Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
Men här på forumet deltar knappast alla Volvoägare
Sen skriver man ju inte om det som fungerar bra
Så det blir det lite sned bild av det mesta

Jag har en bra relation med min ÅF, Verkstad, och Eftermarknadschefen/Verkmästaren, som oftast är den som ska ta ett beslut om hur saker ska hanteras
Användarvisningsbild
av wissel
Håhåjaja.....
" Bilverkstäder slarvar med servicen
Publicerad 20 april 2010 - 18:38
Uppdaterad 30 april 2010 - 10:56

Bilverkstäderna slarvar när dom utför service. Det visar en undersökning som tidningen Vi Bilägare har gjort. Bilar lämnades in med tre enkla fel på fem olika verkstäder - men ingen av verkstäderna klarade att hitta alla fel.

-Jag blev både skrämd och förvånad. Jag hade nog trott att det skulle vara bättre på den här marknaden än vad det här resultatet visar, säger Leif Fagerlund, vd för Kontrollerad Bilverkstad, en organisation som bilverkstäder kan vara anslutna till för att säkerställa kvaliteten mot kunderna.

Att lämna in bilen på service kan kosta skjortan - men det är inte säkert att bilen verkligen får den service du betalar för.

Stickprovskontroll
Tidningen Vi Bilägare gjorde en stickprovskontroll. De lämnade in fem Volvobilar till fem olika verkstäder. Bilarna var preparerade med tre enkla fel som verkstaden ska kontrollera vid samtliga servicetillfällen för Volvo.

Spolarvätskan var för låg, men inte så låg att bilens instrument varnade för det. Däcktrycket på vänster bakdäck var sänkt, klart under den nivå som rekommenderas. Dessutom var höger strålkastare felinställd, ljuset stod så lågt att det inte skulle bli godkänt vid en besiktningskontroll.

Men ingen av verkstäderna klarade av att hitta de tre felen.

"Det får inte ske"
-Det är rent slarv, det får liksom inte ske. Jag menar, lämnar man bilen till oss ska man kunna känna att man blir 100 procent nöjd, säger Martin Westlund, kundmottagare på Bilvårdsteknik i Stockholm.

Verkstaden var en av dem som ingick i undersökningen. Här missade man både att justera däcktrycket och ställa in ljuset rätt.

Hur känns det att er verkstad missade två av tre av de här enkla felen?
-Det känns ju inte bra. Vi har alltid haft som mål att hålla hög kvalitet och bra service. För oss är det nästan katastrof, i och med att vi är en sådan liten verkstad, säger Martin Westlund.

"Det här är fusk"
Fyra av verkstäderna som ingått i undersökningen är obundna, en är en Biliaverkstad. Alla fem missade att ställa in ljuset rätt och tre av dem missade att justera lyfttrycket i däcket.

Spolarvätska fylldes på, men inte fullt upp. Det här är service som har kostat mellan 2000 till 6000 kronor. Och på Kontrollerad Bilverkstad ser man allvarligt på slarvet.

-Det här är fusk, bedrägeri. Sånt här får inte förekomma i den här branschen. Vi har 20 000 mekaniker som utför jobb på över fyra miljoner bilar om året. Det är klart att något enstaka fel kan förekomma, men inte i den omfattning som den här enkla undersökningen visar. Det här är förskräckligt, säger Leif Fagerlund, vd på Kontrollerad Bilverkstad "
Dom ljuger kanske....??
:D
Användarvisningsbild
av Momentum
Om Bila vet jag inget men ska väl tillägga att jag inte tror på stora ställen, jag blir igenkänd då jag kommer till min ÅF
Så jag tycker synd om de som måste hamna på stora opersonliga ställen, där man bara är ett reggnr, jag tror att det blir därefter
Användarvisningsbild
av CarMan
När sifo gör sina marknadsundersökningar, ringer dom upp 3 personer då??? eller kanske några fler för att få ett retvist "värde"
Användarvisningsbild
av Ringhede
Det finns idioter även som jobbar på Volvo serviceverkstäder (Bilia) Givetvis många bra också.

Var med om att strax efter 10.000 mila servicen så tändes en varningslampa för bromsarna.
Åkte till verkstaden och de kollade och konstaterade att oljenivån i bromsvätskan var för låg.
De erbjöd sig att fylla på olja.

Felet var att främre bromsbeläggen var utslitna, vilket de skulle kontrollera på servicen. Därav låg oljenivå.
Men förslaget var att slingra sig ifrån det hela genom att fylla på olja.

Idioter. Givetvis krävde jag att de skulle återkommit för att få klartecken att byta bromsbelägg i samband med servicen vilket är normalt beteende.
Det slutade med att de fick byta bromsbelägg vid mitt besök och då de insett att de nu hade en arg kund så behövde jag endast betala för materialet.
Detta var min sista service på den bilen hos Bila.

På serviceprotkollet var det ikryssat för rutan "Bromsbelägg kontroll/slitage"

Denna kan du få bita i CarMan och går inte slingra sig ur.
Utslitna bromsbelägg ska bytas, var mindre ån 1/4 kvar ned till järnet. Och skall kontrolleras på servicen.

Roland
Användarvisningsbild
av wissel
Grejjen är att CarMan är den Mekaniker
som jag skulle lämna min egen bil till 7 dar i veckan och vara lugn.
:D
av Fred
Sorry, men mina egna erfarenheter och så många andra vittnesmål här på forumet, och andra forum, är bevis nog för att man ska kunna säga generellt att Bilia INTE är ett kundorienterat bolag!

Det är ju också fascinerande att notera att ni som försvarar koncernen gör precis samma sak som koncernen gör: skyller på kunden! :lol:

Jag har gått in på Bilia med exakt samma inställning som jag alltid gör på ställen där jag är kund och ingen annanstans har jag blivit så idiotförklarad och beskylld för att ha orsakat fel som på Bilia! Dessutom är det sällsamt låg kompetensnivå på Bilias kundmottagning...fast det är tyvärr väldigt vanligt idag i alla möjliga branscher. :evil:
Användarvisningsbild
av nolimits
Tända varningslampor som inte lyste innan man lämnade bilen kan man väl inte acceptera direkt vid avhämtning.Ungefär som att lämna in bilen för ett oljebyte på motorn och upptäcka att det saknas växellådsolja när man hämtar detta fordon.Om det sedan är Bilia eller Nisses garageservice i svängen har väl ingen betydelse.Ett fel är väl fortfarande ett fel såvida nu inte vissa serviceverkstäder har fått dispens på att lämna ut bilen med fler fel än när man lämnade den. :???:
Användarvisningsbild
av SvenB
Fred skrev:Sorry, men mina egna erfarenheter och så många andra vittnesmål här på forumet, och andra forum, är bevis nog för att man ska kunna säga generellt att Bilia INTE är ett kundorienterat bolag!
Konstigt i så fall att de fortfarande är en auktoriserad Volvo verkstad. Inte f*n kan det vara så dåligt. Visserligen är väl Bilia åtminstone delvis Volvoägt, men man ser ju hur de agerar när mekanikern ertappas "med handen i syltburken". Adjö blir det. Som du sett är mina erfarenheter precis tvärt emot dina, Fred. Jag tror att jag har gjort fler service än du på Bilia, c:a 240 servicar och ett antal reparationer på taxibilar som rullat c:a 500.000 mil tillsammans. Alla i stort sett till belåtenhet
av Fred
Jag kan bara säga grattis KKR, det finns alltid undantag som bekräftar regeln.

Möjligen gullar Bilia med företagskunder medan de skiter i privatkunderna; du Sven är som företagare kassako och jag med alla andra privatkunder endast är besvär. Om en privatkund dessutom öppnar munnen i samband med inlämnandet av en bil, ja då är det riktigt irriterande. Nyckeln ska lämnas in, man ska säga var bilen är parkerad och sen skall man hålla mun och låta dem "ta hand om" bilen. Sen ska man vackert vänta på att de tar sig tid att titta på den när de känner för det och när den sen är klar (enligt dem) ska man slanta upp vad de begär. Om man skulle ha mage att ifrågasätta pris, utfört jobb eller något annat så utnyttjar bara sin position som marknadsledare och ber kunden dra åt h-vete.

Att Bilia fortfarande är auktoriserade är inte på något sätt förvånande. Företagskultur sipprar alltid nedåt och ser man till hur Volvo PV hanterat diverse snedsteg så är det inte konstigt alls att mekanikerna på golvet också saknar kundorientering. Det sätt jag har blivit bemött på hos Bilia har jag aldrig upplevt hos något annat företag och det finns inga ursäkter för det!

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]