Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndyXC90
iigloo skrev: Teknikern sa att jag skulle försöka provocera fram felet om det gick, så att datorn hann fånga en felkod.
Vet inte hur du skall kunna provocera fram felet? Jag hade i alla fall problem med detta eftersom felet uppträdde sporadiskt.
iigloo skrev: Enligt honom prioriterar systemet säkerhetsdelen (abs, sladdsystem, srs osv) vid start så andra fel tar längre tid att finna och det är därför inga felkoder hinner registreras då felet uppträder under en kort tid i startögonblicket.
Verkar ju stämma eftersom vi är många med problemet, men nästan alltid utan felkoder
iigloo skrev: Han berättade att en annan kund hade liknande problem med en XC90 fast då med tillägget att instrumenteringen, radion etc slocknade under start.
Mjukvaran släcker ner instrumentering etc för att ge extra kraft till starten. Bilen känner av att den har svårt att starta, varför är ju dock en annan sak. Har men dåligt batteri kan det alltså inträffa oftare.
iigloo skrev: Hans teori är att någonstans under start uppkommer störningar i kommunikationen mellan enheterna. Nu gäller det bara att hitta vart.
Det är förmodligen det som inträffar för de allra flesta, men av olika anledningar.
iigloo skrev: Han var även inne på radiosändaren i tändlåset och spjällhuset
Jag har uppgraderat mjukvaran efter en felkod kring detta, men det var inte den egentliga felorsaken för mig.
iigloo skrev: , men att det inte går att gissa sig fram och att byta komponenter utan orsak blir dyrt för dem (garantifel).
Jag fick till en deal med min verkstad där vi bytte en komponent i taget. Om det inte hjälpte tog de bort den komponenten och vi gick vidare och bytte nästa osv. Så jag slapp betala för komponenter som det faktiskt inte var fel på. Dessutom kunde de ju inte säga vad som var fel på bilen.
Användarvisningsbild
av iigloo
Den här tråden är så intressant och hjälpfull så det finns inte :)

Håller med dig Andy, att det är omöjligt att provocera fram detta fel. Jag kan ju inte sitta och starta och stänga av bilen oavbrutet. Då lär något annat gå sönder.

Jag nämnde byte av startmotor och kamaxelgivarna, men han är inne på det jag nämnde tidigare.

Jag får nöta vidare och se om det dyker upp någon felkod :/

Andy? Har dina problem försvunnit? Är det någon annan som lyckats helt? Detta bör ju Volvo känna till? Morsan hade en V70 170hk -04 med samma problem. Den hade gått 4000mil. Min har gått 7900mil. Så det borde inte handla om slitage?
av tryckåpysnicke
AndyXC90 skrev:
tryckåpysnicke skrev:
tryckåpysnicke skrev:Jag bytte startmotor och det blev en helt annan fart i motorn när man vrider på nyckeln.
Efter bytet fick jag en felkod på impulsgivaren vilket jag inte fick förut så jag bytte till den andra av de två begagnade givare jag har. Har dock fortfarande problem med att man får nöta länge innan motorn startar men när den väl går igång så är det ingen tvekan utan den går som den ska.
Har endast haft varvräknarfladder en gång.
Igår upplevde jag dock att det gick tyngre för startmotorn att dra runt motorn samtidigt som gnisselljudet hördes. Min tanke är att det berodde på att motorn tände lite för tidigt och bromsade startmotorn. Då bör det vara kamaxelgivaren som ska bytas.
Efter den starten så började motorlampan blinka i ca 30 sek när jag körde ca 90 km/h och det upprepades två gånger. Jag läste ut felkoder direkt och de visade på misständning i cyl 1,2,4 och 5.
Provade att byta kamaxelgivare utan resultat.
Har fått felkoder igen på misständning cyl. 1-5 och dessutom på impulsgivaren igen. Ska försöka få tag på en givare från en bil som jag vet fungerar och testa om det blir nån skillnad.
Eftersom du har bytt många av de krånglande komponenterna men fortfarande har problem kanske det skulle kunna vara så illa att ECM:n är det som krånglar. Det är ju till sist den som måste tolka alla signaler från de olika givarna. Jag har aldrig haft något som helst fel när bilen väl startat (och inte några andra heller vad det verkar), dessutom har aldrig motorlampan signalerat.
Jo, förresten en gång och det var när felkod (ECM-614B) visades vilket innebar rengöring av VVT solenoid för kamaxelreglering på avgassidan.
Vi har också varit inne på ECM-problem och då togs enheten bort från bilen och alla kontakter gjordes rena. Det hjälpte inte oss, men skulle kanske vara något för dig? Om inte annat för att komma vidare i felsökningen.
Har funderat i dom banorna jag med. Jag ska ändå låna en impulsgivare som jag vet fungerar och testa det. Nästa steg blir att lossa ECM och göra rent kontaktytor och samtidigt titta efter lödningar som släppt på kretskortet.
av AndyXC90
iigloo skrev: Jag nämnde byte av startmotor och kamaxelgivarna, men han är inne på det jag nämnde tidigare.
Jag får nöta vidare och se om det dyker upp någon felkod :/
Tror inte på den elektriska startspärren eftersom den stryper tändningen totalt. Det vill säga man vrider på nyckeln och ingenting händer. Dessutom får man felkod och meddelande "elstartspärr...".

Jag var tidigt inne på startmotorn, men det verkar som att mekaniker inte gärna tror på det.
Hade jag bytt den då problemet började kanske jag hade sluppit en massa felsökningar. Det kan ju också vara så att min startmotor givit upp pga alla struliga starter. Har man otur kan säkert fler delar gå sönder...

Därför tycker jag att du skall börja att byta del för del och se om det hjälper. Kanske kan du få till att de sätter tillbaka de gamla delarna om det inte visar sig vara den felaktiga komponenten. Särskilt givarna borde det fungera med.
iigloo skrev: Andy? Har dina problem försvunnit? Är det någon annan som lyckats helt? Detta bör ju Volvo känna till? Morsan hade en V70 170hk -04 med samma problem. Den hade gått 4000mil. Min har gått 7900mil. Så det borde inte handla om slitage?
Har inga problem idag.
För att bli av med gnisselljudet och tjuriga starter emellanåt var det endast bytet av startmotorn som hjälpte.
(Jag tror att något internt fel i startmotorn, kanske pga fukt/korrosion, ger störningar av givarnas signaler till ECM och därför försöker bilen tända i fel läge)
Kamaxelgivaren(insug) hjälpte mot att bilen några gånger stod och tuggade och inte ville tända, se nedan:
[youtube]g3NT1xq2Tkg[/youtube]

Det är som vanligt, de vet säkert om att problemen finns men de säger att det nästan aldrig händer. Sedan är det komplext att veta vad som orsakar just dessa symptom. Det finns många faktorer som påverkar!
av S60AWD2.5T
Vore intressant att veta hur det gjordes med flatstiftets kabelsko för de som bytt startmotor.
Om det glappar det får man ju ordentliga induktions spikar i kablaget, dessa kan säkert störa svänghjulsgivaren
då den ligger i samma kabelstam. Jag har fortfarande inte ett fladder efter att jag fixat min kabelsko och jordade startmotorn ordentligt.
Jag håller dock fortfarande tummarna.
av AndyXC90
S60AWD2.5T skrev:Vore intressant att veta hur det gjordes med flatstiftets kabelsko för de som bytt startmotor.
Om det glappar det får man ju ordentliga induktions spikar i kablaget, dessa kan säkert störa svänghjulsgivaren
då den ligger i samma kabelstam. Jag har fortfarande inte ett fladder efter att jag fixat min kabelsko och jordade startmotorn ordentligt.
Kabelskon byttes och kontrollerades på den gamla startmotorn som en av de första åtgärderna. Det hjälpte inte alls för mig.
Men det är värt för andra att kontrollera.
Användarvisningsbild
av Jakris
S60AWD2.5T skrev:Vore intressant att veta hur det gjordes med flatstiftets kabelsko för de som bytt startmotor.
Jag bytte flatstifthylsan och tog bort oxidation på solenoidens flatstift för ett par år sedan när jag fick problem med att få solenoiden att dra. Det påverkade dock inte starttjurigheten ett dyft. Vid startmotorbytet i Mars var hylsa/stift i så god kondition att ingen åtgärd behövdes.

Extrajordkabeln hade ej heller den minsta påverkan på varvräknarfladder/gnissel/mottändning, trots att jag jordade direkt från startmotorn till chassit och mätte upp hela 86Amp som avleds under startsekvensen. Jag fick bara bättre "snurr". Enligt min sammanställning är du den ende som blivit symptomfri bara av extrajordkabel. Grattis! Hur mycket startström avleder du som jordade startmotorn indirekt (på andra sidan)?
iigloo skrev: Är det någon annan som lyckats helt? Detta bör ju Volvo känna till? Morsan hade en V70 170hk -04 med samma problem. Den hade gått 4000mil. Min har gått 7900mil. Så det borde inte handla om slitage?
tryckåpysnicke skrev:Jag bytte startmotor och det blev en helt annan fart i motorn när man vrider på nyckeln.
Efter bytet fick jag en felkod på impulsgivaren vilket jag inte fick förut så jag bytte till den andra av de två begagnade givare jag har. Har dock fortfarande problem med att man får nöta länge innan motorn startar men när den väl går igång så är det ingen tvekan utan den går som den ska.
Har endast haft varvräknarfladder en gång.
Igår upplevde jag dock att det gick tyngre för startmotorn att dra runt motorn samtidigt som gnisselljudet hördes. Min tanke är att det berodde på att motorn tände lite för tidigt och bromsade startmotorn. Då bör det vara kamaxelgivaren som ska bytas.
Jag har fortfarande inte kunnat bevisa/mäta grundorsaken till problemet, men jag Andy och Norsking har blivit hel symptomfria efter startmotorbyte samtidigt som det inte har hjälpt för MIckeS60 och dig (noterar att ni har manuell låda till skillnad från oss). Det kan vara så oturligt att man får en begagnad startmotor med samma problem, så det kan vara värt att försöka med en annan.
//Janne
Användarvisningsbild
av iigloo
Jakris skrev: Jag har fortfarande inte kunnat bevisa/mäta grundorsaken till problemet, men jag Andy och Norsking har blivit hel symptomfria efter startmotorbyte samtidigt som det inte har hjälpt för MIckeS60 och dig (noterar att ni har manuell låda till skillnad från oss). Det kan vara så oturligt att man får en begagnad startmotor med samma problem, så det kan vara värt att försöka med en annan.
//Janne
Så det är startmotorn och inte kamaxelgivaren? En dålig startmotor genererar störningar och strömspikar som slår ut kamaxelgivarna vid start, då de sitter på samma kabelstam?
av AndyXC90
iigloo skrev:
Jakris skrev: Jag har fortfarande inte kunnat bevisa/mäta grundorsaken till problemet, men jag Andy och Norsking har blivit hel symptomfria efter startmotorbyte samtidigt som det inte har hjälpt för MIckeS60 och dig (noterar att ni har manuell låda till skillnad från oss). Det kan vara så oturligt att man får en begagnad startmotor med samma problem, så det kan vara värt att försöka med en annan.
//Janne
Så det är startmotorn och inte kamaxelgivaren? En dålig startmotor genererar störningar och strömspikar som slår ut kamaxelgivarna vid start, då de sitter på samma kabelstam?
Svårt att säga. Jag bytte först kamaxelgivaren med det förbättrade resultatet att motorn startade utan att stå och nöta en längre tid. Men jag hade fortfarande symptomen att det gnisslade och att vissa starter inte blev helt rena. Dock startade bilen snabbare. Efter bytet av startmotor försvann alla symptom.
Användarvisningsbild
av iigloo
Hittade lite intressanta trådar med samma fel fast andra lösningar.

"Have a mechanic, (not the Volvo dealer) change the electrical cable from the starter going to the connector near the fuse box on the driver's side of the car.These cables go bad and cause interference on the electronics when trying to start the car.Just like standing under a high-tension power line, you can feel and hear the electrical current flowing. The starter draws a lot of current, causing this interference. Several people have had this issue, and changing this cable fixed them all"

De lösningar som jag hittat på våra problem i amerikanska forum är isolering av strömkabeln till startmotorn eller byte av samma kabel. Anledningen är samma som hos oss, att starten orsakar störningar i elsystemet. De ansåg dock att kabeln var boven.

Frågan är då. När ni bytte startmotor, ändrades kablarnas position?
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 27

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]