NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mkangas
Bilen börjar hacka och tappar ork vid lite kraftigare gaspådrag och så kommer ett felmedelande upp där det står motorstyrenhet service erfodras, hade problem förra vintern med att den inte orkade varva mer än 2800rpm men den slutade till sommaren, kanske har det nått samband?
Användarvisningsbild
av opA
Bara en fråga.. om du fick ett felmeddelande i vintras / förra året där de står att motorstyrenhet bör servas.. varför ignorera en sådan varning som kan ge ett värre problem om den inte felsöks ?

Det låter helt klart som ett samband vilket som.. inget felmeddelande denna gång ?
av dieselputte
Hade detta problem (max 2800 rpm) i vintras och de bytte ut någon differntialtryckgivare till partikelfällan. Denna givare sitter till vänster om batteriet sett framifrån. Har tydligen varit mycket problem med 05 och 06, dålig serie från underleverantör?

Jag fick bara larm en gång i displayen , men det försvann nästa gång jag startade bilen.

Nu har jag nyligen fått problem att bilen svarar dåligt på gas pådrag ibland. Jag snackade med min tekniker på Volvo i torsdags och han sade att det med stor sannolikhet är problem med EGR. Han påstod att de inte alltid koksar igen utan det är sot som gör att styrningen av EGR motorn inte funkar som den skall. Det finns en tråd om EGR problem med beskrivning om ur den kan rengöras.

Ibland stannar motorn 3-5 sekunder efter start, ibland när man skall iväg vid trafikljus och man kan få hålla på några gånger med starta om eller att pumpa gasen och så får man plöstligt tillbaka full kraft. Jäkligt irriterande och rätt farligt om man skall korsa E4
Enligt min tekniker så är dessa 2 problem de mest förekommande på 2,0D. Skall in på felsökning om drygt 2 veckor, hoppas få detta på emissionsgarantin.
av Mkangas
Opa: för den slutade lämna felmedelanden och gick bra efter att jag kopplade bort min trimmbox så trodde det var de som var felet men nu har det återkommit så tror det är nått som blir värre vid kyla. kommer upp samma felmedelande ibland men den lagrar inte nån.
Användarvisningsbild
av poseidon
har du en egen trimbox? Skulle tro att grunden till problemet ligger där.... för mycket eller för lite diesel (beroende på vad trimfirman velat åstadkomma) har gjort så det blivit fel.
Användarvisningsbild
av gaasedal
Hej:-)

Jeg vet ikke om 2.0d på Volvo og Ford er den samme i dette tilfælde, men min far's Ford Mondeo 2.0 TDCi har også haft problemer med at hacke ved gaspådrag, så jeg har i denne weekend hjulpet min far med at skille hans ford ad og rense EGR ventil og MAF sensor, det var meget nemt, og tog ca. 2 timer stille og roligt. Her er et par link til Ford - vejledninger, ved ikke om det ligner Volvo'en?

http://fordwiki.co.uk/index.php/MAF_%28 ... n_130_TDCI
http://fordwiki.co.uk/index.php/EGR_Val ... arout_TDCi

Der var på min fars Mondeo kun ca 20 mm frit hul i EGR ventilen, og motoren er nu helt holdt op med at 'hacke vid gaspådrag' :-)
Motorstyringen skal lige have lidt kilometer til at venne sig til forandringen... (ca. 10 mil) men derefter bliver den støt og roligt bedre og bedre:-)

Håber det kan hjælpe - god dag til alle:-)

/Anders
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?