- lör 04 sep 2010, 10:27
iigloo skrev: Teknikern sa att jag skulle försöka provocera fram felet om det gick, så att datorn hann fånga en felkod.Vet inte hur du skall kunna provocera fram felet? Jag hade i alla fall problem med detta eftersom felet uppträdde sporadiskt.
iigloo skrev: Enligt honom prioriterar systemet säkerhetsdelen (abs, sladdsystem, srs osv) vid start så andra fel tar längre tid att finna och det är därför inga felkoder hinner registreras då felet uppträder under en kort tid i startögonblicket.Verkar ju stämma eftersom vi är många med problemet, men nästan alltid utan felkoder
iigloo skrev: Han berättade att en annan kund hade liknande problem med en XC90 fast då med tillägget att instrumenteringen, radion etc slocknade under start.Mjukvaran släcker ner instrumentering etc för att ge extra kraft till starten. Bilen känner av att den har svårt att starta, varför är ju dock en annan sak. Har men dåligt batteri kan det alltså inträffa oftare.
iigloo skrev: Hans teori är att någonstans under start uppkommer störningar i kommunikationen mellan enheterna. Nu gäller det bara att hitta vart.Det är förmodligen det som inträffar för de allra flesta, men av olika anledningar.
iigloo skrev: Han var även inne på radiosändaren i tändlåset och spjällhusetJag har uppgraderat mjukvaran efter en felkod kring detta, men det var inte den egentliga felorsaken för mig.
iigloo skrev: , men att det inte går att gissa sig fram och att byta komponenter utan orsak blir dyrt för dem (garantifel).Jag fick till en deal med min verkstad där vi bytte en komponent i taget. Om det inte hjälpte tog de bort den komponenten och vi gick vidare och bytte nästa osv. Så jag slapp betala för komponenter som det faktiskt inte var fel på. Dessutom kunde de ju inte säga vad som var fel på bilen.