Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tryckåpysnicke
Jag bytte startmotor och det blev en helt annan fart i motorn när man vrider på nyckeln.
Efter bytet fick jag en felkod på impulsgivaren vilket jag inte fick förut så jag bytte till den andra av de två begagnade givare jag har. Har dock fortfarande problem med att man får nöta länge innan motorn startar men när den väl går igång så är det ingen tvekan utan den går som den ska.
Har endast haft varvräknarfladder en gång.
Igår upplevde jag dock att det gick tyngre för startmotorn att dra runt motorn samtidigt som gnisselljudet hördes. Min tanke är att det berodde på att motorn tände lite för tidigt och bromsade startmotorn. Då bör det vara kamaxelgivaren som ska bytas.
Efter den starten så började motorlampan blinka i ca 30 sek när jag körde ca 90 km/h och det upprepades två gånger. Jag läste ut felkoder direkt och de visade på misständning i cyl 1,2,4 och 5.
av nep
För statistiken skull vill jag nämna att min 2.5T AWD Automat (MY04) har precis samma problem som er andra. Jag har dock inte gjort någon koppling till väder/temperatur. Min bil är svårtstartad att par gånger i veckan året om. Låter och beter sig exakt som bilen i youtube-klippet här i tråden.
av S60AWD2.5T
nep skrev:För statistiken skull vill jag nämna att min 2.5T AWD Automat (MY04) har precis samma problem som er andra. Jag har dock inte gjort någon koppling till väder/temperatur. Min bil är svårtstartad att par gånger i veckan året om. Låter och beter sig exakt som bilen i youtube-klippet här i tråden.

Vore väldigt intressant om du gjorde den modefieringen som bland annat jag gjort.
Väldigt billigt och enkelt, jordflätan kosta under hundringen.
Och kabeskon på starten en tia max.
Jag har inte haft ett fladder sedan dess.
Men ropar inte hej ännu.
av AndyXC90
nep skrev:Låter och beter sig exakt som bilen i youtube-klippet här i tråden.
I så fall skulle jag definitivt fundera på att byta kamaxelgivaren (insug). Det hjälpte för mig mot "tuggandet". Har du någon gång fått meddelande i stil med "Nedsatt motorprestanda"?
av nep
Jag ska testa både kamaxelgivaren och jordflätan (rättare sagt be en bilmek fixa det).
av S60AWD2.5T
AndyXC90 skrev:
nep skrev:Låter och beter sig exakt som bilen i youtube-klippet här i tråden.
I så fall skulle jag definitivt fundera på att byta kamaxelgivaren (insug). Det hjälpte för mig mot "tuggandet". Har du någon gång fått meddelande i stil med "Nedsatt motorprestanda"?
Det är svårt att fatta varför man kan få meddelandet "nedsatt motorprestanda" utan att en felkod lagras....
Vore mycket intresssant att veta vad som sätter den.

Till: Nep. Vore intressant om du gjorde en sak i taget så man får någe "facit".
Användarvisningsbild
av iigloo
Jag ansluter mig till skaran jag med.

Har en S80 140hk manuell - MY05 med samma problem gällande hoppande instrument och random svårstartad kall.

Mjukvara uppdaterad och inga felkoder. Teknikern sa att jag skulle försöka provocera fram felet om det gick, så att datorn hann fånga en felkod. Enligt honom prioriterar systemet säkerhetsdelen (abs, sladdsystem, srs osv) vid start så andra fel tar längre tid att finna och det är därför inga felkoder hinner registreras då felet uppträder under en kort tid i startögonblicket.

Han berättade att en annan kund hade liknande problem med en XC90 fast då med tillägget att instrumenteringen, radion etc slocknade under start. Han hittade en felkod som gick till elstolen på förarsidan. Han undersökte stolen och fann inga fel på den. Han kollade kablarna och fann att en kabel var nött så att kopparn var blottad och orsakade sporadiska kortslutningar. Efter isoleringa av kabeln fungerade bilen som den skulle.

Hans teori är att någonstans under start uppkommer störningar i kommunikationen mellan enheterna. Nu gäller det bara att hitta vart. Han var även inne på radiosändaren i tändlåset och spjällhuset, men att det inte går att gissa sig fram och att byta komponenter utan orsak blir dyrt för dem (garantifel).
av tryckåpysnicke
tryckåpysnicke skrev:Jag bytte startmotor och det blev en helt annan fart i motorn när man vrider på nyckeln.
Efter bytet fick jag en felkod på impulsgivaren vilket jag inte fick förut så jag bytte till den andra av de två begagnade givare jag har. Har dock fortfarande problem med att man får nöta länge innan motorn startar men när den väl går igång så är det ingen tvekan utan den går som den ska.
Igår upplevde jag dock att det gick tyngre för startmotorn att dra runt motorn samtidigt som gnisselljudet hördes. Min tanke är att det berodde på att motorn tände lite för tidigt och bromsade startmotorn. Då bör det vara kamaxelgivaren som ska bytas.
Efter den starten så började motorlampan blinka i ca 30 sek när jag körde ca 90 km/h och det upprepades två gånger. Jag läste ut felkoder direkt och de visade på misständning i cyl 1,2,4 och 5.
Provade att byta kamaxelgivare utan resultat.
Har fått felkoder igen på misständning cyl. 1-5 och dessutom på impulsgivaren igen. Ska försöka få tag på en givare från en bil som jag vet fungerar och testa om det blir nån skillnad.
av AndyXC90
tryckåpysnicke skrev:
tryckåpysnicke skrev:Jag bytte startmotor och det blev en helt annan fart i motorn när man vrider på nyckeln.
Provade att byta kamaxelgivare utan resultat.
Har fått felkoder igen på misständning cyl. 1-5 och dessutom på impulsgivaren igen. Ska försöka få tag på en givare från en bil som jag vet fungerar och testa om det blir nån skillnad.
Eftersom du har bytt många av de krånglande komponenterna men fortfarande har problem kanske det skulle kunna vara så illa att ECM:n är det som krånglar. Det är ju till sist den som måste tolka alla signaler från de olika givarna. Jag har aldrig haft något som helst fel när bilen väl startat (och inte några andra heller vad det verkar), dessutom har aldrig motorlampan signalerat.
Jo, förresten en gång och det var när felkod (ECM-614B) visades vilket innebar rengöring av VVT solenoid för kamaxelreglering på avgassidan.
Vi har också varit inne på ECM-problem och då togs enheten bort från bilen och alla kontakter gjordes rena. Det hjälpte inte oss, men skulle kanske vara något för dig? Om inte annat för att komma vidare i felsökningen.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 27

Tänkte byta tändstift. Har alltid kö[…]

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&[…]

Hej hej Första inlägget på det h&[…]

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]