PaNi skrev:Tack för ett jätteintressant inlägg Nissehult99. Ringde Volvobil i Göteborg, men där hade de inte hört talas om problemet. Vad är det för Hotline du syftar på, och vad är Volvo Service 2.0?
Skall definitivt kolla upp detta på min bil, men samtidig är jag lite skeptisk till din analys. Om man nu har ett luftläckage på trycksidan av turbon, så spelar väl det ingen roll så länge turbon inte laddar? Vid tomgång (<1000 rpm) är det väl snarare undertryck i tryckslangen, och ett läckage hade i det läget ökat trycket. Tänker jag fel?
En sak till: Kan man själv komma åt slangklämman i fråga och kontrollera att den sitter som den ska?
Om jag fattat min ordinarie mekaniker rätt, kan verkstaden ringa supporten på Volvo, vilken de då kallar för Hotline. Vi vanliga dödliga kan inte ringa Hotline, utan är hänvisade till kundtjänsten via Service 2,0.
http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... rvice.aspx
Jag har ringt dem ett par gånger då vi haft krångel med en eftermonterad USB/Ipod-kontakt, samt även med kärringstoppen. Jättebra att ha med att göra, bra koll på tekniken, helt OK alltså.
Att kundtjänsten Service 2,0 inte känner till problemet med slangklämman låter lite knepigt. Det kan ju dock vara så att det enbart är enstaka bilar som haft detta problem och att just den verkstaden vi hamnade hos fått mer än en, osannolikt nog. (var lite otydlig med Volvo Göteborg i tidigare inlägg; avsåg alltså inte bilförsäljningen, utan Volvo som tillverkare. sorry). Om jag fattat reparerande mekaniker rätt, kunde man montera slangklämman 'fel', såatt det uppstod läckage. I min värld ska man inte kunna montera klämman fel, utan konstruktionen eller toleranskedjan i komponenterna måste justeras.
Angående turbotryck vid låga varv har du säkert helt sätt. Turbon bör inte ladda nåt vidare på låga varv. Har ingen aning om läckaget enbart existerade vid övertryck, eller om det även läckte åt andra hållet. Vet inte heller hur styrmjukvaran hanterar det faktum att luftmassmätaren rapporterar andra luftmängder än vad som faktiskt hamnar i motorn. Rimligen blir blandningsförhållandet bränsle-luft påverkat, men om mjukvaran kan kompensera för det, vet jag inte.
Jag är tyvärr inte kapabel att tala om hur klämman ska sitta. Reparerande mekaniker iofs visade problemet/klämman, men jag har alldeles för dålig koll.. Tror dock inte d e så enkelt. Hur slangarna är monterade, om de ligger på max eller min-mått spelar säkert in. Vi hade dock ett visst turboljud innan åtgärden. Tror att det är det säkraste tecknet.
Motorn har nog inte blivit starkare, utan det är motorsvaret när man släpper upp kopplingen som förbättrats. Motorn gasar på ju själv om varvtalet blir för lågt, men tidigare hann inte motorn kompensera, utan tvärdog. Tror att det är det faktum att luft-bränsleförhållandet inte stämmer, eller något annat sekundärt. Du är ju inne på att det inte är något tryck att tala om, vilket säkert är rätt, så några vidare luftmängder kan inte läcka ut (eller in). Nån som har koll på mjukvarorna och styrningen får svara på det.
Om du eller någon annan har just detta problem är naturligtvis svårt att svara på. Notera att jag haft inne bilen på verkstad innan åtgärden just för kärringsstopp inklusive uppdatering av mjukvaran, utan att ordinarie verkstad kunnat hitta något onormalt. Ska väl inte säga att verkstaden tyckte jag var gnällig, men det var kanske inte så långt ifrån.