Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av prototype
gnestakalle skrev:Kontrollera alla jordanslutningar till motorn.

Mvh GK
Kanske en dum fråga men vart ska jag kolla det?
Tänkte pröva att koppla på minus startkabeln och pröva då och se om det är nåt glapp i den som sitter till batteriet annars.
Användarvisningsbild
av s40mannen
Till att börja med, du bör EJ koppla bort någon kabel från batteriet när bilen är igång, komponenter kan ta skada av detta. Generatorn är till för att ladda batteriet och inte för att driva elektroniska komponenter i bilen.

Det här med att lampan börjat lysa "blockerat låsläge" kan ha att göra med inbrottet. Började den lysa efter du haft inbrott?

Jag var inte helt med på din förklaring men om du är osäker på att dina kablar från batteriet till motorn leder ström eller inte så testa att mäta upp kablarna. Minuskabeln kan du mäta genom att sätta pinnen på en valfri metallpunkt i motorrummet med bra kontaktyta och mot kabelskon på minuskabeln vid batteriet. Pluskabeln får du mäta mellan kabelskon vid batteriet och i andra änden.

Har du kollat så att batteriet du köpt är friskt? har du mätt upp det? Prova något annat batteri?

/Simon
av prototype
Det där med blockerat låsläge kom efter jag rullade igång bilen den fjärde gången kanske.

Nu har jag vart och byt mitt batteri till ett större men fortfarande samma sak har även byt batterie socklar men inget hjälper nu var det som den började jobba lite men sen dog det igen, men den startar fortfarande med starthjälp och om man rullar igång den.
Har pratat med två olika bilmekaniker under dagen och båda säger att startmotorn inte får tillräckligt kräm men vad kan det vara?

Tack för alla svar!
av prototype
s40mannen skrev:Det låter som ett jordfel. När du använder starthjälp, var sätter du minuskabeln då? förmodligen någonstans i motorn och inte på minuspolen antar jag? Kontrollera att alla jordkablar/anslutningar är hela.
Sätter den på nån metal framtill vid motorn. Har kollat den som går från växellådan till batteriet (den gul svarta)
och den ser hel och ansluten ut, är det nåt mer jag ska leta efter?
Tänker att när det hände första gången när jag vred runt tändningen snabbt att nåt måste ha blivit glapp eller nåt.
av prototype
Prövade att ta den svarta startkabeln på minus polen på batteriet och andra änden i en stålbalk i bilen och då startar den som vanligt så då måste det vara ett jordfel?
När du tar bort startkabeln så fortsätter den att gå som vanligt men den laddar inte batteriet så det dör väl efter nån mil.
Någon som har nån ide vad det kan vara för fel?
Kan man ha kvar den svarta startkabeln kopplade när bilen är igång som nån extra jordkabel?
av prototype
nalle skrev:Byt hela jord kabeln det händer rätt ofta att dom ärgar sönder
Kan man göra det själv eller är det nåt man måste lämna in för?
Ska man köpa nån speciell eller bara en vanlig efter meter?
av metalHJ
Efter att jag läst hela tråden nu, kan vi nog konstatera att ditt startproblem beror på dålig jord! Om du är osäker eller inte kan/vill byta befintliga jordkablar, sätt dit en helt ny och anslut till motorblocket.

Jag brukar alltid förstärka jorden när jag t.ex. bygger ljud i bilar, detta för att slutstegen kan kräva rätt duktigt med ström. Ingenting kan hända bara för att du sätter dit en extra jordkabel, snarare kan det bara bli bättre :)

Och gällande ditt problem med det blockerade låsläget, tror jag att det beror på inbrottet du hade!
av prototype
Tack för all hjälp!
Har nu alla fall byt hela jordkabel så den startar perfekt nu men nu har det kommit ett annat fel :( När motor kommer upp i temperatur så börjar lamba lampan lysa och bilen får inge bensin och sen när man låter den stå en stund går det att köra vidare igen tills den blir varm igen, inte överhettad men vanlig temp. Vad kan detta bero på?
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]