Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Konsollen som blinkers, torkarspak och tändningslås sitter har plötsligt börjar röra på sig. Den kan vicka (snurra) ~1cm fram och tillbaka i sidled, allt rör sig alltså, både spakar och tändningslås.

Jag har haft plasten borta men hittar inget fel som jag direkt tycker kan påverka att den kan röra sig i sidled. Haynesboken sa mig tyvärr inte så mycket. Är det någon som har något tips?

Mvh
Martin

PS. Bilen är en S40 2.0T-03 om det spelar någon roll.
av V40
Jag har precis samma fel på min V40 (1996:a) Dock har jag inte direkt någon lösning på det hela. Verkstadskillen som kollade på detta åt mig sade att det inte är något att göra åt.
Får du något annat svar så skriv gärna en rad här i tråden!
// V40
av Kruiser
Har samma fel på min V40 -96. Det gör även att vindrutetorkarna inte åker tillbaka i viloläge om man slår av dem när de är 'mitt på rutan'. :(
Vickar man på konsollen lite går de tillbaka.

Har tyvärr ingen lösning på detta, har inte hunnit titta på det då jag upptäckte detta för några dagar sedan. Men eftersom det verkar vara vanligare än jag trodde är det säkert någon i detta suveräna forum som sitter på en lösning. :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Nu har jag haft loss plasten igen och kikat runt lite. Min gissning är att man blir av med problemet om man drar åt de två bultarna som konsolen sitter fast med runt rattstången. Men problemet är att det verkar vara några specialbultar, antagligen för att man inte skall kunna skruva loss så enkelt och koppla ur rattlåset vid eventuellt stöldförsök.

Någon som vet vad man skall ha för verktyg/hylsa att dra åt dess två bultar?

/Martin
av qan
Hehe, många som har detta felet (jag med) men ingen som har orkat ta tag i det. Fint att du tar tag i det MRK! Hoppas det blir en enkel fix.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag hittar ingen lösning. Det verkar som det är två skruvar som eventuellt skulle kunna dras åt, men det är någon form av specialskruv så jag har inget som passar att dra dom med.

Jag har också funderat på att lägga en liten klick kemisk svets mellan de delar som rör sig, som en sista utväg.

Det borde dock finnas något enkelt sätt att lösa detta då det verkar otroligt vanligt.

/Martin

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]