Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er...
.
Jag har precis köpt mig en ny bil, det är en Volvo 855 Turbo årsm. -95.
Det är min första bil med turbo, hara bar haft GL eller GLT innan.
.
Det är ett par saker jag funderar på här, och en sak är ju den att nu när jag köpt en bil med turbo så vill jag ju väldigt gärna ha det där underbara PPYYYTTSSCCHHH ljudet när jag släpper gasen... *ler*
.
Hur ska jag göra !?!?!
.
.
Jag har tittat runt lite på "nätet" på olika s.k. "dumpventiler".
Fastnade speciellt för en som säljs av "www.jbracing.se" det var ett komplett kitt med allt man skulle behöva.
.
.
Är det svårt att fixa detta själv, eller ???
Är det "bara" sätta dit dumpventilen och plugga orginalet, eller ???
Måste man göra några ändringar på "dumpen" innan/efter man satt dit den??
.
.
Vad för skillnad gör de sedan med ett s.k. "öppet filter" ???
.
.
Vore tacksam för svar, snarast...
.
PS. Ja´ e´ inte dum i huve´, bara allmänt okunnig på detta området!!!
.
.
Tack för ordet...

Ändrade lite i topic, så man enklare vet vad tråden handlar om.
Mvh/
Adde
Moderator
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag är ingen expert på det här heller, men vad jag har sett så får du borra hål i laddluftröret (det som går över motorn) och svetsa i en aluminiumhylsa (var med i satsen på den ventilen jag såg) som man sen skruvar fast ventilen i. Du behöver alltså få tag i nån med en TIG-svets.
Men det kanske finns andra metoder, jag vet inte.
Justering behövs om den öppnar på tomgång, och inte bara när du släpper gasen. Bara att spänna åt fjädern lite, med skruv eller shimsa med brickor.
av Gabber
Jag läste någonstans att man inte ska skaffa en sån där "psshhh" ventil. Det kunde förstöra motorn om det inte var rätt. Kolla med flera som vet så du inte pajjar turbon! :shock:
av fransman
hej .. jag e åxå ny på området så jag kollade me autotech i trollhättan... dom sa såhär:

man behöver inte ta bort den återcirkulerande dumpen utan sätt istället en backbentil på den tunna slangen från originaldumpen...
enkelt å billigt...

sen tar du å sätter den nya öppna dumpen på röret mellan intercoolern å insuget .. det är den rörböjen högst upp vid batteriet... ... man sätter den där för att dumpen ska tömma hela systemet ....
om du sätter den i röret över motorn som Sparkz sa så tömmer du bara biten mellan turbon och det röret å man strävar efter att tömma hela aystemet för å få in ny kall luft

hur som helst så gå in på http://www.jbracing.se där har dom ju bilder å film om hur det ska se ut å låta.... själv har jag en v70 t5 och samma motor som du å de e först efter årsmod 99 och nyare som man måste chippa för att luft mängd och bensinmängd ska stämma när man dumpar
av Gabber
Om man sätter på en pysdump istället för en återcirkulerande dump, finns det inte risk för turbohaveri? Den är väll bygd för en återcirkulerande dump?
av fransman
vad jag har hört av autotech så e de ingen fara på volvos under 99 årsmod. men om du ska läcka turbon för å bygga upp laddtrycket så ska man chippa ....
ändrar manden återcirkulerande till öppen på dumpen på 99 till 05 så ska man chippa för man ändrar då så de blir för mycket bensin ....

men på 850 å C/S/v70 fram till efter 98 så gör det inget ... tänk inte på å ta bort den återcirkulerande utan sätt bara en backventil på den tunna skangen
men som sagt ring autotech i trollhättan å kolla ..... så gjorde jag...
av alan
Hur funkar det på en Diesel turbo finns det någon vits att byta dumpventil från orginal?
av krewblew
Har hört att luftmassemätaren kan ta rejält med stryk... Eller ja, katten i alla fall när det blir ojämn bränsleblandning och det kommer ut oförbränt bränsle på avgassidan och då sabbar katten.. Så bästa är enl. kompisen att köpa en hybriddump. Den ska skona litegrann i all fall.. Satte i en hybrid i min, och det funkar bra!

Du kan läsa här:
http://www.streetside.se/dumpinfo.asp
av Spiff
Blandningen blir nog fel men jag märkte inget särskilt på min Audi S4.
Drog kanske en smula mer bensin i långa loppet.

Tror inte det blir någon fara under kortare stunder.

Jag pluggade bara återcirculationen med valfri plugg och satte dit en forgedump modell fet. Busenkelt.

Ändrade tillbaka för besiktning varje gång dock :)

Har också råkat ut för detdä[…]

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]