Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av drajen
Skall hämta ut en XC60 D5 AWD Aut. tjänstebil och tänkte försöka komma förbi problemet med vinterdäck på plåtfälg (vår bilpolicy) genom att be handlaren om M+S däck på alu fälg. Bor på västkusten med snö 2-3 dagar om året och kör mest stadstrafik. Hade M+S däck på en Opel Frontera 4x4 en gång i tiden och där slapp jag hantera en extra hjuluppsättning. Jag skiter i ökad bränsleförbrukning, eventuellt buller och fälgslitage pga vintervägunderag. (jag skall även ha herrgårdspaketet med laminerat glas) Då jag inte är den generella bilentusiasten så undrar jag om det finns andra för- och nackdelar med mitt upplägg.

Finns det några särskilt bra M+S däck som kan rekommenderas i så fall? Det kommer nog bli 17" eller 18" fälgar.

Tacksam för svar, skall till Bilia i vecka.
av svendufva
Det går men den dag du behöver tvärnita framför en unge som rusar ut framför bilen kommer du att ångra dig oavsett det är vinter eller sommarväglag! Imin värld är detta dumsnålt!
av dieseltuc
Nja ingen bra lösning men Nokain WRG2 SUV kan vara ett bra alternativ för dig. Marknadsförs som true all season i Nordamerika och är egentligen mer ett eurovinterdäck. Vanliga M+S är helt värdelösa på vintern, så skit i det.
av matzen10
Såvitt jag kunnat läsa mig till av däcktester i tidningar så är M+S däck rena skiten. Året runt.
Dåligt på snö, illa på is, knappt godkänt på asfalt och knappt godkänt i regn.
Så den som vill färdas tryggt i Sveriges klimat använder två uppsättningar av däck.

/Matz
Användarvisningsbild
av Appel
Mig veterligen så finns det inga plåtfälgar som passar XC60 så du blir nog "tvungen" att få vinterdäck på alufälg.
av drajen
Jag förstår vad ni säger, jag tackar och bockar! Det får bli 2st hjuluppsättningar. Tråkigt att det inte finns plåtfälgar till XC60. :D
av dieseltuc
Att M+S märkta däck är ”skit” är nonsens och en för generellt hållen slutsats.

Lite som att bunta ihop Michelin och Tjongolongo däck.

Det är ganska stor skillnad på ett däck typ

http://www.coopertires.com/html/product ... 60&opt=3.2

eller

http://www.coopertires.com/html/product ... w=65&rd=17

Olika användningsområden och olika vintergrepp, dock alltid helt fel för våra bredgrader.
av perhall
Att det är snö 2-3 dgr per vinter på västkusten gäller vissa år, men inte alla.
Tänk också på att däcken slits oavsett, så du har ju eg. bara kostnad för extra fälgar och skiftning.
Intressant att du skiter i buller:)
Jag ångrar själv alla gånger jag kört med dåliga däck, i vintras körde jag fast flera ggr och fick ringa bärgare. Med bra däck är livet lugnare, tryggare, säkrare, och man kommer fram snabbare:)
Så det är svårt att ge något annat råd än att ha två uppsättningar.
Not: i Tyskland, som jag känner väl, är det nästan aldrig snö, men alla har både sommar- och vinterdäck, de har fattat grejen./PH
av dieseltuc
Det här snacket om milda vintrar och snö ett par dagar på ”västkusten” är en illusion som Göteborgsbilister som bara rör sig mellan ca 3 mil i radie och in till GBG. Hårt saltade och väl snöröjda vägar. Kommer du lite längre ut och inte längre följer E6/ E20 så är det titt som tätt glashalt. Det är ishalkan som är värst och den falska trygghet som saltning ger är förödande när man hux flux är på en väg som inte är saltat med svartis eller synlig blankis.
Användarvisningsbild
av Funk
dieseltuc skrev:Det här snacket om milda vintrar och snö ett par dagar på ”västkusten” är en illusion som Göteborgsbilister som bara rör sig mellan ca 3 mil i radie och in till GBG. Hårt saltade och väl snöröjda vägar. Kommer du lite längre ut och inte längre följer E6/ E20 så är det titt som tätt glashalt. Det är ishalkan som är värst och den falska trygghet som saltning ger är förödande när man hux flux är på en väg som inte är saltat med svartis eller synlig blankis.
Jag håller med till 100% trots att jag är en av dem som bor "ganska mitt i smeten"...

Det är även rätt viktigt att komma ihåg att alla M+S däck inte är godkända som vinterdäck..det är enbart dom som är framtagna speciellt för vinterföre och finns med på rekomendationslistan från däckbranschen som är godkända.

/Thomas

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]