Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av Tomas88
torbjorn_75 skrev: Jag tycker privata vårdalternativ är jättebra. Staten kan erbjuda en lägstanivå, sedan får man fylla på själv om man vill ha bättre vård. Klart man får jobba för det då, men så är det ju med allt här i livet.

Det är också en fråga om prioritering, vissa kanske vill satsa på en extra bra sjukförsäkring även om det kostar. Det kan ju vara värt lite med löfte om bättre utsikt, finare kuddar i sjuksängen och 1 månad kortare kötid...? medan andra tycker "det är lugnt, jag kan vänta", för dom föredrar en 63" 3D platt-tv för 35.000 kr hemma istället.... Det är ingen som kan säga vad som är rätt och fel, folk får bestämma själva.
Där håller jag inte med. Visst låter det fint att "få välja själv". Men jag anser inte att hur bra vård man får skall styras av hur bra ekonomi man har. Tycker inte man kan jämföra att ha en fin tv med att ha en bra vård.

Nu kanske USA är extremt att jämföra med men det är ju åt det hållet det går.

Jag är över huvud taget väldigt skeptisk till privatisering av vård och skola. Inom dessa områden skall alla ha samma möjligheter.
Tycker jag i alla fall.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Tomas88 skrev:Men jag anser inte att hur bra vård man får skall styras av hur bra ekonomi man har. Tycker inte man kan jämföra att ha en fin tv med att ha en bra vård.
Man kan lägga lägstanivån som staten erbjuder på en bra nivå, så får alla bra vård. Bara det att man kan köpa det där lilla extra om man vill. Hur vill du själv ha det i sjukhussängen, kräver du en platt-tv på rummet, eller räcker det med en kvällstidning? Varför skulle man inte kunna jämföra en platt-tv hemma med en platt-tv på sjukhuset?
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:som sagt.. dom flockas i mitten.. :(
Eftersom dom tävlar med varandra om att sänka skatten för pensionärerna, efter alla skattesänkningar till inkomsttagarna, så känns det som att dom flockas lite till höger om mitten tycker jag. Som blåsmurf är jag mycket nöjd med utvecklingen.
av *pettson*
torbjorn_75 skrev:
Tomas88 skrev:Men jag anser inte att hur bra vård man får skall styras av hur bra ekonomi man har. Tycker inte man kan jämföra att ha en fin tv med att ha en bra vård.
Man kan lägga lägstanivån som staten erbjuder på en bra nivå, så får alla bra vård. Bara det att man kan köpa det där lilla extra om man vill. Hur vill du själv ha det i sjukhussängen, kräver du en platt-tv på rummet, eller räcker det med en kvällstidning? Varför skulle man inte kunna jämföra en platt-tv hemma med en platt-tv på sjukhuset?
Skulle den bra lägstanivån existera så skulle ju alla behöva betala en viss peng i skatt. Alla partier tycker inte om skatt, det är tydligt. Lägstanivån sjunker snabbt i dagens sverige. Men sålänge man inte varit inne djupt i systemet så ler man åt fasaden och tror att det är så fint så..
Visst kan du få betala extra för att få in en plattv? Visst går vård ut på att man ska ha det så lyxigt som möjligt oavsett vem som betalar? Och visst bör lasaretten ha stora avdelningar med saker man kan välja till som dom kan köra fram mot pengar? Det är inte viktigare att magnetkameran fungerar och att du får VÅRD? Samma med vårdköer.. Alltså, ska man gå före för att man har pengar? Ska du som har pengar gå före en som det är akutare för? Eller som har väntat ett halvår längre? No way.. Landstingen håller redan idag på med att göra det komfortabelt för dom som behöver det. Det kostar dej inte en krona idag. Det kräver bara att du är svårt sjuk så att du behöver ditt lilla extra.
Användarvisningsbild
av Severin
@pettson
Det du har skrivit i den här tråden så har du enl mig 100% rätt, har själv nyligen varit sjuk inte jättelänge men tillräckligt länge för att överleva på FK.
Tycker det är åt helvete att FK:s läkare som aldrig har träffat en kan bestämma om man är arbetsför eller inte vilket är ordentligt snedvridet när ens läkare som har opererat en vet mer
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:Skulle den bra lägstanivån existera så skulle ju alla behöva betala en viss peng i skatt. Alla partier tycker inte om skatt, det är tydligt.

Tycker om och tycker om, det är väl bara Måna som tycker det ska vara häftigt att betala skatt. Jag vet inget parti som vill avskaffa skatt som företeelse om det är det du menar, alla partier i riksdagen är för skatt, men moderaterna vill ha lite mindre skatt än dom andra.
*pettson* skrev:Visst kan du få betala extra för att få in en plattv? Visst går vård ut på att man ska ha det så lyxigt som möjligt oavsett vem som betalar? Och visst bör lasaretten ha stora avdelningar med saker man kan välja till som dom kan köra fram mot pengar? Det är inte viktigare att magnetkameran fungerar och att du får VÅRD?
Vård går väl ut på att man ska bli frisk, eller åtminstone inte sjukare än vad man är, men det finns undersökningar som visar att folk blir friskare fortare om dom har bra utsikt från sjuksängen, lokalerna är fräscha osv. Därför kan man argumentera för att det är vård det också, även om det inte är det första folk tänker på när någon säger VÅRD med stora bokstäver.

Men om du tycker sådana detaljer är skitsamma så är det ok, då kan det ju inte göra dig något om jag har pengar och kryssar i extra allt på min sjukförsäkring. :)
*pettson* skrev:Samma med vårdköer.. Alltså, ska man gå före för att man har pengar? Ska du som har pengar gå före en som det är akutare för? Eller som har väntat ett halvår längre? No way..
Varför inte? Vad är du rädd för?
av llesrof
Varför utgår man alltid från att det ena måste utesluta det andra? Har man den utgångspunkten blir diskussionen fel. En privat sjukvårdsförsäkring måste inte existera på bekostnad av den allmäna sjukvårdens standard, systemen måste kunna existera parallellt. Har jag lagt pengar på en privat försäkring ser jag inga konstigheter i att man har en gräddfil in för att få vård på något privat sjukus eftersom det inte sker på bekostnad av den allmänna sjukvården. Men den dagen man kan köpa sig bättre vård inom den allmänna sjukvården är den mörk dag, då har vi tappat konceptet.

Sedan undrar ajg varför många är så negativ till privata sjukvårdsförsäkringar och antyder att det bara är rika moderater som har råd med dessa. Har ni ens kollat vad en privat sjukvårdsförsäkring kostar?
Moderna Försäkringar:
•2465 kr per år med självrisk 0 kr
•1876 kr per år med en självrisk på 500 kr
•1163 kr per år med en självrisk på 1800 kr
Alltså 200 spänn i månaden för den utan självrisk. Rent krasst är det nog ytterst få personer som inte kan betala 200:- i månaden. Men visst, många lägger väl hellre dessa pengar på snus, cigaretter, alkohol, chips, snask, bingolotto och annan skit och sedan sitter de och gnäller över att pengarna inte räcker :roll:

Men som jag skrev... det ena måste inte utesluta det andra. Bara för att man skulle kunna betala lite extra för att få en platt-TV på sin sal på det allmänna sjukhuset så innebär det inte per automatik att magnetkameran inte fungerar. Jag gillar flexibilitet och ser hellre lösningar än problem.
av *pettson*
Det är bara lessamt om du tror att pengar kan köpa dej hälsa.
Om tesen att trivas i den bemärkelse att man ska ha fluffigare säng, bättre tv och kanske andra gardiner hade varit nåt viktigt i vården, hade du aldrig behövt köpa till det. Det hade redan funnits. Det finns studier som säger att ketchup gör att man lever flera år längre. Är det nåt du känner att du vill införa redan i förskolan som mellanmål för att försäkra dej om att dina barn kommer att leva länge? Det finns undersökningar om allt, och lika många tolkningar. Alla är ungefär lika värdelösa då dom aldrig visar konsekvenser. dom visar endast fördelarna. Det är som att köra för fort, fördel: det går fortare, nackdel: du tjänade endast en minut och det kostar 3000spänn om du blir tagen. Studiesvar= det går fortare...

Det jag inte gillar är att man skickar hem folk innan dom är helt okej för att man *sparar pengar*.
Jag är en av dom som inte levt utan bra sjukvårdsinsats efter min operation som gjordes valborgsmässoaftonen.
Men det jag råkade ut för hade aldrig hänt om man inte skickats hem direkt efter operation, då det kostar för mycket för landstinget att ha mej där en halv dag till. Enligt dom ansvariga är detta vanligt, men man har ändå inte råd att låta folk vara kvar.
Jag sövdes och 50 minuter efter det att jag vaknat (jag kikade på klockan när jag vaknade) efter drygt 2,5timmars kirurgi (enligt kirurgen), så var jag på väg ut igenom dörren, det var vid lunch, jag var som småfull, vinglade, sluddrade lite, kunde inte stå stilla ens. Det som var viktigt var att jag hade pinkat.
Tyvärr visar sej inte problem med bedövningsmedlet förräns det går ur tydligen, sådär kl 18 gick bedövningsmedlet tydligen ur helt. Det var då jag fick en anafalaktisk chock och mitt blodtryck planade ut, dom två blodtrycksvärdena började möta varandra..
Som tur är har man inte mycket minnen när man mest är borta.
Vaga minnen finns om en del liv på akuten, en av apparaterna man kopplade in nånstans förde ett jävla liv. Nästa minne är att jag får en spruta i magen och får gå hem, klockan är 03.00 och det är mitt problem att ringa nån som kan skjutsa hem mej, nån sjuksäng ska jag iallafall inte ligga i. Öm så inihelvete i hela kroppen efter kramper och annat är det bara att vandra ut, jag fick inte ens ringa inomhus, eller för den delen låna en telefon. Mina akuta behov är över och nu är det mitt problem.
Tycker du att det låter som om den typen av vård bara behöver toppas med lite vackrare gardiner, en platt tv och lite lull lull, naturligtvis på en privat sjukförsäkring. Du tror inte att vården behöver en jävla upprensning (ursäkta svordomen) för att sen få friska skattepengar så att folk inte ska behöva slussas hem innan ens bedövningsmedlen går ur kroppen? Det här är inte första gången det hänt mej, första operationen fick jag skäll när jag vaknade upp. Min operation tog 3 timmar mera än beräknat, det var då jag hade krossat ac leden, och därmed drog det över arbetstiden, om jag hade en liten aning om vad det här hade kostat landstinget.
Operation stängde 16.00, det gjorde man verkligen, man kastade ut min flickvän som väntade på mej. Hon fick en pinnstol och fick vänta i hisshuset. Jag för min del blev utslussad utan att veta vem jag var, halvt påklädd och halvt i mässingen förpassades jag ut i samma hisshus, det var *dags att åka hem*. Sista kanylen togs ur av en vänlig sköterska jag mötte, som TUR VAR trodde hon jag var på rymmen och tog hand om mej tills jag var till sans. Välkommen till vård 2008-2010 utanför stockholm. (linköpings lasarett)
Och varför vill jag inte att privat vårdförsäkring ska prioritera vård? Behöver man ens kommentera det vidare?
Säg till mej när landstingsvården fungerar överallt på skattsedeln, så kan vi ta en vidare diskussion.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:Det är bara lessamt om du tror att pengar kan köpa dej hälsa.
Om tesen att trivas i den bemärkelse att man ska ha fluffigare säng, bättre tv och kanske andra gardiner hade varit nåt viktigt i vården, hade du aldrig behövt köpa till det. Det hade redan funnits.
Varför skulle det redan ha funnits? Är det på samma sätt som tid till efterbehandling redan skulle ha funnits, om det hade varit nåt viktigt i vården...?
*pettson* skrev:Och varför vill jag inte att privat vårdförsäkring ska prioritera vård? Behöver man ens kommentera det vidare?
Säg till mej när landstingsvården fungerar överallt på skattsedeln, så kan vi ta en vidare diskussion.
Det är väl bra om privat vårdförsäkring prioriterar vård, när inte landstinget gör det... Det kanske är det som är problemet, att det finansieras på skattsedeln. varför ska landstingen ge bra vård då, pengarna trillar ju in ändå. Sjuksyrran får betalt, läkaren betalt, cheferna får betalt... Varför skulle dom bry sig när du får åka hem?

Med privat vårdförsäkring finns alltid överhängande rädsla för strypta pengar - får jag inte vård som dom lovar så säger jag ju upp betalningen. Jag berättar för alla mina kompisar hur jag blivit behandlad, och så säger dom också upp sjukförsäkringen. Därför kan man inte behandla folk hur som helst i det privata, och därför det är lite märkligt att du är så emot det... som du blivit behandlad, tycker jag alla dörrar till bättre vård borde vara av intresse... 200 kronor, det kan det väl vara värt?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 49
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]