Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av absolutjoxs
skylten du beskriver skulle bra rätt om man satte "P-skiva" direkt under P-skylten.
eller om man satte ihop alla dagar med tidsangivelsen.
av Surkart
absolutjoxs skrev:skylten du beskriver skulle bra rätt om man satte "P-skiva" direkt under P-skylten.
eller om man satte ihop alla dagar med tidsangivelsen.
Enligt Q-Park var det inget fel på skylten, men de ändrade den så att all text hamnade på samma skylt.
av theferm
Hej igen,

nu delar jag inte din åssikt igen. Ta det inte personligt bara. ;-)
Surkart skrev:Skylten har alltså två motstridiga budskap om parkeringstid: 1/3 timmar vardagar och 24 timmar "Alla dagar".
Men...
- jag stöder absolutjoxs skrivelse/ förslag om att det skulle bli bättre om skyltarna "Alla dagar" och "P-skiva erfordras" byter plats. Alternativt att P-skiva skulle stå som första tilläggstavla, dvs direkt under P då man måste ha P-skiva för att överhuvudtaget få stå där.
- om det inte hade stått "Alla dagar" på tilläggstavlan, så hade du fått stå mer än 1 resp. 3 timmar på exempelvis lördagar, då det är "dag före söndag".
- då det står "Alla dagar", så omfattar detta alla dagar, även lördagar och söndagar.
- dessutom så omfattar ju tidsangivelserna hela dygnet, från 06-18 och 18-06. Så där kan man aldrig stå i 24 timmar hur du än vrider och vänder på det.. :wink:

Men du skrev något om att Carpark hade ändrat skyltsättningen nu, så att tidsangivelserna + alla dagar + p-skiveinformationen var i samma ram? Detta är till det bättre, men detta är inte nödvändigt att ha dem alla i samma ram OM man sätter tilläggstavlorna i rätt följd.

Men för att besvara din sista fråga i föregående inlägg
Surkart skrev:Eftersom du började med tomtparksövervakning, tycker du att du då fick adekvat utbildning för ditt jobb? Jag tänker på att LKOP föreskriver att den som övervakar parkeringen ska ha "för ändamålet lämplig utbildning".
Så svarar jag nej på den. Den utbildningen jag fick för tomtmarksjobbet kändes som "ett skämt" i jämförelse med utbildningen som var i 6 veckor för den kommunala delen.

När vi nu är inne på P-skivor, så undrar jag vad du säger om denna skyltsättning. Är den skyltad i enlighet med LKOP? Den finns förövrigt i Husby Centrum i nordvästra Stockholm.
Bild

Min lösning:
Mellan 08-24;
- skall man lösa en biljett. Dock, anser jag att P-skivan fungerar som biljett mellan kl. 08-22, om man högst ska så där i 60 minuter. Ska man stå längre än 60 minuter mellan klockan 08-22 får man hoppa upp till ruta 1 igen och lösa en biljett.

Mellan 22-24;
gäller bara första tilläggstavlan, dvs man måste ha en giltig biljett för att överhuvudtaget får parkera där.

Mellan 24-08;
- är det "fri" parkering i mån av plats.

Är vi överrens om detta eller finns det fler bud? :?:
Senast redigerad av 1 theferm, redigerad totalt 0 gånger.
av Surkart
När det gäller skyltningen i Husby Centrum är jag ense med dig om resultatet, men kanske inte till hundra procent om orsaken till resultatet.

Jag kommer ihåg att mina ögon föll på just den skylten för några veckor sedan. Jag åkte inte bil, utan använde benen som färdmedel. Jag tyckte först att den såg lustig ut, men kunde inte komma fram till något annat än att den var korrekt. Jag hade egentligen också tänkt titta efter om det stod någon skylt nedanför backen som angav vem som övervakade parkeringen, men jag tror att jag glömde bort det.

Min egen tolkning, är att man ska tolka varje skylt för sig som ett komplement till huvudskylten och därefter använda dessa komplement gemensamt, Eftersom det inte finns några motsridiga uppgifter kommer jag fram till samma resultat som dig.

Möjligen att skylten om var man kan hämta P-skiva borde vara vit eftersom den inte utgör något komplement till P-skylten, men jag är osäker. Den är med andra ord inte en "äkta" tilläggstavla.

Återigen vill jag referera till VMFs beskrivning av tilläggsskyltar: "Om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke gäller anvisningen på var och en av dessa som en kompletterande anvisning till märket. Innehåller en
tilläggstavla flera anvisningar gäller dessa gemensamt som en kompletterande anvisning till märket."

Broschyren "Stanna och parkera" från transportstyrelsen tycker jag har en ganska bra beskrivning av skillnaden mellan om information står på samma tavla eller skilda tavlor (sid 12).
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... arkera.pdf
av theferm
På platsen i Husby Centrum är Stockholm Parkering har hand om anläggningen. Svensk Bevakningstjänst sköter övervakningen.

Men du har ju nu löst problemet?
Innehåller en tilläggstavla flera anvisningar gäller dessa gemensamt som en kompletterande anvisning till märket."
Alltså kan man slå ihop dem i en enda stor ram som Q-park eller Europark (kommer inte ihåg vilka..) gjorde efter att du pratat med dem, och innebörden bli densamma.

Eller tänker jag galet och håller fast vid det som jag fick lära mig det som Securitas sa under utbildningen till kommunal parkeringsvakt?

Bild
I mitt exempel har jag ju 2 timmar som komplement till Avgift. Denna tilläggstavla kan du ju byta till "Tillstånd erfodras" om du vill istället. Ja, du förstod säkert det också, då du hittills faktiskt, helt ärligt har visat mera kunskaper än "normalparkören".

Bild 1 betyder att i 2 timmar är det fri parkering, sedan ska man betala avgift, men man får max stå i 24 timmar, 2+22 timmar.

Bild 2, 3 och 4 betyder samma sak då begreppet "Avgift" står med i första ramen.
Alltså, man får parkera där i 2 timmar mot att man betalar avgift. Noterbart är att man inte får stå i 24 timmar genom att lösa 12 biljetter, man måste även göra en ny uppställning, dvs flytta fordonet.

- Har du lappat mig ännu?
- Nej jag vet inte vilken bil du har.
- Den där.
- Jag tänkte det ja, bilen står nämligen i terrängen.
- Får man inte göra det?
- Nej.
- Vart står det att man inte får parkera i terrängen och vad är terräng då?
- Terräng är ett område som inte är väg, och vart står det att man får parkera på kommunens gräsmatta?
av theferm
Glöm vad jag skrev om att "problemet nu är löst.." Jag läste fel. :)
Men jag vet att jag har ältat det här nu med "ram för ram" osv.. det kan nog aldrig bli för mycket. :p

Det här är förvisso en PrintScreen från Prinsgatan i Linnéstan, Göteborg, men iallafall..
Bild

Skylten säger följande:
P
-----
Avgift
-----
30 min
8-22
(8-22)
-----
Boende M4
-----
Parkeringsförbud någon dag också..

Parkering tillåten dygnet runt, men max 24 timmar mot avgift. Mellan 8-22, helgfri måndag-lördag får du högst stå i 30 minuter mot att du betalar avgiften. Mellan 22-08, helgfri måndag-lödag är det fortfarande avgift, men du kan du stå längre än 30 minuter. Hela söndagen är det samma villkor som 22-08, helgfri måndag-lördag, dvs du får parkera längre än 30 minuter mot att du betalar avgift.

På platsen får även bilar med boendetillstånd M4 parkera, för dem gäller särskilda villkor enligt önskemål och direktiv från TK i GBG.

I Göteborg står dessa fordon gratis i mån av plats, då de redan har betalat med stöd av sitt boendetillstånd. Ungefär som här i Stockholm, enda skillnaden är att i Stockholm man måste man ha en biljett här, dock till lägre pris.

Hade skylten "Avgift" stått i första och samma ram som "30 minuter.." så hade det bara avgift, i 30 minuter under tiderna som stod angivna, dvs 8-22 och (8-22). Övrig tid bara P, under förutsättning att det inte var "förbud att parkera" förstås.

P P
----- --------
Avgift 30 min
30 min Avgift
8-22 8-22
(8-22) (8-22)
----- -------
Boende M4 Boende M4
----- -----
Parkeringsförbud någon dag också..

Hade det stått Boende M4 i första ramen som den övriga informationen, (oavsett rangordning så länge informationen är i samma ram) hade bara fordon med Boende M4 fått stå där, under förutsättning att man betalade avgift mellan 8-22 och (8-22), och då bara tidsbegränsat till 30 minuter.. Ja, listan kan göras hur lång som helst. :-)
av Surkart
theferm skrev:Alltså, man får parkera där i 2 timmar mot att man betalar avgift. Noterbart är att man inte får stå i 24 timmar genom att lösa 12 biljetter, man måste även göra en ny uppställning, dvs flytta fordonet.
Jag är rejält medveten om det. Jag tvingades faktiskt göra så i veckan som gick eftersom min fru var på Danderyds akut. Jag fllyttade bilen två gånger mellan parkeringsrutor i samband med att jag betalade på nytt.
Sedan uppstod bekymmer då vi måste åka blåljus med ambulans till Karolinska, och jag tvingades lämna bilen kvar vid Danderyd...
theferm skrev: - Har du lappat mig ännu?
- Nej jag vet inte vilken bil du har.
- Den där.
- Jag tänkte det ja, bilen står nämligen i terrängen.
- Får man inte göra det?
- Nej.
- Vart står det att man inte får parkera i terrängen och vad är terräng då?
- Terräng är ett område som inte är väg, och vart står det att man får parkera på kommunens gräsmatta?
Terrängkörning finns beskrivet i Terrängkörningslag (1975:1313) och Terrängkörningsförordning (1978:594) men jag tror inte att det är fullt så enkelt som du ger sken av.
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Dessutom hittar jag ingenting om att parkeringsvakter kan "lappa" bilar som bryter mot terrängkörningsförbudet.
av JLE
Jag har inte fått några parkeringsböter ännu - däremot ett argt brev från min hyresvärd där de tycker att jag skall flytta min motorcykel från innergården där den står tillsammans med andra cyklar och mopeder. Ingen motivering till varför, mer än att det "inte är tillåtet".

Det finns ingen skyltning på området, och ingenting om detta i ordningsreglerna.

...så tror ni att jag kan fortsätta att parkera hojen utanför? Eller vad kan hyresvärden hitta på för något?
av absolutjoxs
Om du vill kan du ju alltid ifrågasätta varför det inte är lämpligt att din motorcykel står där. Kan vara att andra boende stör sig på ljudet eller är normalt överbeskyddande av sina barn (mc = FARLIGT!! :shock: ). om du har lust kan du ju försöka berätta dina fördelar med att ha den parkerad där.
Finns det inga parkeringsregler kan du eller nån annan inte få böter, men hyresvärden kan införa det.

Personligen skulle jag inte bråka en hyresvärd.
Användarvisningsbild
av Zell
Måste bara tacka för en sjukt bra tråd.
Har spenderat många timmar nu och läst igenom alla 16 sidor i tråden =D

Än så länge känner jag att det är sjukt klurigt att läsa av parkeringsskyltar med alla tilläggsskyltar, men jag misstänker att allt jag läst får sjunka in också. Har dessutom tidigare bott på en vänlig parkeringsort, och där jag bor nu undrar jag om det ens finns några mer unika skyltsammansättningar. Och parkeringsbolag/lapplisor har vi inte heller. Vad jag vet iaf. Vilket gör att allt man lärt sig i körskolan "fallit glömska".

Men en stor applåd till absolutjoxs, surkart och flera som är kunniga och framför allt orkar!
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 85

....Plus att Volvo inte vill göra något[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]