Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dimster
220 hk med BSR...
Källa?
Någon som sett några prestandauppgifter för T3/T4/T5? Vad är det för turbo som sitter i?
av lattjolarsson
Ligger Volvo själva bakom utvecklingen av dessa bensinare, eller är det massa Ford-tjafs som dom har tagit in? Någon som vet bakgrunden till de olika motorerna (T3, T4, T5 & T6)?
av viktore
lattjolarsson skrev:Ligger Volvo själva bakom utvecklingen av dessa bensinare, eller är det massa Ford-tjafs som dom har tagit in? Någon som vet bakgrunden till de olika motorerna (T3, T4, T5 & T6)?
T3-T5 och 2.0T är i grunden Fordmotorer med turboladdning och direktinsprutning. Åtminstone på 2.0T och förmodligen också T5 är det Volvo som utvecklat turbokonstruktionen. Man använder en vidareutvecklad turbokonstruktion som den i bl a C30/S40/V50 T5, där avgashuset är integrerat med grenröret.
T6 är helt och hållet en Volvomotor, det är en vidareutveckling av modularmotorn som Volvo utvecklat och förfinat sedan 1992.
av perhall
lattjolarsson skrev:Ligger Volvo själva bakom utvecklingen av dessa bensinare, eller är det massa Ford-tjafs som dom har tagit in? Någon som vet bakgrunden till de olika motorerna (T3, T4, T5 & T6)?
Jag tycker inte det finns något direkt samband som visar att premiumbilar har finare och bättre motorer än billigare bilar. Ford, VW och Peugeot är ju rätt bra på motorer:)
av menbj0
MattiasD skrev:
menbj0 skrev:På Bilia i Akalla såg jag att T4F kommer.
Intressant! Har du hört när motorn kan tänkas komma?
Tyvärr, jag vet inte.
Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]

Dina felkoder kan vara gamla och irrelevanta. Kans[…]

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]