tryckåpysnicke skrev:tryckåpysnicke skrev:Jag bytte startmotor och det blev en helt annan fart i motorn när man vrider på nyckeln.
Efter bytet fick jag en felkod på impulsgivaren vilket jag inte fick förut så jag bytte till den andra av de två begagnade givare jag har. Har dock fortfarande problem med att man får nöta länge innan motorn startar men när den väl går igång så är det ingen tvekan utan den går som den ska.
Har endast haft varvräknarfladder en gång.
Igår upplevde jag dock att det gick tyngre för startmotorn att dra runt motorn samtidigt som gnisselljudet hördes. Min tanke är att det berodde på att motorn tände lite för tidigt och bromsade startmotorn. Då bör det vara kamaxelgivaren som ska bytas.
Efter den starten så började motorlampan blinka i ca 30 sek när jag körde ca 90 km/h och det upprepades två gånger. Jag läste ut felkoder direkt och de visade på misständning i cyl 1,2,4 och 5.
Provade att byta kamaxelgivare utan resultat.
Har fått felkoder igen på misständning cyl. 1-5 och dessutom på impulsgivaren igen. Ska försöka få tag på en givare från en bil som jag vet fungerar och testa om det blir nån skillnad.
Eftersom du har bytt många av de krånglande komponenterna men fortfarande har problem kanske det skulle kunna vara så illa att ECM:n är det som krånglar. Det är ju till sist den som måste tolka alla signaler från de olika givarna. Jag har aldrig haft något som helst fel när bilen väl startat (och inte några andra heller vad det verkar), dessutom har aldrig motorlampan signalerat.
Jo, förresten en gång och det var när felkod (ECM-614B) visades vilket innebar rengöring av VVT solenoid för kamaxelreglering på avgassidan.
Vi har också varit inne på ECM-problem och då togs enheten bort från bilen och alla kontakter gjordes rena. Det hjälpte inte oss, men skulle kanske vara något för dig? Om inte annat för att komma vidare i felsökningen.