vetten skrev:Men det är väl själva ...... att man alltid ska beskylla Biltema för att ha skitprodukter när det oftast är den som skruvar som ställer till felen :-O)
säg inte så... Alla kan och alla har yrkesskicklighet, att tro annat är nån form av diskriminering, och ingen behöver kunna det man gör, det är bara att göra det, det har också ventilerats flitigt, att veta vad man sysslar med är överkurs. Min önskan om att man ska VETA vad man gör INNAN man gör det är en utopi. Att inte veta och inte kunna är inte att vara dum, det är att vara okunnig i ämnet och inget annat, alla har vi våra okunnighetsfläckar och vi är säkert bra på nåt annat istället, men tydligen associerar många härinne det med dumhet så det räknas lite som påhopp att förklara att nån inte har kunskap nog att utföra ett jobb, oavsett vart delarna inhandlats.
Att det finns felaktiga saker är inget att sticka under stol med. Det finns på mekonomen och autoexperten och andra med, ingen har 0% returer och 0% kassaktion. Har skickat tillbaka tillräckligt i mina dagar via verkstäder jag jobbat i. Även volvo orginaldelar och andra märkes orginaldelar. Sen måste man förstå, 0,6% av 10.000 sålda delar (60 delar) eller 0,6% av 600.000 sålda delar (3600delar), ja hur mycket större chans är det att du råkar på en del som är felaktig då saker görs i batchar? Har ingen aning om hur mycket delar biltema säljer men det lär gå åt några då en beställning sköter hela norden.
Nåt man ska ha väldigt klart för sej innan man går in och handlar, OAVSETT vart man handlar. Det är att ansvaret för att du får rätt delar med dej hem, ligger på dej själv. Även om volvo packat kassen åt dej så är det ditt ansvar att du har rätt delar, du ska ha så god kännedom om ditt fordon att du ska kunna upplysa den som tar fram delarna, så rätt delar hamnar i kassen. Senast idag har jag rensat en vevhusventilation där fel slangar och fel insugspackning lagts i påsen av volvo, trots regnr. Kunden har inte upplyst volvo om att hans bil inte har EGR och inte upplyst om vilken typ av slang som finns på hans bil. 33% chans på slangarna att få rätt och 50% på packningen helt plötsligt istället för att komma hem helt säkert med rätt saker. Dom flesta överlåter till butikens anställda att ta fram sakerna och i dom flesta fall går det bra eftersom personalen inte gör annat än säljer delar om dagarna, där är oftast krav på säljarna att dom är fordonsutbildade, men ändå kan det bli fel. Biltemas personal har inte den utbildningen, kanske inte ens intresset?
Kan man inte göra detta (veta exakt vad som ska vara på bilen), har man faktiskt inte kunskapen att handla delarna. Det svider säkert men det är så.
Och nej... jag har inte ett skit att göra med biltema som det är, jag sommarjobbade på biltemas postorder och butik 1988 och jag borde vara förlåten vid det här laget, bäst att säga det då en del tror att jag har nån form av dold anställning där som det är, för att jag inte håller med strömmen, att jag skulle vara nån form av reklampelare eller reklamare. Men visst, läser nån biltema ansvarig detta så HEY!! ni får gärna ringa och erbjuda ett bra jobb.!