- tor 21 jan 2010, 05:13
#369485
Hej,
Jag har just blivit Volvoägare och köpt en V70 II 09 2,5FT.
Jag tänkte nu montera dragkrok och överväger om det skall vara fast eller en avtagbar.
Vad är säkrast ur krocksäkerhetssynpunkt. Fast eller avtagbar.
I instruktionsboken står att man skall ta bort kuldelen efter användning. Är det för att den rostar fast eller för att säkerheten blir högre om man tar bort den?
Jag vill minnas att jag för en 10-15 år sedan läste en undersökning om att fast dragkrok inte var bra, i vart fall inte om den satt på en 240 och en kvinna med vek nacke bromsade vid rödljus samtidigt som ynglingen i bilen bakom gasade... nu hittar jag inte undersökningen.
Utan att studerat frågan närmare så antar jag att om en dragkrok är monterad utan möjlighet till deformation så blir deformationszonen kortare men om infästningen görs med möjlighet till att kunna deformera så blir deformationszonen längre och således blir påfrestningen på nacken vid påkörning bakifrån mindre med dragkrok.
Mvh
Karl
"
Jag har just blivit Volvoägare och köpt en V70 II 09 2,5FT.
Jag tänkte nu montera dragkrok och överväger om det skall vara fast eller en avtagbar.
Vad är säkrast ur krocksäkerhetssynpunkt. Fast eller avtagbar.
I instruktionsboken står att man skall ta bort kuldelen efter användning. Är det för att den rostar fast eller för att säkerheten blir högre om man tar bort den?
Jag vill minnas att jag för en 10-15 år sedan läste en undersökning om att fast dragkrok inte var bra, i vart fall inte om den satt på en 240 och en kvinna med vek nacke bromsade vid rödljus samtidigt som ynglingen i bilen bakom gasade... nu hittar jag inte undersökningen.
Utan att studerat frågan närmare så antar jag att om en dragkrok är monterad utan möjlighet till deformation så blir deformationszonen kortare men om infästningen görs med möjlighet till att kunna deformera så blir deformationszonen längre och således blir påfrestningen på nacken vid påkörning bakifrån mindre med dragkrok.
Mvh
Karl
"