Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ivenblixt
Jag har en V40 2.0T -98. Motorn har gått ca 17 000 mil. Turbon byttes förra sommaren till en genomgången ifrån en skrot.

Problemet: När motorn är kall så tickar den och följer varvtalet. När den kommer upp i ca 55-60 grader så avtar det och nästan försvinner. Olja finns (iofs ligger den precis på min, men det ska väl räcka?). Jag har läst om andra som haft tickande motorer, men då verkar det ha varit ett stadigt ljud. Min tickar bara under belastning och när den är relativt kall.
Några idéer? Kan det ändå vara oljenivån trots att den är inom markeringarna?
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Jag har samma problem på min S40 2,0T '03. När motor är kall och jag startar den då börjar den ticka och följer tickande i varv men efter 30 sek slutar det nästan helt. Använde 0W-30 Mobil olja och trodde att motor behövde lite tjökare olja så som 5W-40 Castrol. Bytte oljan men det blev samma sak. Hoppas att det inte är något alvarligt...

Mvh
av Ivenblixt
Jag har fyllt på olja men ingen förbättring. Funderar på om det kan vara en dålig slitbana på en av ventilerna som kommit av för låg oljenivå eller kanske en dålig grenrörspackning. Det kan ticka har jag hört...
av Kojje
Ivenblixt skrev:Jag har fyllt på olja men ingen förbättring. Funderar på om det kan vara en dålig slitbana på en av ventilerna som kommit av för låg oljenivå eller kanske en dålig grenrörspackning. Det kan ticka har jag hört...
Packningen behöver inte vara dålig det är vanligt att grenrörsbultarna kan släppa lite prova att dra åt dom.
Senast redigerad av 1 Kojje, redigerad totalt 0 gånger.
av metalHJ
Har samma problem jag, med tickande motor! Alltid värre vid kall motor och avtar ju varmare motorn blir... Dock avtar det aldrig helt! Gjorde oljebyte i våras och kan inte tycka att det blev så mycket bättre för det, dock har motorn gått 26000 mil så jag vill tro att det har med förslitning att göra!

För övrig kännedom verkar inte tickande motorer hos x40 modellerna vara helt ovanlig, då jag läst en hel del trådar om "problemet". Så bara för att motorn tickar lite, tror jag inte det betyder något allvarligt fel!

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]