Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Kar
Hej,
Jag har just blivit Volvoägare och köpt en V70 II 09 2,5FT.
Jag tänkte nu montera dragkrok och överväger om det skall vara fast eller en avtagbar.
Vad är säkrast ur krocksäkerhetssynpunkt. Fast eller avtagbar.
I instruktionsboken står att man skall ta bort kuldelen efter användning. Är det för att den rostar fast eller för att säkerheten blir högre om man tar bort den?
Jag vill minnas att jag för en 10-15 år sedan läste en undersökning om att fast dragkrok inte var bra, i vart fall inte om den satt på en 240 och en kvinna med vek nacke bromsade vid rödljus samtidigt som ynglingen i bilen bakom gasade... nu hittar jag inte undersökningen.

Utan att studerat frågan närmare så antar jag att om en dragkrok är monterad utan möjlighet till deformation så blir deformationszonen kortare men om infästningen görs med möjlighet till att kunna deformera så blir deformationszonen längre och således blir påfrestningen på nacken vid påkörning bakifrån mindre med dragkrok.
Mvh
Karl

"
Användarvisningsbild
av CarMan
skilnaden är bara utan för bilen, så du kommer forfarande ha en extra hård balk innan för stötfånfaren som styvar upp bilen, så det lär inte bli nån skilnad.

nu har ett ju som tur är hänt lite sen 240 tillverkades, så nu har man inte samma krock dämpning i själva stötfångaren som du hade på en 240 (där dämpa ju själva stötgångaren kraften lite, o en drag krock förhindra ju det. jag pratar om dom där 7km/h som stötfångaren skulle klara)
Nu har du bara ett plst skal, sen siter krock uptagnigen i balksystemet innan för, ska du ha drag så kan jag inte tänka mig at det är nån märkbar skillnad
Självklart skall du ha fast drag. Perfekt på alla parkeringsplatser där det vimlar av folk med synfel, som tycks ha som hobby att smitta alla bilar de hittar med en bit lack från sin egen.

Blev vid ett tillfälle påkörd bakifrån på en parkering. Frontens nedre regioner fick rejält med stryk på den bilen. Gissa vad som hände med min dragkrok? Just det, ingenting! :-DD

Synd bara att man inte kan ha drag fram också! (Bra skydd för extraljusen)

:)
Jag tycker dock att fast dragkrog är riktigt fult.
Skulle valt avtagbar för att det inte förfular bilen.

Varför du ska ta av den är som du säger att annars är det lätt att den fastnar och har du avtagbar krok ska den gå att ta av och sätta på annars blir den en 2a på besiktningen.
Skämt å sido;

Skulle själv aldrig välja avtagbart, har alltid kört bil med fast drag och tycker inte det skämmer utseendet (åtminstone inte på en V70).

Fungerar förmodligen perfekt när den är ny, men efter ett tags frekvent användning är jag rädd att det kommer att börja krångla. Den löstagbara delen kommer att bli oljig, skitig, rostig och förmodligen börja kärva. Såvida man inte orkar pyssla om den som ett spädbarn. Så förutom att hålla på att krångla med dåligt fungerande hyrkärror, så skall man ha det eländet på plats också.

Nu kanske detta är en förutfattad mening, jag drar bara mina slutsatser av hur all annan mekanik ser ut som utsätts för våra vägar och vårt väder. Men självklart, sköter man systemet väldigt noga fungerar det säkert bra.
av Larzan
Har sett att det finns infällbara dragkrokar på marknaden.
De fälls helt enkelt undan och det syns ingentíng när den är infälld. dvs förfular inget.

Men har haft avtagbart och aldrig mer, utan det är fast som gäller i fortsättningen på vår bil i framtiden.
Man kan ju försköna kroken med en älg, stövel eller annat lämpligt föremål.
En avtagbar har tendens till att slitas ut i infästningen och kommer att glappa några mm i sidled, det blir ombesiktning på det då. Har haft det, kanske för att jag använder kroken mycket.
Numera fast dragkrok.
rn72 skrev:Var kan man köpa Monoflex-kroken? Dvs endast kroken med sin insats.
Mekonomen kan ta hem.
Kar skrev:Hej,
Jag har just blivit Volvoägare och köpt en V70 II 09 2,5FT.
Jag tänkte nu montera dragkrok och överväger om det skall vara fast eller en avtagbar.
Vad är säkrast ur krocksäkerhetssynpunkt. Fast eller avtagbar.
I instruktionsboken står att man skall ta bort kuldelen efter användning. Är det för att den rostar fast eller för att säkerheten blir högre om man tar bort den?
Jag vill minnas att jag för en 10-15 år sedan läste en undersökning om att fast dragkrok inte var bra, i vart fall inte om den satt på en 240 och en kvinna med vek nacke bromsade vid rödljus samtidigt som ynglingen i bilen bakom gasade... nu hittar jag inte undersökningen.

Utan att studerat frågan närmare så antar jag att om en dragkrok är monterad utan möjlighet till deformation så blir deformationszonen kortare men om infästningen görs med möjlighet till att kunna deformera så blir deformationszonen längre och således blir påfrestningen på nacken vid påkörning bakifrån mindre med dragkrok.
Mvh
Karl

"
I somras såg jag en man som stod mitt på vägen med ett släp hängandes i säkerhetsvajern.....Kroken (avtagbar) hängde fint i släpets koppling men inte i bilen:-) Inte så kul för honom men han hade helt enkelt inte tryckt fast den ordentligt. När jag såg honom så var min första tanke att han förmodligen aldrig kört med släp i hela sitt liv. Anledningen till att jag tror han var ovan var att han stod mitt i vägen och pratade i telefon utan att i stället se till att få fast draget igen och lyfta på släpet och flytta på bilen. Släpet var helt tomt så det hade tagit 10 sekunder att fixa till det och köra vidare men han ringde förmodligen vägassistans;-)

Så det är den ensa skillnaden vad gäller säkerhet: Du måste se till att den klickar i läge. På Volvos krok ser du direkt på färgen att det visar rätt resp grönt.

Jag har avtagbar och vill inte heller ha fast. Dels för utseendets skull och dels för att jag använder släpp rätt sällan. Det var mer använt när vi byggde hus och anlade trädgård men nu blir det någon gång per år bara och då vill jag inte ha den där bak permanent.
Verkar som att många väljer fast drag för att det tidigare i världshistorien funnits många delbara drag med dåliga lösningar som krånglat, eller!?

Min erfarenhet av delbart drag på V70II är mycket god, använder det kanske en gång i månaden max och det har aldrig krånglat. Själva infästningen är av "torr" typ och ska alltså inte smörjas, så inge kladd blir det.
Man behöver med andra ord inte "gulla" något med det som någon skrev..
240 startar inte

Har du haft ur och satt i en fördelare ä[…]

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]