Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Har ett väldigt irriterande och klurigt problem med klimatanläggningen i V40'in! Sitter "stora" klimatanläggningen som är helautomatisk i bilen...

Nu är det så att temperaturregleringen verkar vara fullständigt ur gängorna. Problemet i huvudsak är att den kyler och värmer lite som den själv önskar... Så det finns kyla, och det finns värme MEN regleringen fungerar inte som det ska. Som idag när jag for hem från jobb, sprutade det ut värme trots att reglaget stog på 20 grader och det var långt över 20 grader i kupén. Ändrade reglaget till maximal kyla, istället för att ösa på med kyla kommer det bara ännu mer värme. I ren frustration stänger jag av fläkten helt! Efter några mils körning slår jag på fläkten igen, och då fungerar det som det ska igen! Alltså, problemet är inte konstant utan kommer sporadiskt... Har haft samma problem med kyla varma sommardagar, då det inte velat komma kyla trots stekhet värme i kupén och gassande solsken. Men samma sak här, efter några mils körning så kan det helt plötsligt bara fungera igen och det kyler som det ska!

Någon som besitter någon erfarenhet/kunskap om detta problem? Är det en sensor som är slut, eller finns det någon styrbox som kan vara slut? Kan man felsöka själv? Alla tips och råd mottages varmt.
Har du kollat om kompressorn verkar slå till som den ska? Det kan ju vara något fel på tillslaget, tro det är någon sorts selenojd som slår till så att den driver. Kan ju även vara så att det är dålig kontakt i kontaktstycket. Man brukar kunna höra både på motorvarvet och själva kompressorn när den slår till om man öppnar huven och lyssnar gärna samtidigt som någon sitter i bilen och justerar ner kylan då den ju ska slå till efter en stund.
Du har troligen fel på en spjällmotor eller kärvande luftblandarspjäll, du ska först se om felkoder finnes tycker jag. När du beordrar max kyla ska själlmotoren gå till max kyla oavsett vad innertempgivaren säger till styrdonet, därför tror jag inte på tempgivaren, som på dessa dessutom sitter i styrdonet tror jag. Ac:n köldmediekrets har troligen inget med ditt bekymmer att göra, då de endast i sällsynta fall skulle kunna genera värme i förångaren.
vetten: Kompressorn är redan kollad enligt metoden som du beskrev, och jag är 99,9% säker på att den går som den ska! Så i själva köldmediekretsen finns nog inga problem, har i alla fall svårt att tänka mig det när problemet beter sig som jag beskrev. Men tack ändå, alla tips är värdefulla :)

vijoli: Där kom lite värdefulla tips och idéer, inget jag tänkt på tidigare men när du nämner det låter det ju faktiskt väldigt logiskt. Du råkar inte ha några tips på hur jag går tillväga för att felsöka detta? På min gamla 960 -91 kan man knappa fram felkoder själv utan datorutrustning, men jag har inte en aning om detta är möjligt på min betydligt nyare V40.
Du behöver någon typ av felkodsutläsare. Enklast är nog att besöka någon verkstad och få koderna utlästa, om det finns några, för en summa penningar 300-700kr. Det måste inte vara en auktoriserad Volvo verkstad utan vilken som helst med tex.Autodiagnos, BoschKTS eller liknande. Är man intresserad själv finns det en mängd utläsare att köpa för inte så dyra pengar från 300, köpte en sådan på Tradera pc baserad har ej fått den att funka men billig var den, till 150000 med varierande kvalitet och utrustning. Ska tillägga att jag ej har gjort så många försök med min utrustning då jag har till gång till Autodiagnos som för övrigt är jättebra men dyr professionell utrustning.
Jag är rätt intresserad och insatt i mina egna bilar, och brukar köpa nödvändig utrustning så länge det hamnar inom rimliga priser :) Då jag bestämt tror att jag kan tjäna en hacka pengar framöver då jag slipper lämna in bilen för reparation pga. att jag saknar verktyg. Men just i nuläget är det begränsat med utrymme för utrustning, och även tid då vi har en 5 mån gammal son som kräver rätt mycket uppmärksamhet på fritiden. Så denna gången låter det som att det får bli ett verkstadsbesök, vill ha ordning på klimatanläggningen så den fungerar prickfritt i vinter. Har ingen lust med en kall kupé när det är -25 ute...

Stort tack för tipsen!
fick du någon ordning på ECCn? Har samma anläggning i min V40 -01, och EXAKT samma problem!
Dagar i somras då det var som varmast ute så öser den ur sig värme fast jag vrider reglaget tilll kallaste, sen helt plötsligt så slår de om till kyla..

Vore kul o höra om du fått det åtgärdat och isåfall vad som var fel?

MVH
Kolla den lilla fläkten som sitter bakom ett litet "galler" i panelen,vet inte var den sitter på en v40,,den suger in luften/värmen/ i kupèn,den blir full med damm sen så suger den ingen luft bara snurrar,och tar den inte med sig luft så kan den ej reglera tempen i kupèn,så där har du troligtvis felet..Ps finns ett finare namn på fläkten men minnet,kort men intensivt,ska finnas trådar om det här åxxå...MEN peta inte med något i gallret,då kan det bli dyrt,tryckluft med lite känsla eller en dammsugare eller båda.
Har inte engagerat mig något vidare i problemet, då sommarvärmen är slut och värmen nu varje morgon fungerat som den ska när jag har bilen till jobb. Men jag är givetvis fortfarande angelägen om att lösa problemet, det handlar väl bara om prioriteringar :lol: Så tyvärr har jag inte löst något ännu...

Men jag tror även att det skulle kunna ha med köldmediat att göra, då AC lampan kan blinka mellan on och off när jag kallstartar bilen (har observerat detta nyligen). Ungefär som att det inte kan byggas upp något tryck, så slår den av men startar sen direkt igen. Kan hålla på så i någon minut från kallstart, sen lyser den intensivt grön/on.

Jag har mer saker att fixa med bilen, har ett oljeläckage i motorn jag inte alls är speciellt upphetsad över. Detta måste också ses över, jag står o väger mellan att renovera min befintliga motor eller hitta en utbytes motor då den befintliga snurrat 26300 mil i skrivande stund. Allt styrs väl lite över värdet i bilen, vill inte lägga ner för stort arbete på en så pass billig bil. Får se hur allting slutar!

Tack för feedback i tråden :-)-)

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]

Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]