- sön 05 sep 2010, 22:51
Jag körde en s60 D3 summum manuell i fredags. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med upplevelsen :) Styrningen, och körkänslan överlag, är mycket distinktare och "köttigare" än tex V70. Jag har kört några hundra mil i en A4 av senaste snitt, och jag tycker nog Volvon är minst lika rolig att köra.
Jag tycker även att utrymmena i S60 var över förväntan. På förarplats sitter man kungligt, men även baksätet verkar ok efter en snabb provsittning.
D3-motorn gillar jag skarpt! Den låter mycket trevligare än konkurrenternas 4cyl motorer, och den har härlig kraft inom normala varvtal. Den dör lite abrubt strax över 4000 varv, men det kanske Polestar kan fixa 8)
Nån journalist skrev nåt om att den var svag på låga varv och varnade för gubbstopp. Det upplevde jag inte alls, den går hur lätt som helst att glida iväg med.
Mina anmärkningar rör främst några detaljer. Instrumentpanelen känns inte riktigt färdigdesignad, ventilationsutsläppen har märklig form och placering och menysystemet för tex radions inställningar verkar inte helt logiskt. Och jag vet inte vem som väljer tyg till Volvos basklädslar, men jag tycker den där gummiartade tyget är riktigt äckligt rent ut sagt... därför måste det bli en summum (eller r-design) om man skulle få för sig att köpa.
Vill ha! Fast V60 är ännu snyggare....
V90 T6 Recharge Core Edition
C70 T5 cabriolet
740 GLT 16 Valve -88b
164 1973 (såld)
V90 Cross Country D4 AWD Advanced SE (såld)
XC60 D3 Summum (såld)
V70 D4 Dynamic Edition -13 (såld)
V90 1997 (såld)
PV544 Special II 1960 (såld)
740 GL -87 (såld)