Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad kommer du rösta på?

Vänsterpartiet
2
2%
Socialdemokraterna
11
12%
Miljöpartiet
2
2%
Centerpartiet
2
2%
Kristdemokraterna
5
6%
Folkpartiet
5
6%
Moderaterna
33
37%
Piratpartiet
6
7%
Sverigedemokraterna
17
19%
Övriga
Inga röster
0%
Vet inte
6
7%
Användarvisningsbild
av DogWalker
Michaelvecel skrev:Väl formulerat svar, tummen upp.

Jag röstar på Rödgrönt för att jag är för välfärden och att folk ska ha ett jobb att gå till. Jag tror på investeringar så att fler jobb och praktikplatser kan skapas, minst 100000 st. Sverige har för tillfället en av Europas högsta arbetslöshet inom ungdomen. Att avskaffa aktivitetsförbudet, och arbetsgivaravgiften för den som anställer en ungdom är nåt jag tror på. Att minska skatterna för småföretagen är också nåt jag tror hårt på, då jag själv är sugen på att ha ett eget företag. Alliansen vill sänka skatterna ytterliggare, För att spara 100 miljarder kronor krävs att nära var tionde anställd i alla skattefinansierade verksamheter sägs upp. I den offentliga sektorn motsvarar det ungefär 12 000 lärare och 14 000 undersköterskor och 1 500 poliser och så vidare. Sammanlagt handlar det om omkring 100 000 anställda, vilket inte känns så bra, jag väljer hellre välfärd en skattesänkningar. I miljösyn så har Rödgrönt planerat detta med Lastbilar, att deras kilometer skatt inte ska införas förrän 2013, och de skattepengarna ska gå till infrastruktur. Och för oss som bilpendlar, jag åker 22 mil T/R varje dag så kommer reseavdraget höjas, och med 1500 mil/ år så blir det inte många extra kronor att lägga på bränsle.

Därför röstar jag på Socialdemokraterna.
Om du gav mig tummen upp, så tackar jag för det. :)

Jag håller inte med i allt du säger, men är heller inte så fullt insatt i de siffror du anger.
Det största problemet med de rödgrönas utspel är att de endast angriper alliansen, utan att tala om vad de själva ska göra, och hur de ska göra det.
Alltid när vänstersidan ska göra en satsning på något så innefattar det skattehöjningar, och den lösningen funkar inte längre i det samhälle vi har.
Men du vill starta eget säger du, tror du verkligen att de rödgröna kommer att premiera något för det. De brukar ju inte direkt gilla egenföretagare..? I så fall är det ju rätt historiskt över det hela.

Jag skulle också vilja ha eget, detta är också rätt historiskt då jag alltid ansett att det inte lönar sig samt att man verkar måste jobba 7 dagar/veckan. Men nu skulle jag kunna tänka mig det.. :D
llesrof skrev:
Sen hur värst häftigt det är vet jag inte, men nödvändigt för att samhället skall fungera är det ju.
Allt handlar ju om vad man tycker att man får för pengarna. Jag har inget emot att betala skatt och kan gärna betala lite mer om jag ser att pengarna gör nytta istället för att slösas bort. Det finns en brytpunkt någonstans där den upplevda nyttan, eller rättare sagt bristen på upplevd nytta, av skatten inte står i relation till skattetrycket. Denna brytpunkt gäller omvänt också och då man upplever att samhället faller sönder när folk köper iphones, LED-TV och thailandsresor för de där extra stålarna som sänkt skatt gett dem. Jobbskatteavdrag i alla ära, men hur många investerar sin ökade disponibla inkomsten på ett klokt vis i form av privata försäkringar eller helt enkelt sparar till en buffert att ha den dagen då ens arbete rationaliseras bort och de måste gå på A-kassa?
Självklart ska man se till att ha en buffert och de försäkringar men behöver men jag tycker inte det är fel köpa "onödiga" produkter för pengarna man har över. Att du köper grejor gör att mer pengar kommer in till Staten, det skapar fler arbetstillfällen dvs. fler människor som betalar skatt och får lön som den personen kan köpa saker osv.

En annan sak jag tycker är fel är att jag betalar 1050:- i skatt för att varje måndag få tillbaka 1050:- i form av barnbidrag. Sänk i stället skatten och skippa barnbidraget!
Användarvisningsbild
av SvenB
Michaelvecel skrev:Alliansen vill sänka skatterna ytterliggare, För att spara 100 miljarder kronor krävs att nära var tionde anställd i alla skattefinansierade verksamheter sägs upp. I den offentliga sektorn motsvarar det ungefär 12 000 lärare och 14 000 undersköterskor och 1 500 poliser och så vidare. Sammanlagt handlar det om omkring 100 000 anställda, vilket inte känns så bra
Vad har då fått det där ifrån. Om du lyssnar på vad politikerna säger, måste du lyssna på båda "sidor".Jag vet att Mona Sahlin står på gator och torg och skrämmer upp folk med det där. Men Alliansens företrädare meddelar också att det finns inget förslag att sänka skatten förrän ekonomin tillåter det. Än mindre att säga upp de du talar om, tvärt om. Det första som kommer att hända när ekonomin tillåter det är att satsa på välfärden. Därefter eventuellt skattesänkning. Den enda skatt alliansen har lovat sänka nu är skatten för pensionärer.
av *pettson*
KKR skrev:
Michaelvecel skrev:Alliansen vill sänka skatterna ytterliggare, För att spara 100 miljarder kronor krävs att nära var tionde anställd i alla skattefinansierade verksamheter sägs upp. I den offentliga sektorn motsvarar det ungefär 12 000 lärare och 14 000 undersköterskor och 1 500 poliser och så vidare. Sammanlagt handlar det om omkring 100 000 anställda, vilket inte känns så bra
Vad har då fått det där ifrån. Om du lyssnar på vad politikerna säger, måste du lyssna på båda "sidor".Jag vet att Mona Sahlin står på gator och torg och skrämmer upp folk med det där. Men Alliansens företrädare meddelar också att det finns inget förslag att sänka skatten förrän ekonomin tillåter det. Än mindre att säga upp de du talar om, tvärt om. Det första som kommer att hända när ekonomin tillåter det är att satsa på välfärden. Därefter eventuellt skattesänkning. Den enda skatt alliansen har lovat sänka nu är skatten för pensionärer.
Vad har gjorts för välfärden dom här åren? Man har fortsatt att demontera vården, snott pensionärernas pengar och sänkt skatten för höginkomsttagare, dom som tjänar mellanlön har varken fått mer eller mindre i plånboken, skenbart ser det ju ut som om du fått mera om du tittar i lönekuvertet, men kikar du i utgiftshögen så blev den också högre. Det som förut ingått i pengarna som du betalade mera ingår nu under egna avgifter så att du betalar det själv varje månad iallafall som genomsnittsperson. Det är inga pengar som *blir över* så att säga. Att sänka skatten en hundring och höja avgiften till doktorn med 150 kronor är ingen sänkning. Eller att höja dagistaxan samtidigt som skatten sjunker med samma summa, eller att momsbelägga bilförsäkringen samtidigt som man ska få mera i plånboken, att kortfattat höja nånting vitalt med samma summa som man *sänker* din skatt med. Den som står som *vinnare* är endast den som inte har några utgifter eller krämpor eller aldrig behövt nånting. DEN personen har fått mera över, den personen är inte genomsnittet. Men sålänge man inte väljer att kika i bägge högarna på både inkomst och utgift så förstår jag att dagens politik ser ut som om den vore manna för folket. Visst är det märkligt också att INGET parti egentligen rättar till efter det som dom pekar på? Om sossarna *sabbat nåt* så fixar inte moderaterna det heller. Dom fortsätter på den inslagna linjen. Samma tvärtom också. Nej kurage saknas bland partierna. Alla har nu samlats i mitten som en flock gäss och väntar på att folket ska välja dom i 4år till.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
KKR skrev:
Jag har läst på nätet,tidningar och följt debatter. Du fråga varför jag ville rösta på rött och du fick mitt svar. Mig veterligen finns det inget som skrämmer, speciellt inte Mona. Jag har bara bildat mina åsikter på det jag läst&hört.
Så man ska alltså vänta på att Statskassan vuxit till överskott, satsa på välfärd och sedan börja sänka skatter? Då blir det som Pettson beskriver.
Användarvisningsbild
av SvenB
Michaelvecel skrev:
KKR skrev:
Jag har läst på nätet,tidningar och följt debatter. Du fråga varför jag ville rösta på rött och du fick mitt svar. Mig veterligen finns det inget som skrämmer, speciellt inte Mona. Jag har bara bildat mina åsikter på det jag läst&hört.
Ja du har svarat hur du kommer att rösta. Det jag påpekade var att de 100 miljarder du påstod att alliansen kommer att sänka skatten med inte har figurerat i något förslag från alliansen. Den enda jag har hört det från var Mona Sahlin som sade det på ett torgmöte. Detta var något som Fredrik Reinfeldt omedelbart dementerade att det fanns något förslag om.
av Lövet
*pettson* skrev: Vad har gjorts för välfärden dom här åren? Man har fortsatt att demontera vården, snott pensionärernas pengar och sänkt skatten för höginkomsttagare, dom som tjänar mellanlön har varken fått mer eller mindre i plånboken
Du brukar skriva vettigt Pettsson, men det där, det är ren lögn. Vid löner runt 20-25 tusen i månaden har du fått ungefär 1500kr mer i månaden efter skatt. Höginkomstagare har inte fått i närheten av samma sänkningar av skatten procentuellt sett beroende på att de får lägre grundavdrag. Håll dig till fakta.

För övrigt så måste folk fatta att det är skattekronor, inte skatteprocent, som betalar välfärden. Och dessa kan mycket väl bli lika stora, om inte större, med lägre skattesatser. Den statliga skatten är exempelvis utdömd av OECD som direkt skadlig. Den minskar de totala skatteintäkterna, inte ökar dem.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Läste att Anders Borg vill och tänker höja tobak&alkoholskatten (vet inte hur rödgrönt tänkt sig, men jag är mot den höjningen i vilket fall endå) för han tycker vi ska jobba och inte supa. Vad jag gör på Fredag kväll och hela Lördagen kväll har han inte med att göra, då jag är ledig. Jag som ungdom (20 år) tillsammans med mina jämnåriga kompisar festar ganska mycket, både jättefyllor och ibland sällskapsdricka. Varför? Vi har kul och man gör ofta oväntade saker på fyllan, det är kul helt enkelt. Behöver kanske inte egentligen förklara, det är ju mitt val :lol: Det jag tänkte mest på är ju att tobak och sprit säljs i mindre mängder i Sverige och folk börjar hellre importera, från Tyskland främst men även kryssningar då drickan är skattebefriad. Hände ju när rödgrönt gjorde detta för ca 10 år sen.
Nån annan som har nån tanke om det?
Användarvisningsbild
av DogWalker
Michaelvecel skrev:Läste att Anders Borg vill och tänker höja tobak&alkoholskatten (vet inte hur rödgrönt tänkt sig, men jag är mot den höjningen i vilket fall endå) för han tycker vi ska jobba och inte supa. Vad jag gör på Fredag kväll och hela Lördagen kväll har han inte med att göra, då jag är ledig. Jag som ungdom (20 år) tillsammans med mina jämnåriga kompisar festar ganska mycket, både jättefyllor och ibland sällskapsdricka. Varför? Vi har kul och man gör ofta oväntade saker på fyllan, det är kul helt enkelt. Behöver kanske inte egentligen förklara, det är ju mitt val :lol: Det jag tänkte mest på är ju att tobak och sprit säljs i mindre mängder i Sverige och folk börjar hellre importera, från Tyskland främst men även kryssningar då drickan är skattebefriad. Hände ju när rödgrönt gjorde detta för ca 10 år sen.
Nån annan som har nån tanke om det?
Tja, jag har inte reflekterat över detta. Antagligen för att det inte är något att fundera över.
Jag röker(korkat nog) så det kommer att drabba mig så klart, och min plånbok. Men jag kommer inte ändra uppfattning p.g.a. detta. Mitt korkade val att röka=mina pengar.
Man kan väl också säga att vill man ha något så får man väl betala det också.
Att de rödgröna skulle låta detta ligga på samma nivå, eller sänka skatterna på sprit och röka är nog ett naivt synsätt iallafall.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 49
Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]

Hej Har en v70 från 04/05 som värkar ha[…]

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240