Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alex87
Idag när jag skulle starta i uppförslutning var bilen svårstartad och när jag får igång den börjar två lampor lysa, den ena är DSA, (antisladd) och den andra är att det är "Fel i motorns elektroniska system" sen när jag lät bilen stå en timma och prova igen lyser bara "Fel i motorn.." Vad har hänt?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta av minuskabeln(glöm inte att stänga av radion/stereon först annars kan elektroniken i stereon skadas) för att nollställa felmeddelanden.

Om felet återkommer efter att du "nollat" så är det nog bäst att titta förbi en volvoverkstad så att dom kan läsa av felmeddelanden.

Mvh GK
av tw1x
hur länge ska man ha av batteriet för att nollställa allt? vad mer exakt kan man nollställa via detta sättet? för t.ex servicelampan kan man inte nolla på detta vis.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
hur länge ska man ha av batteriet för att nollställa allt? vad mer exakt kan man nollställa via detta sättet? för t.ex servicelampan kan man inte nolla på detta vis.
Det räcker med 5 sekunder. Det du nollställer är felkoder från ditt motorsystem. När det gäller servicelampan så är den bara för att påminna dig om att serva bilen.

Mvh GK
av Topgun
De går inte att göra så!!!

En kompis är Åf för Bsr...och har samma instrument som dom....Och min lampa tändes för "spjället" stup i kvarten,och bilen gick dåligt!! jag gjorde så...tog bort batteri + och "Nollade" som ni säger.....-de gick för stunden bara! Sedan åter kom de igen......Kompisen som hade instrument för felkoder Nollstälde via den. och sa' att man kan inte "nollställa" på de viset riktigt!! -utan om de är så?- att de "återkommer" så är de något som kräver åtgärd? va de nu kan vara! han nollställde min,och då gick de köra ett bra tag innan de åter kom igen! vilket i sig slutade med **åtgärd** istället för att fjolla med batteriet!! när de åtgärdades så körde han en "checking" över hela systemet....och allt var ok!

-Att "Nolla" med batteriet.......
är en lösning efter vägkanten............
ingenting annat............

:-)-) :-)-) :-)-)
av tw1x
Topgun skrev:De går inte att göra så!!!

En kompis är Åf för Bsr...och har samma instrument som dom....Och min lampa tändes för "spjället" stup i kvarten,och bilen gick dåligt!! jag gjorde så...tog bort batteri + och "Nollade" som ni säger.....-de gick för stunden bara! Sedan åter kom de igen......Kompisen som hade instrument för felkoder Nollstälde via den. och sa' att man kan inte "nollställa" på de viset riktigt!! -utan om de är så?- att de "återkommer" så är de något som kräver åtgärd? va de nu kan vara! han nollställde min,och då gick de köra ett bra tag innan de åter kom igen! vilket i sig slutade med **åtgärd** istället för att fjolla med batteriet!! när de åtgärdades så körde han en "checking" över hela systemet....och allt var ok!

-Att "Nolla" med batteriet.......
är en lösning efter vägkanten............
ingenting annat............

:-)-) :-)-) :-)-)

Alltså, en felkod kommer ju av en orsak. Dock inte direkt när bilen startas, bilen måste köras både varm och kall. Så alla delar/funktioner i bilen används. Även varma, såväl som kalla.

Så, att rensa t.ex tillfälliga felkoder som man orsakat på egen hand går nog. Om man tagit bort LMM för att se om den funkar/är paj, då skapas det felkod(er). Och nollar man så försvinner dessa felkoder.
Användarvisningsbild
av s40mannen
Felkodssystemet fungerar på så vis att, systemet gör en check efter fel med jämna mellanrum. Om systemet (ECUn) upptäcker ett fel så tänder inte datorn lampan direkt utan han samlar på sig denna information (även kallat pending error codes).
Om denna felkod upptäcks en gång och sedan aldrig mer så tänds aldrig lampan men däremot om felkoden upptäcks av ECUn flera gånger i rad så kommer lampan att tändas.

/Simon
Användarvisningsbild
av hixen
Vill även tillägga det att bilen själv nollställer felkoder ifall felet inte kvarstår efter 5 starter, tex borttagning av LMM - sedan återkoppling. Men felkoden ligger kvar i systemet 45 starter om jag inte minns fel.

Mvh
Användarvisningsbild
av s40mannen
hixen skrev:Vill även tillägga det att bilen själv nollställer felkoder ifall felet inte kvarstår efter 5 starter, tex borttagning av LMM - sedan återkoppling. Men felkoden ligger kvar i systemet 45 starter om jag inte minns fel.

Mvh
Precis.

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]

V60 sliter däck bak

Tack klacken! Då vet jag vilka det gäll[…]