Zell skrev:Jag vill bara sätta punkt på denna OT-del om moment 22 med att säga att det finns miljarder grejer som man använder till vardags som inte alls stämmer när man tittar på dess egentliga innebörd. Så när ett så pass väl vedertaget begrepp för enkla cirkelresonemang i vardagligt tal ändå gör så ont för dig llesrof, så måste du ju ha så ont att du snart dör för allting annat här i världen som inte är som det var tänkt från början.. 
Jag har så otroligt svårt för politik.
Beundrar er som faktiskt kommer ihåg allt skit som rinner ur politikernas munnar, och till råga på det lyckas sålla ut faktan..
Jag vet inte alls vad jag ska rösta på.
Ska man lyssna på politiker som pratar så får man ingen fakta, man får bara vad de strävar efter. Att alla ska få det bra, alla ska ha jobb, alla ska ......
Jag var iväg på ett valfläsksmöte idag som Sossarna höll, inte för att lyssna på vad de vill med politiken, utan för att barnen var uttråkad, och det skulle vara ansiktsmålning, tipspromenad, godis och fiskedamm där..
Men, under de 35 minuter som jag var så pass till att jag hörde vad som sades, så var det hela tiden typen av tal: "Vi strävar efter att alla ska ha det bra.".
Någon gång slängde talaren en känga åt alliansen som gjort bu bu bä bä-dåligt, och så fortsatte det med att "Vad vi vill är att sträva för sveriges välgång."
Hela jävla tiden.. Men, vafan, är det nåt parti som INTE vill det?
Det är som när man tittar på amerikanska kyrkomöten. 300 pers som med stängda ögon och skakande kroppar ropar "The lord is with us", "hallelujah!" i samstämmig kör.
Var är all fakta? inte konstigt att folk inte har något intresse för politik.
Och ni som faktiskt är smart och har koll på politiken. Var får man tag på fakta?
Finns det några partiprogram eller vad det nu heter, kanske till och med på respektive partis hemsidor, eller sidor som samlar info, om vad ett parti verkligen vill sänka för skatt, höja skatt, ta bort skatt, lägga till skatt, ändra det, ändra datt, o.s.v.?
Annars blir det bara att man röstar i blindo, eller att det i stort sett blir som föräldrarnas "Vi har alltid rösta så, och då gör vi det nu också" = meningslöst.
Första stycket:
Du har en klar poäng där, och det är dåligt av alla partier att missa just detta som så många känner. En stor bov i detta tror jag är den PK-mentalitet politikerna har tvingat på sig, och gör att man törs inte prata klarspråk i någon fråga.
Andra stycket:
Jag har intresserat mig för politik, det är något som kommit med ålder. Jag har utgått från vad jag själv tycker är viktigt, på ett "egoistiskt" plan. Jag är singel, inga barn, drygt 40år, och jag har jobb och arbetar.
För mig finns inga bidrag t.ex. som hjälper vid dåliga tider, eller dåliga månader, utan det är det jag får i plånboken när det är lön som gäller. Det i sin tur gör att jag så klart vill få så mycket som möjligt, då det är den enda "inkomstkällan", och alltid finns hoppet om att kunna spara en del.
De flesta tycker så klart, eller troligast, att jag är vänster, arbetare och allt. Men nej, jag är höger.
Jag tycker att det ska finnas ett skyddsnät, en välfärd. Problemet för mig dock är att varje gång jag har behövt tillfällig hjälp så har dörren varit stängd. Men, man pratar gärna om hur viktigt det är att man betalar mycket skatt för välfärden, så att de behövande får hjälp.
Alltså, det ska finnas en välfärd. Men jag tycker att den ska kunna finnas utan att pungslå låglönearbetare hela jävla tiden, för så är det att skillnaderna på skatt är ofta så små att det slår hårdare ju längre ner du kommer på lönestegen. För mig som singel har det oftast gjort ganska stor skada, men inte så mycket att jag skulle kunna på bidragshjälp dock.
Alliansen var den första regering som har sänkt skatten för såna som mig. Det gav mig 1550kr/mån, och det är jag glad över.
Nu tänker många kanske att, eftersom jag inte fick bidrag så hade jag en ekonomi över smärtgränsen. Ja, det hade jag..hårfint. Det räcker med att ha en bil så är det kört.
Men, ska då jag jobba heltid och fortfarande leva precis över existensminimum bara för att staten ska klämma ur allt de bara kan i form av skatt? Nej, tänkte jag och röstade därefter.
Bara skillnaden att bo tillsammans med någon jämfört med singel är rätt stor. Som par delar man alla större räkningar som tv-licens, hyra, el, ev. lån. Som singel är du ensam med detta.
Så jag tror Alliansen är bättre för Sverige än de rödgröna. Jag tror jobben kommer att bli fler med Alliansen, med de rödgröna tror jag att de i värsta fall kommer att stanna upp, eller försvinna.
Hur mycket mer kommer svensk, utländskägd industri att tåla i mer div. "miljö/energi skatter, innan de slår igen?
Hur mycket mer kommer den tåla i löneökningar kontra andra länder med höjda skatter åt oss arbetare? För höjs skatten så måste lönen upp, vi måste ju trots allt leva också.
Fan nu vart det här en halv novell, och jag missade din fråga.
Fakta hittar du på t.ex. div politiska bloggar, diskussionsforum där politik diskuteras. Läs gärna kommentarer också, och ifrågasätt om saker och ting låter rimliga i dina öron.
Glöm Aftonbladet och Expressen, oavsett hur lockande rubriker de har. Och framför allt, sålla informationen, även div. kommentarer är helt galna, oavsett partifärg.
Slutligen, det är du som röstar och det är du som avgör på vad du röstar. Det är du som ska leva med ditt val.
Om du lägger ner tid på att fundera och läsa lite av det du hittar, bilda uppfattning, eller om du röstar bara för att så är det helt upp till dig.. :D
Lycka till.