- lör 04 sep 2010, 22:41
Det är bara lessamt om du tror att pengar kan köpa dej hälsa.
Om tesen att trivas i den bemärkelse att man ska ha fluffigare säng, bättre tv och kanske andra gardiner hade varit nåt viktigt i vården, hade du aldrig behövt köpa till det. Det hade redan funnits. Det finns studier som säger att ketchup gör att man lever flera år längre. Är det nåt du känner att du vill införa redan i förskolan som mellanmål för att försäkra dej om att dina barn kommer att leva länge? Det finns undersökningar om allt, och lika många tolkningar. Alla är ungefär lika värdelösa då dom aldrig visar konsekvenser. dom visar endast fördelarna. Det är som att köra för fort, fördel: det går fortare, nackdel: du tjänade endast en minut och det kostar 3000spänn om du blir tagen. Studiesvar= det går fortare...
Det jag inte gillar är att man skickar hem folk innan dom är helt okej för att man *sparar pengar*.
Jag är en av dom som inte levt utan bra sjukvårdsinsats efter min operation som gjordes valborgsmässoaftonen.
Men det jag råkade ut för hade aldrig hänt om man inte skickats hem direkt efter operation, då det kostar för mycket för landstinget att ha mej där en halv dag till. Enligt dom ansvariga är detta vanligt, men man har ändå inte råd att låta folk vara kvar.
Jag sövdes och 50 minuter efter det att jag vaknat (jag kikade på klockan när jag vaknade) efter drygt 2,5timmars kirurgi (enligt kirurgen), så var jag på väg ut igenom dörren, det var vid lunch, jag var som småfull, vinglade, sluddrade lite, kunde inte stå stilla ens. Det som var viktigt var att jag hade pinkat.
Tyvärr visar sej inte problem med bedövningsmedlet förräns det går ur tydligen, sådär kl 18 gick bedövningsmedlet tydligen ur helt. Det var då jag fick en anafalaktisk chock och mitt blodtryck planade ut, dom två blodtrycksvärdena började möta varandra..
Som tur är har man inte mycket minnen när man mest är borta.
Vaga minnen finns om en del liv på akuten, en av apparaterna man kopplade in nånstans förde ett jävla liv. Nästa minne är att jag får en spruta i magen och får gå hem, klockan är 03.00 och det är mitt problem att ringa nån som kan skjutsa hem mej, nån sjuksäng ska jag iallafall inte ligga i. Öm så inihelvete i hela kroppen efter kramper och annat är det bara att vandra ut, jag fick inte ens ringa inomhus, eller för den delen låna en telefon. Mina akuta behov är över och nu är det mitt problem.
Tycker du att det låter som om den typen av vård bara behöver toppas med lite vackrare gardiner, en platt tv och lite lull lull, naturligtvis på en privat sjukförsäkring. Du tror inte att vården behöver en jävla upprensning (ursäkta svordomen) för att sen få friska skattepengar så att folk inte ska behöva slussas hem innan ens bedövningsmedlen går ur kroppen? Det här är inte första gången det hänt mej, första operationen fick jag skäll när jag vaknade upp. Min operation tog 3 timmar mera än beräknat, det var då jag hade krossat ac leden, och därmed drog det över arbetstiden, om jag hade en liten aning om vad det här hade kostat landstinget.
Operation stängde 16.00, det gjorde man verkligen, man kastade ut min flickvän som väntade på mej. Hon fick en pinnstol och fick vänta i hisshuset. Jag för min del blev utslussad utan att veta vem jag var, halvt påklädd och halvt i mässingen förpassades jag ut i samma hisshus, det var *dags att åka hem*. Sista kanylen togs ur av en vänlig sköterska jag mötte, som TUR VAR trodde hon jag var på rymmen och tog hand om mej tills jag var till sans. Välkommen till vård 2008-2010 utanför stockholm. (linköpings lasarett)
Och varför vill jag inte att privat vårdförsäkring ska prioritera vård? Behöver man ens kommentera det vidare?
Säg till mej när landstingsvården fungerar överallt på skattsedeln, så kan vi ta en vidare diskussion.