- fre 03 sep 2010, 18:46
Håhåjaja.....
" Bilverkstäder slarvar med servicen
Publicerad 20 april 2010 - 18:38
Uppdaterad 30 april 2010 - 10:56
Bilverkstäderna slarvar när dom utför service. Det visar en undersökning som tidningen Vi Bilägare har gjort. Bilar lämnades in med tre enkla fel på fem olika verkstäder - men ingen av verkstäderna klarade att hitta alla fel.
-Jag blev både skrämd och förvånad. Jag hade nog trott att det skulle vara bättre på den här marknaden än vad det här resultatet visar, säger Leif Fagerlund, vd för Kontrollerad Bilverkstad, en organisation som bilverkstäder kan vara anslutna till för att säkerställa kvaliteten mot kunderna.
Att lämna in bilen på service kan kosta skjortan - men det är inte säkert att bilen verkligen får den service du betalar för.
Stickprovskontroll
Tidningen Vi Bilägare gjorde en stickprovskontroll. De lämnade in fem Volvobilar till fem olika verkstäder. Bilarna var preparerade med tre enkla fel som verkstaden ska kontrollera vid samtliga servicetillfällen för Volvo.
Spolarvätskan var för låg, men inte så låg att bilens instrument varnade för det. Däcktrycket på vänster bakdäck var sänkt, klart under den nivå som rekommenderas. Dessutom var höger strålkastare felinställd, ljuset stod så lågt att det inte skulle bli godkänt vid en besiktningskontroll.
Men ingen av verkstäderna klarade av att hitta de tre felen.
"Det får inte ske"
-Det är rent slarv, det får liksom inte ske. Jag menar, lämnar man bilen till oss ska man kunna känna att man blir 100 procent nöjd, säger Martin Westlund, kundmottagare på Bilvårdsteknik i Stockholm.
Verkstaden var en av dem som ingick i undersökningen. Här missade man både att justera däcktrycket och ställa in ljuset rätt.
Hur känns det att er verkstad missade två av tre av de här enkla felen?
-Det känns ju inte bra. Vi har alltid haft som mål att hålla hög kvalitet och bra service. För oss är det nästan katastrof, i och med att vi är en sådan liten verkstad, säger Martin Westlund.
"Det här är fusk"
Fyra av verkstäderna som ingått i undersökningen är obundna, en är en Biliaverkstad. Alla fem missade att ställa in ljuset rätt och tre av dem missade att justera lyfttrycket i däcket.
Spolarvätska fylldes på, men inte fullt upp. Det här är service som har kostat mellan 2000 till 6000 kronor. Och på Kontrollerad Bilverkstad ser man allvarligt på slarvet.
-Det här är fusk, bedrägeri. Sånt här får inte förekomma i den här branschen. Vi har 20 000 mekaniker som utför jobb på över fyra miljoner bilar om året. Det är klart att något enstaka fel kan förekomma, men inte i den omfattning som den här enkla undersökningen visar. Det här är förskräckligt, säger Leif Fagerlund, vd på Kontrollerad Bilverkstad "
Dom ljuger kanske....??
:D
XC90 2,5T/AWD/ Automat,
Modellår 2003
28 000mil.
[color =#4000FF]Min Trotjänare.[/color]