Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Eftersom jag läste om den nästan aldrig närvarande intelligensen på Arbetsförmedlingen här på Jag Rullar i en postning av (Grammse) så undrar jag naturligtvis om medlemmarnas erfarenhet av Försäkringskassan.Har blivit väldigt trevligt bemött av en del av de anställda på denna Försäkringskassa men tyvärr så verkar de misslyckade individerna i livet ta en alltför stor plats på denna Försäkringskassa.

Min egen erfarenhet efter att inte ha varit sjukskriven på flera år är ju därför minst sagt fundersam efter kontakt med denna Försäkringskassa när jag tvingades sjukskriva mig några dagar pga att en nära anhörig i familjen var döende och hospitaliserad.Skickade in läkareintyg och inget hände ?.Ringde upp och de sa att dom skulle skicka hem en blankett som jag själv även skulle fylla i om denna sjukskrivning vilket visade sig innehålla i det närmaste identiska frågor med det som redan stod på läkareintyget .Nåja, jag fyllde i alla uppgifterna igen som läkaren redan bekräftat och inget hände under en lång tid.Då fick jag reda på att jag inte var registrerad i det Svenska socialförsäkringssystemet och en ny blankett skulle anlända där jag upptäckte frågor som varför jag flyttat till Sverige och var i Sverige jag skulle arbeta ?:-/.Nu ännu mer förvånad över Försäkringskassans besked förklarade jag att jag var född i Sverige sedan lång tid tillbaka av Svenska föräldrar som i sin tur var födda av Svenskar osv ända tillbaka till Vikingatiden där vi alla innehaft Svenskt medborgareskap efter att landet Sverige bildades som just ett land med fasta gränser.

Att jag arbetat i Sverige sedan jag gått ur grundskolan och betalt skatt på detta arbete till Svenska staten samt aldrig vistats utomlands mer än en kortare resa för dagen till vårt grannlands huvudstad Köpenhamn verkade inte Försäkringskassan heller riktigt ha förstått.Att jag då har en fast folkbokföringsadress i Sverige och är boende i landet Sverige samt fast arbete och skatt på detta arbete med Svenskt körkort och ett Svenskt EU identitetskort utfärdat av den Svenska polismyndigheten och är gift med en Svensk fru återigen i Sverige samt innehar ett äldre Svenskt förnamn och efternamn, fackligt ansluten och politiskt aktiv mellan varven på min fritid som ett rent intresse verkar nu tydligen förbrylla denna Försäkringskassa där det nu återigen blivit rent tyst och jag avvaktar ett nytt spännande svar från denna Försäkringskassa om vad det egentligen är som händer på just denna Försäkringskassa ?:-/.

Min egen reaktion över detta går tyvärr inte att trycka i text när jag förstått att det finns långt fler i landet som blivit drabbad av dennna terroristorganisation betydligt värre där jag t ex nyligen på text Tv kunde läsa om en kvinna som legat nedsövd pga svår svininfluensa i två månader och nu nyligen uppvaknad miste all form av ersättning där Försäkringskassan istället hänvisade den nu svårt sjuka kvinnan till att anmäla sig på närmaste Arbetsförmedling för att söka ett arbete ?:-/.

Ett annat fall var där en verkstadsarbetare som blivit svårt klämd i sitt arbete och numera var rullstolsbunden med svår värk både i armar och ben samt rygg blev hänvisad av Försäkringskassan pga ekonomiskt avslag att söka arbete via Arbetsförmedlingen som föreslog en handledning i yrket som gymnastikinstruktör eftersom personen tjugo år tidigare arbetat en kortare tid med detta ?:-/.

Kvinna vid namn Lisa Sundberg 32 år med svår värk i kroppen hotas av utförsäkring utan vidare hjälp och tar livet av sig i ren desperation ?:-/.

Medelålders man med svår värk i hela kroppen pga sjukdom och förslitningar i kroppen efter många års hårt arbete utan minsta sjukdom och belastning för samhället får avslag av Försäkringskassan trots att flera läkare och experter i sjukvården intygat att mannen är totalt utsliten i kroppen och inte längre kan arbeta ?:-/.

Ari 45 år tar livet av sig efter långa procedurer med Försäkringskassan.Orkar inte längre vid kontakt med en myndighet som från början var tänkt att hjälpa folk och inte stjälpa dessa.Tragiskt är inte ens förnamnet ...
http://aftonbladet.se/nyheter/article7572451.ab

Osv osv osv ...

Finns det något sätt att slippa betala skatt på sina intjänade pengar till denna mer än lovligt värdelösa organisation när något tycks ha gått rent åt skogen I Sverige de senaste åren rent moraliskt och ekonomiskt eller skattepengarna går till att hålla alla dessa terrorister anställda och samlade på olika ställen som just Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan mfl i brist på lämpligare åtgärder !?.Om så är fallet varför blir då inte dessa omskolade på lämpligt sätt där allt slutligen är styrt av en Nazi liknande regering vid namn Alliansen :evil:.
av llesrof
Oj oj oj... en Goodwin i redan första inlägget.
Användarvisningsbild
av Guligan
llesrof skrev:Oj oj oj... en Goodwin i redan första inlägget.
:-)-)
Jag har inte haft något med F-kassan att göra på många år, men de verkar få en hel del kritik i media. Sedan vill jag gärna höra fler versioner än det som Aftonblaskan och liknande sensationspress bajsar ur sig. Sedan tidigare vet vi att denna form av media har blivit någon slags ventil för folk som anser sig ha blivit felaktigt behandlade av "systemet", till exempel fortkörare och andra lagbrytare.
Ringde upp och de sa att dom skulle skicka hem en blankett som jag själv även skulle fylla i om denna sjukskrivning vilket visade sig innehålla i det närmaste identiska frågor med det som redan stod på läkareintyget .Nåja, jag fyllde i alla uppgifterna igen som läkaren redan bekräftat och inget hände under en lång tid.Då fick jag reda på att jag inte var registrerad i det Svenska socialförsäkringssystemet och en ny blankett skulle anlända där jag upptäckte frågor som varför jag flyttat till Sverige och var i Sverige jag skulle arbeta .Nu ännu mer förvånad över Försäkringskassans besked förklarade jag att jag var född i Sverige sedan lång tid tillbaka av Svenska föräldrar som i sin tur var födda av Svenskar osv ända tillbaka till Vikingatiden där vi alla innehaft Svenskt medborgareskap efter att landet Sverige bildades som just ett land med fasta gränser.
Är det något märkligt med att man måste fylla i en blankett? Visserligen så fanns det ett läkarintyg, men F-kassan vill förmodligen ha din beskrivning och underskrift också. Där ser jag inte problemet. Frågade du inte varför du inte var registrerad i socialförsäkringssystemet? Man kanske inte är det som "default" utan blir det när man behöver nyttja det. Jag vet inte. Om det inte var en standardblankett så kanske du fick fel blankett skickad till dig. Jag tror att de har alla blanketter som PDF-fil så du hade säkert kunnat kolla på deras hemsida. Om det var en standardblankett så är det väl bara till att fylla i den trots att många frågor kanske inte kändes relevanta.
Att jag arbetat i Sverige sedan jag gått ur grundskolan och betalt skatt på detta arbete till Svenska staten samt aldrig vistats utomlands mer än en kortare resa för dagen till vårt grannlands huvudstad Köpenhamn verkade inte Försäkringskassan heller riktigt ha förstått.Att jag då har en fast folkbokföringsadress i Sverige och är boende i landet Sverige samt fast arbete och skatt på detta arbete med Svenskt körkort och ett Svenskt EU identitetskort utfärdat av den Svenska polismyndigheten och är gift med en Svensk fru återigen i Sverige samt innehar ett äldre Svenskt förnamn och efternamn, fackligt ansluten och politiskt aktiv mellan varven på min fritid som ett rent intresse verkar nu tydligen förbrylla denna Försäkringskassa där det nu återigen blivit rent tyst och jag avvaktar ett nytt spännande svar från denna Försäkringskassa om vad det egentligen är som händer på just denna Försäkringskassa
Bla bla bla bla... jag tror att F-kassan skiter i om du vart i Danmark en gång som barn, har svenskt EU-identitetskort utfärdat av stadsministern själv eller har ett svenskt förnamn äldre än Hedenhös själva och dessutom engagerad i politisk korpfotboll eller vänstervriden biskivbakning. Eller menar du att allt det som du räknade upp skall fungera som någon slags verifikation på att du är svensk? I så fall blir det mycket jobb för F-kassan att kontrollera allt det du räknade upp och, som du säkert märkt, har de mycket att göra i alla fall :mrgreen:
Min egen reaktion över detta går tyvärr inte att trycka i text när jag förstått att det finns långt fler i landet som blivit drabbad av dennna terroristorganisation betydligt värre där jag t ex nyligen på text Tv kunde läsa om en kvinna som legat nedsövd pga svår svininfluensa i två månader och nu nyligen uppvaknad miste all form av ersättning där Försäkringskassan istället hänvisade den nu svårt sjuka kvinnan till att anmäla sig på närmaste Arbetsförmedling för att söka ett arbete .

Ett annat fall var där en verkstadsarbetare som blivit svårt klämd i sitt arbete och numera var rullstolsbunden med svår värk både i armar och ben samt rygg blev hänvisad av Försäkringskassan pga ekonomiskt avslag att söka arbete via Arbetsförmedlingen som föreslog en handledning i yrket som gymnastikinstruktör eftersom personen tjugo år tidigare arbetat en kortare tid med detta .

Kvinna vid namn Lisa Sundberg 32 år med svår värk i kroppen hotas av utförsäkring utan vidare hjälp och tar livet av sig i ren desperation .

Medelålders man med svår värk i hela kroppen pga sjukdom och förslitningar i kroppen efter många års hårt arbete utan minsta sjukdom och belastning för samhället får avslag av Försäkringskassan trots att flera läkare och experter i sjukvården intygat att mannen är totalt utsliten i kroppen och inte längre kan arbeta .

Ari 45 år tar livet av sig efter långa procedurer med Försäkringskassan.Orkar inte längre vid kontakt med en myndighet som från början var tänkt att hjälpa folk och inte stjälpa dessa.Tragiskt är inte ens förnamnet ...
http://aftonbladet.se/nyheter/article7572451.ab
Helt klart är att F-kassan gör sina tabbar, men de fall du belyser är förmodligen några av de mest extrema. Det är ett fåtal fall och med tanke på hur många ärenden de har varje år så vore det konstigt om inte några är spektakulära och totalt idiotiska. Det finns idiotiska handläggare hos F-kassan på samma sätt som det finns idioter på bilverkstäderna. Och så var det det där med kvällspressen. När det gäller självmorden så är ett självmord alltid en tragedi, men de som väljer att ta sitt liv är ofta i så dålig psykisk balans så det kan vara svårt att veta exakt vad som utlöste deras självmord. Det är ofta summan av många saker och att skylla det på F-kassan låter i mina öron som en ren överdrift och ett utslag för att svartmåla F-kassan på det mest osmakliga sätt. Men det är ju sånt skvallerpressen gillar att hålla på med.
av *pettson*
Det märks IIesrof att du inte varit i kontakt med kassan nåt speciellt. Det är en lite speciell känsla att ha med dom att göra. För konstigt nog verkar inte nånting bli rätt då och då. När du sen ska rätta till det som blivit fel. (ifrån deras sida) så är du boven, inte dom.
Jag har nu för tre veckor sedan krävt kopior av mina läkarintyg som Fkassan fått från 2006-2010. Inte för att jag inte har, utan för att mottagaren av intygen kräver just kassans kopior. Hursomhelst så fick jag veta när jag satt ned vid disken att det skulle bli ett 30tal kopior. Att jag fick beställa och att det skulle ta en vecka, samt att det skulle kosta mej pengar. Nu har jag inget val utan valde att gå vidare. Igår kom ett brev från Fkassan. Jag har ALDRIG varit sjukskriven mellan 2006-2010, några uppgifter går alltså inte att göra utdrag på. Det känns lite märkligt eftersom jag nu senast valborgsmässoaftonen opererades i min axel för andra gången. Detta med 90 dagars sjukskrivning efter. Så det minsta som måste finnas är min första och andra sjukskrivning för axeln. Samt perioden innan första operationen. Men det finns alltså inget i systemet trots att jag gått på sjukpenning.
Vid kontroll via telefonen idag så undrade jag givetvis, men där fann man TVÅ intyg från 2006.... men inget nu. Nu åker JAG på att reda ut det här... Det är ett mycket bra system, eller inte.
Är de inte de som kör SAP som kostade miljarder att installera?
*pettson* skrev:Det märks IIesrof att du inte varit i kontakt med kassan nåt speciellt.
Helt korrekt. Jag fick bostadsbidrag när jag pluggade och som jag fick betala tillbaka stora delar av, men sedan har jag inte haft med dom att göra. Jo, vänta... jag fick ersättning av F-kassan för några år sedan när jag sökte jobb och tog ett tillfälligt okvalificerat arbete under ett kvartal. Då fick jag praktisera på företaget en vecka och då fick jag pröjs från F-kassan. Men det var inga som helt problem. Jag var kanske ett rutinärende för dom, men eftersom både Arbetsförmedlingen och F-kassan var inblandade i det så borde det gått åt helvete. Hela grejen med F-kassan verkar vara som den där mystiken som bara luttrade frontsoldater delar - har man inte vart med vid *insert: valfri krigszon* så har man inte vart med om något. Folk sitter och skrockar och den ena kan överträffa den andra med hemskheter F-kassan utsatt dom för. Dara dom som vart med kan förstå. Men inte jag. Fast jag är lika glad för det, förmodligen gladare :mrgreen:
Jag har både bra o dåliga erfarenheter från Kassan. Men för att illustrera lite till Ilesrof (om du inte visste):
Kassan har egna läkare som bedömer riktigheten av andra läkares sjukintyg. Dessa läkare kallas försäkringsläkare. De är oerhört välbetalda. De får även bonus för utfört arbete. Försäkringsläkarens utlåtande kan inte överklagas inom sjukvårdens eget kontrollsystem som man kan med riktiga läkares utlåtanden om man vill ha en second opinion.
fattar inte ens när jag ska kontakta försäkringskassan visavi mitt försäkringsbolag. bara ber till högre makter att jag inte rakar ut för nagot trakigt, för da är jag körd :)

men speaking of försäkringskassan, jag hörde av en vän att om man arbetar i annat land än sverige, da är ens svenska försäkring helt värdelös, och försäkringskassan kommer heller inte sta för nagra utgifter, ävven om man fortfarande är svensk medborgare. stämmer detta?
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]