Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
Det är en ganska stor skillnad i motorvolym ändå mellan D3(2,0l) o D5(2,5l) o det gör massor på lågvarvsegenskaperna o bottenvrid under ett visst varv finns det inte mycket vrid sen kommer allt när turbon laddar tyvärr en automatlåda är att rekomendera till nya D3.....Det är oxå en anledning till varför det inte finns AWD till D3 2,0 i XC60 o XC70AWD sitter ju 2,5liters motorn med samma effekt 163hk men med mer bottenvrid o lite högre vrid oxå 420NM...(AWD är ju ännu tyngre att rulla igång så den behöver bottenvrid)
Användarvisningsbild
av PaNi
Nu har jag kollat tomgångsvarvtalet på D3:an. Den står och puttrar på 720 rpm när den är varm (800 rpm direkt efter kallstart). Nu minns jag inte vad det var för tomgång i gamla bilen, men någon vänlig själ på forumet kan säkert upplysa mig om 720 rpm är samma som i övriga 5-cylindriga dieslar.
av Lacke
"Syndromet" att man lätt får motorstopp med dagens moderna dieslar (och även bensinare) är ganska likt för alla!
Just i början är det ganska kraftlöst, men med ökad cylindervolym så ökar naturligvis kraften också, därför känns (och är) D5:an starkare från start.
Sen ser väl elektroniken till att bryta under vissa varvtal med...
Det är inte som gamla MB-dieselmotorer där man bara släppte upp kopplingen och åkte iväg, men sen hände det ju inte mycket mer efter det heller :lol:
Användarvisningsbild
av Honke
Men har den nu 400Nm vid 1400rpm så har den ju det! Slagvolymen har ju ingen betydelse i detta läget, 400Nm vid 1400rpm är just 400Nm vid 1400rpm. Enkelt!

Har nog med handhavande att göra.
av nissehult99
Vi har nu kört 500 mil med just en V70 D3. För någon vecka sedan larmade bilen att motorservice krävdes och den gick över i 'limp-home'-läge. Väl på närmaste Volvo-verkstad konstaterades att en slang på trycksidan på turbon varit felmonterad och att det läckt ut luft där. Styrmjukvaran fick så småningom tillräckligt stor skillnad för att gå över i fel-läge och servicelampan tändes. Den vanliga metoden som verkstäder använder för att kontrollera tätheten fungerar inte på detta fel då trycket är högre än vad testmetoden använder. Felet är alltså inte helt enkelt att hitta. När jag hämtade ut bilen nämnde mekanikern att man hade haft ytterligare en bil med samma fel, samma vecka. Jag tror att detta aggregat monteras direkt på motorn, så räkna med att Skövdefabriken har haft det lite svettigt ett tag.

I alla fall: efter justering av slangar och klämmor, är motorkaraktäristiken helt annorlunda. Innan åtgärd var motorn kraftlös under 1200 rpm. Vi hade många dussin kärringstopp. Efter åtgärd går den helt normalt. Jag märker ingen skillnad mellan D3 och övriga Volvo's dieslar på lågvarv. Inga kärringstopp, helt normal gång.

Felmontaget är slangklämman på trycksidan efter turbon. Om den monteras fel centrerat, kommer det inte täta och luft läcker ut. Eftersom motorn kräver turbotryck för att dra vettigt, kan man förstå att man tappar effekt. Vid högre varv finns tillräckligt med luftvolym för att det inte ska märkas någon effektminskning, även om luftläckaget naturligtvis finns kvar. Det du kan göra är att köra bilen på låga varv, bromsa samtidigt som du gasar och lyssna efter läckage. Har du läckage så 'väser' bilen, inte mycket men fullt hörbart. Har du automat är det enklare eftersom du inte behöver rulla, utan kan ha bilen stilla och huven uppe.

Be din mekaniker kolla med Volvo's Hotline eller ring Volvo Göteborg själv (numret finns under Volvo Service 2,0). Om du inte har tur och får tag i en mekaniker som redan sett detta fel, kan det bli långdragen felsökning. Testmetoden Volvo (tydligen) rekommenderar är att trycksätta direkt efter luftfiltret, genom turbon och in i insuget. Trycket man då använder är för lågt för att tydligt visa något läckage( åtminstone på vår bil). Man måste upp till normala turbonivåer.

En notering från min sida är att bilen är mycket högt växlad. 1750 rpm på sexan i 120 kmh, alltså strax under 1200 rpm i 80 på sexan.

Lycka till!
av Linqid
Vi har en manuell 9-3 TTiD med 180 hästar och ett maximalt vridmoment på 400 Nm. Relativt stark med andra ord, men även den lider av lite samma symptom som ni beskriver med D3. Alla som kör den för första gången antingen slirar iväg eller får kärringstopp. Även den har ju dubbelturbo likt D5, så att det skulle spela någon roll tror jag inte.

Då har det snarare med cylindervolymen att göra som flera spekulerat i. Nu är ju visserligen både D3 och D5 5-cylindriga men rätt stor skillnad på 2,0 och 2,5 liter. 9-3 TTiD har ynka (nåja, i sammanhanget alla fall) 1,9 liter och där till bara fyra cylindrar.

Men att det har med enkel- eller dubbelturbo att göra känns avlägset.
av pergrein
Jag fick också kärringstopp med D3 i S60 när jag provade den och jag upplevde den svag från botten när man bara lyfte på kopplingen. Jag testa nyss när jag var och körde en sväng att starta på plant och växa upp till fyran utan att ge gas och jag släppte upp kopplingen ganska så snabbt (segdrog inte) med min s80 2.5T och det funka bra. Tycker den är mycket stark från botten var då inte alls så med D3:an och det ska vara diesel... ??:-/

Mvh
Per
av jonnerns
Min MY10 V70 2.0d(4-cylindrig) har samma problem. Veldigt svag på tomgång, men om man lettar up kopling til man har dragläge så gasar bilen lite själv....den går up fra 800-1200 for å motvirke dette tydligen.

Andre som ochså märker detta på 2.0d?
Användarvisningsbild
av PaNi
Tack för ett jätteintressant inlägg Nissehult99. Ringde Volvobil i Göteborg, men där hade de inte hört talas om problemet. Vad är det för Hotline du syftar på, och vad är Volvo Service 2.0?

Skall definitivt kolla upp detta på min bil, men samtidig är jag lite skeptisk till din analys. Om man nu har ett luftläckage på trycksidan av turbon, så spelar väl det ingen roll så länge turbon inte laddar? Vid tomgång (<1000 rpm) är det väl snarare undertryck i tryckslangen, och ett läckage hade i det läget ökat trycket. Tänker jag fel?

En sak till: Kan man själv komma åt slangklämman i fråga och kontrollera att den sitter som den ska?
Användarvisningsbild
av Variosboy
PaNi skrev:Tack för ett jätteintressant inlägg Nissehult99. Ringde Volvobil i Göteborg, men där hade de inte hört talas om problemet. Vad är det för Hotline du syftar på, och vad är Volvo Service 2.0?

Skall definitivt kolla upp detta på min bil, men samtidig är jag lite skeptisk till din analys. Om man nu har ett luftläckage på trycksidan av turbon, så spelar väl det ingen roll så länge turbon inte laddar? Vid tomgång (<1000 rpm) är det väl snarare undertryck i tryckslangen, och ett läckage hade i det läget ökat trycket. Tänker jag fel?

En sak till: Kan man själv komma åt slangklämman i fråga och kontrollera att den sitter som den ska?
Kolla tråden om Service 2.0, där finns allt om vad som gäller..
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]