på b 5252 medmera o 16 ventilarn men kan ju ha tolkat haynes fel)
men när jag ändå skriver kan jag förklara att tätningen till tändstiftshålen är i ovankant där en tunn o ring skall täta o blir det nåt strul med o ringen så är det inte omöjligt att oljan letar sig neråt tändstiftet o hittar på
en del rackartyg om man kan utrycka sig så på detta forum :|
Mvh Bert
av MyCrew
bert945 skrev:Är det Samma topplock som typ Volvo 850 har delat då är det nog så att ( har läst i Haynes att det är snarlikt topplock på b 5252 medmera o 16 ventilarn men kan ju ha tolkat haynes fel)
men när jag ändå skriver kan jag förklara att tätningen till tändstiftshålen är i ovankant där en tunn o ring skall täta o blir det nåt strul med o ringen så är det inte omöjligt att oljan letar sig neråt tändstiftet o hittar på
en del rackartyg om man kan utrycka sig så på detta forum :|
Mvh Bert

Så du menar att den lilla ringen som ligger där kan göra så det kommer upp olja ? men det förklarar ju inte riktigt varför där e olja nere på stiften ? måste man ta av toppen för att byta dessa ringar eller ? Tack för ditt svar
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Det kommer inte upp olja! Den rinner ner i tändstiftshålet om o-ringarna är dåliga! O-ringarna tätar mot tändstiftshålet och nej, du behöver inte lyfta toppen!

//David

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]