Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Emiljonsson7 skrev:
Steff 99 skrev:
Gurra82 skrev:Ja så tråkigt med såna fel, lider med dig, men ingen som har råkat ut för detta fel med polestar trimning?
Nej det har jag inte något problem med min Polestar, men varför köra över 210 med en vinglig V70, bilen är inte rolig där över men däremot blir det väldigt spännande att köra över 210 kmh så jag förstår varför man har en begränsning på flertalet av V70.

Märkligt att Volvo inte tar bort fartspärren på alla bilar. Vet att det skrivits en tråd om detta tidigare men det verkar lite slumpmässigt eller om det har med 17-tummare eller sportchassi att göra? Eller om det bara är på bensinarna de gör det? Min fartspärr är borttagen från fabrik utan att jag ens behövde säga något. Det står tom i specen. Har 17-tum och sportchassi från fabrik så det kanske har något med det att göra?

Att V70II är vinglig håller jag inte heller med om. Min går också som ett lok över 200. Helt odramatiskt. Och nu går det ju dessutom att föra ett samtal över 150 km/h vilket var omöjligt i tidigare Volvos :wink:

Håller med dig Bitez - jag skulle också protestera. Om det är så på alla BSR-trim så måste BSR bli nedringda då jag gissar att ALLA som BSR-trimmat varit ute och testat toppfarten :mrgreen: Ja nästan alla iaf.

Uproblematisk med BSR trim og 235 km/H. Har kjørt flere merker (SAAB, AUDI og Volvo). Og ingen har oppført seg likt det Bitez beskriver. Noe er feil med bilen" luftmengdemåler?
Twendor skrev: Uproblematisk med BSR trim og 235 km/H. Har kjørt flere merker (SAAB, AUDI og Volvo). Og ingen har oppført seg likt det Bitez beskriver. Noe er feil med bilen" luftmengdemåler?
Jo, misstänkte nästan det. Har ju sett att din går riktigt bra även i högre hastigheter Twendor :wink:

Jag har faktiskt haft likande med en annan V70II och den dog så fort jag körde med farthållare över 130-140 och felet inträffade varje gång farthållaren kopplades ur (bromsning eller växling). Men då tvärdog hela bilen. Fick köra "reset" vid vägrenen, dvs stänga av och sedan på tändningen igen så funkade det. Fixades med mjukvara.

Kanske kan det vara något annat i bilen som Twendor skriver Bitez?. Värt att kolla felkoderna tror jag som fredrikwt skriver.
Emiljonsson7 skrev:
Steff 99 skrev:
Gurra82 skrev:Ja så tråkigt med såna fel, lider med dig, men ingen som har råkat ut för detta fel med polestar trimning?
Nej det har jag inte något problem med min Polestar, men varför köra över 210 med en vinglig V70, bilen är inte rolig där över men däremot blir det väldigt spännande att köra över 210 kmh så jag förstår varför man har en begränsning på flertalet av V70.

Att V70II är vinglig håller jag inte heller med om. Min går också som ett lok över 200. Helt odramatiskt. Och nu går det ju dessutom att föra ett samtal över 150 km/h vilket var omöjligt i tidigare Volvos :wink:
Visst går den tyst, och förmodligen som ett lok om man jämför med äldre Volvo , men jämför man med exv , MB , Bmw så är den ostabil och slingrig trots 245.or när man kommer över ca. 210 kmh
Nu är det inte bara min som jag har kört, utan alla som jag haft nere i Europa och det är några stycken..
Visst går den tyst, och förmodligen som ett lok om man jämför med äldre Volvo , men jämför man med exv , MB , Bmw så är den ostabil och slingrig trots 245.or när man kommer över ca. 210 kmh
Nu är det inte bara min som jag har kört, utan alla som jag haft nere i Europa och det är några stycken..[/quote]

Då kanske det är sportchassit som gör skillnaden? Jag har ofta legat 210+ utan att känna att den skulle vara slingrig.
Jag håller med Steff99. Visst är bilen vägsäker och den är ju helt ofarlig i undanmanöver även om den vinglar mycket (den klarar en konbana mycket snabbare än en BMW 5-serie i Teknikens VÄrld t ex) men den känns vinglig och mjuk. En BMW eller Audi med std-chassi är fastare och känns stabilare. Prova t ex en A6 3,2 med 245:or i 200 - det är skillnad! Men som sagt, farlig är V70II inte, bara mjuk och vinglig vilket är förklaringen till att den är tyst och går mjukt på t ex skrovlig asfalt (Det gör inte en A6 med sportchassi!).

Klart att det är läskigt när bilen dör över 200! Jag hade också problem med RICA-trim och bilen började rycka. Efter omladdning etc. så löste det sig inte men efter en Volvoservice var mjukvaran återställd och bilen gick bra igen.

Det här talar väl än en gång för Polestar, dels lär inte problemet uppstå, dels har man ju full reklamationsmöjlighet.

Att bilen är spärrad vid 210 är en gåta för det har ju inte med att däcken är godkända eller inte att göra. Och det finns avgjort många andra bilar som är lite vingligare och mycket farligare över 210.../PH
toppfarts spärr har man enbart för att kunna regbesikta bilen med billigare däck som har lägre hastighetsklass.
bilarna är ju i dag helbilsgodtjända & mpste ha den hastighetsklass som bilen är inreggad med (men ofta kan bilen levereras från fabrik med en högre hastighetsklass, detta för att fabriken gör stora uppköp o det blir enklara att bara ha "ett" däck till alla bilar)

Allt annat i bilan klarar mycke högre hastigheter än toppfatsspärren.
som exempel så vet inte partickelfiltret vilken hastighet bilan har, men motorn utsäts ju för en viss belastning när hastigheten är hög, samma blastning kan man nå i en lägre hastighet, men i en uppförsbacke, &/eller med mycke last.
Så min slutsats är att BSR inte har lyckats med trimmet, eller att bilen har ett annat fel som inte har med trimmet att göra (men det felet få du ju nu kosta på själv, eftersom du inte har nån garanti längre...)
Jag optimerade min bil med hjälp av BSR och en PPC dosa. Följde alla instruktioner hur man skulle göra med rejäl batteriladdare, stängda dörrar och så vidare. Synkade och verifieringen gick igenom. Men vid själva programmeringen gick den bara några procent och sedan hängde sig programmeringen. Följde deras råd och kontaktade dem utan att stänga bilen men inget svar alls på några dagar på tele eller ärende.

Fick ungefär var tredje till fjärde dag en ny fil att synka och testa om i bilen.
Slutade med inskick av ECU och PPC dosa två gånger, utan lycka. Tillslut hämtades bilen av en av deras återförsäljare som fick i gång den.

Jag hade då varit utan bil över en månad. BSR tog ett mycket dåligt ansvar, dåliga resurser och rutiner för felhantering. Fick tag på ett 070 nummer tillslut men bara en gång fick vi kontakt annars inget svar eller återkoppling. Annars seg ärende hantering utan förklaringar, instruktioner eller ödmjukhet.

För att hållit på i 30 år nu och skryta över jubileum och branschledande är då åtminstone jag väldigt besviken. Ingen ersättning eller prisavdrag eller förstående på hur svårt det är att vara utan bil en månad på landsbygd.
Enda jag bad om var att återfå frakt och drivmedelskostnad för hämtande av bilen. Med andra ord 210+210+250 kr. Vilket skulle vara ca 10 procent av köpvärdet av en optimering.

Duktig och trevlig återförsäljare. BSR i sig skötte sig inte alls. Kommer absolut inte använda dom igen även om bilen nu verkar fungera bra nu då den startar och går igen. Men deras hantering vid problem är dålig och i princip obefintlig.
Ingen tröst men så har tyvär BSR alltid varit, de är riktigt dryga när folk får problem och omöjliga att få tag på. Jag fattar inte själv hur de lyckats komma undan alla dessa år. Men kan du inte göra en anmälan till ARN? det kostar ju inget.
Styrleder till V70 T5 år 2000.

SMI som jag uppfattar att jag har så fungera[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]