PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
#437295
Du skall inte hälla WD40 i cylindrarna, häll i lite vanlig motorolja.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Hasse63
#437320
"För hand" så tar du en lämplig nyckel/verktyg och sätter på vevaxeln och vrider runt motorn. (tänk på vilket hål du drar runt om det nu går trökt, så du inte drar lös skruven) den är högergängad

Avsluta med diesel och kör på starten en stund utan stift så skiten sputar ut. Annars för du en massa olja på dina nya stift (akta kläderna) :D
av CalleV70
#438012
i med lite olja. Ta bort tändstiften. Snurrar startmotorn så är det inte fast. Men inte mycket olja, för den har ingenstans att ta vägen i toppläget när stiften är i så då kan du förstöra allt (vätskan komprimeras inte..), Samma med diesel som inte tänder i bensinmotorn. Har den rostat så är den redan paj. Du kan ta vilken motorolja du vill, typ 10W-30 eller "bätttre" i motorn. Mineral billigare och syntet bättre. Men du kan starta utan alla byten och kontroller. Startar den inte så spelar det ingen roll. (Den funkar flera minuter utan vare sig bromsar eller kylarvatten...) :)
Lycka till :)
Användarvisningsbild
av emwtur
#440768
Att skvätta i lite diesel i tändstiftshålen på en bil som stått är ett gammalt smedtrick för att lösa fastrostade kolvar :) - låt den stå en vecka med lite diesel i cylindrarna !

Sedan kan du nog räkna med att ; även om bromsarna fungerar NU så kommer det att ha blivit rostkanter i cylindrarna ( speciellt huvudcylindern ) så läckagen kommer när du kört ett par veckor med bilen och packningarna slitit sönder sig mot rosten :(

/emwtur

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]