Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Ticken skrev:Sen finns det ju såklart lite mer tvivelaktiga metoder för att bli rik.. Tillexempel kan man råna banker eller trycka egna sedlar.

Men då finns ju risken att man bli inlåst i randig overall och får äta havregrynsgröt varje dag i ett par års tid..

Så det är nog inte att rekomendera..

/Ticken :wink:
Ticken, i svensk kriminalvård finns inte randiga overaller, och menyn består inte av havregrynsgröt 7 dagar i veckan.

Däremot i vissa länder har fångar en totalt oacceptabel situation med daglig förnedring och tortyr.
av llesrof
Sen finns det ju såklart lite mer tvivelaktiga metoder för att bli rik.. Tillexempel kan man råna banker eller trycka egna sedlar.
Jag tror att det finns fler som blivit rika på att jobba hårt eller har vunnit pengar än som rånat sig till rikedom. Låt oss spekulera lite:

Tanken är att slippa arbeta och att kunna leva ett behagligt liv i sus och dus. Annars kan det ju kvitta. Hur mycket pengar behöver man för detta? En normal inkomst ligger på kanske 20000:- per månad efter skatt. Det är 240000:- om året. Då blir det ändå inget lyxliv. Dubbla det och det blir en guldkant på tillvaron. DUbbla igen och vi börjar snacka om ett riktigt behagligt liv. VI säger att man behöver en miljon om året för att kunna leva riktigt gott. Notera att då har man ändå inte råd att köpa lyxbilar till höger och vänster, båtar eller lyxvillor. Pengarna tar slut så man måste ha mycket mer än en miljon. Kommer man över 10 miljoner så kan man kanske placera dom så att de ger en avkastning på 10 %, alltså en miljon om året. Då är det en jäkligt bra avkastning. Så... man behöver minst 10 miljoner för att slippa jobba om man vill leva något som påminner om lyxliv.

Hur många bankrån och kupper har gett dessa summor? Helikopterrånarna sägs ha kommit över 39 miljoner. Hur mycket av detta bytet kan det vara kvar när alla inblandade personer fått sin lön för att hålla käften? Hur många var inblandade? I media snackas det om 5 personer. Det blir inte ens 8 miljoner per person. Och som sagt, de måste nog pröjsa en massa andra som vart indirekt inblandade. Med tanke på all planering, risker under genomförandet och risken att åka dit efteråt så är det en rätt dålig förtjänst. Och då snackar vi om en av de största kupperna i landet.

Risken att åka fast är enorm eftersom det de som ägnar sig åt sådana här saker sällan är helt okända för polisen. Det är många inblandade och det är sällan alla är speciellt smarta och de åker i orincip alltid fast eftersom någon garanterat snackar bredvid mun eller börjar sprätta med pengarna. Så var det med arlandakuppen. Där var det väl någon som stod utanför Café Opera och skröt om vilken bra rånare han var. Ju större kupp desto fler inblandade och desto större risk att åka fast.

Om man kollar på andra banditer så verkar de sällan leva något lyxliv. De kör sina smårån lite då och då och det är bara en tidsfråga innan de åker fast. De sitter inne lite då¨och då och hade de istället tagit ett hederligt arbete så är jag övertygad om att de hade haft en bättre ekonomi och dessutom sluppit gömma sig. Många banditer har också drogproblem.

Näe, ingen skall övertyga mig om att man kan bli rik på att råna andra. Det är bara idioter som sysslar med sånt.
av Lövet
Det kommer aldrig finnas något "enkelt" sätt att bli rik på. I så fall skulle ju alla göra det. Och då skulle det inte vara lönsamt längre...
Användarvisningsbild
av Zell
camaro69 skrev:Ticken, i svensk kriminalvård finns inte randiga overaller, och menyn består inte av havregrynsgröt 7 dagar i veckan.

Däremot i vissa länder har fångar en totalt oacceptabel situation med daglig förnedring och tortyr.
whut?
det var som faen, jag måste sluta titta på charlie chapling..
Användarvisningsbild
av Zell
andreas_lofgren skrev:Det kommer aldrig finnas något "enkelt" sätt att bli rik på. I så fall skulle ju alla göra det. Och då skulle det inte vara lönsamt längre...
Näe, tror inte heller att det finns något enkelt sätt.
Men iaf något tips som hjälper en på traven.
Så att man själv inte går i fel riktning och sitter och broderar korsstygnstavlor, och tror att det ska revolutionera världen och göra en till mångmiljonär.

Jobba hårt tror jag också på, men med rådande familjesituation och plats man bor på är det inte så mycket att välja på.
Lite kul faktiskt att det referades till att en "normal" lön idag efter skatt är 20000:-, vet iofs inte om det stämmer, men jag ligger långt under det. Så där har man ju lätt kunnat få in mer pengar om man kunnat "välja och vraka" lite mer.
Användarvisningsbild
av Guligan
Följande fick jag höra när jag i tonåren klagade hos mor och far över att pengarna inte räckte:
"Det är inte de höga inkomsterna du blir rik av, det är de låga utgifterna"

Det är faktiskt helt sant, det är mycket lättare att påverka sina kostnader än intäkterna. Plus att effekten av skatt gör att det blir ännu svårare att jobba till sig pengar än att spara ihop dem. För att spara 100 kr räcker det just att spara 100 kr. Vill du jobba till dig 100 kr så behöver du arbeta ihop minst 150 kr, för att ha 100-lappen kvar e skatt. Om man har ett "vitt jobb" förstås...
:roll:
av llesrof
Det var jag som refererade till en normal lön så som 20000:- efter skatt. Det är inte helt långt från sanningen. Förra året låg snittlönen på 27100:-/månad före skatt. Allt handlar om kompetens och hur unik ens kompetens är. Det är knappast någon som ger en hög lön bara för att vara snäll. Man blir inte rik på att jobba om man inte har en väldigt speciell talang och kompetens. Däremot så kan man få det rätt hyggligt genom att jobba men även då gäller det att vara kompetent, ha ambitioner och jobba med saker där man faktiskt har en sportslig chans att utvecklas.

Till trådskaparen: vad är det egentligen du vill? Alla vill vi bli rika, helst utan att lyfta ett finger, men det funkar inte så. Hade det vart lätt att bli rik så hade jag inte haft ett konto på ett volvoforum. Vilka möjligheter har du att ta ett steg framåt i karriären? Finns ens de förutsättningarna? Det är inte självklart att kunna gå vidare om man hamnat i en sits där det krävs någon form av formell utbildning eller kunskap för att gå vidare. Vill man då inte stå kvar och stampa med sina kanske 2 % löneökning per år så får man ta tag i situationen och kanske sätta sig i skolbänken några år. Detta är dock inte lätt om man har familj och hus som kostar pengar.
Användarvisningsbild
av Ticken
camaro69 skrev:Ticken, i svensk kriminalvård finns inte randiga overaller, och menyn består inte av havregrynsgröt 7 dagar i veckan.
Och det tror du inte jag vet? Försökte skojja till det lite och använda ett uttryck för fångenskap.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Zell
llesrof skrev: massa text
Jo, fast är det en normal lön, att snittet är 20000:-, så kan man ju inte vara så unik. Då är man väl normal? :)
Men jag har inte sagt att den summan inte stämmer, bara inte visste om det var så. Och då påtalade jag bara att jag låg långt under det = inte alls roligt (för min del då).

ptja, meningen.. det var väl mest bara att få folk att skriva lite, eller diskutera, eller vad man nu vill kalla det. Hade inget speciellt för mig just då och slängde bara ut frågan i forumet. Var ju inte så tokseriöst menat, det kanske var nån som hade en gyllene lottorad som han hade fått från en nära vän ute i galaxen, och ville dela med sig.. vad vet jag. Men vi kan stänga ned tråden också.. kvittar för min del.
av llesrof
Hur man får tag i en massa deg är ju ett superseriöst ämne :D

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]