- ons 11 aug 2010, 21:57
Vi har nu kört 500 mil med just en V70 D3. För någon vecka sedan larmade bilen att motorservice krävdes och den gick över i 'limp-home'-läge. Väl på närmaste Volvo-verkstad konstaterades att en slang på trycksidan på turbon varit felmonterad och att det läckt ut luft där. Styrmjukvaran fick så småningom tillräckligt stor skillnad för att gå över i fel-läge och servicelampan tändes. Den vanliga metoden som verkstäder använder för att kontrollera tätheten fungerar inte på detta fel då trycket är högre än vad testmetoden använder. Felet är alltså inte helt enkelt att hitta. När jag hämtade ut bilen nämnde mekanikern att man hade haft ytterligare en bil med samma fel, samma vecka. Jag tror att detta aggregat monteras direkt på motorn, så räkna med att Skövdefabriken har haft det lite svettigt ett tag.
I alla fall: efter justering av slangar och klämmor, är motorkaraktäristiken helt annorlunda. Innan åtgärd var motorn kraftlös under 1200 rpm. Vi hade många dussin kärringstopp. Efter åtgärd går den helt normalt. Jag märker ingen skillnad mellan D3 och övriga Volvo's dieslar på lågvarv. Inga kärringstopp, helt normal gång.
Felmontaget är slangklämman på trycksidan efter turbon. Om den monteras fel centrerat, kommer det inte täta och luft läcker ut. Eftersom motorn kräver turbotryck för att dra vettigt, kan man förstå att man tappar effekt. Vid högre varv finns tillräckligt med luftvolym för att det inte ska märkas någon effektminskning, även om luftläckaget naturligtvis finns kvar. Det du kan göra är att köra bilen på låga varv, bromsa samtidigt som du gasar och lyssna efter läckage. Har du läckage så 'väser' bilen, inte mycket men fullt hörbart. Har du automat är det enklare eftersom du inte behöver rulla, utan kan ha bilen stilla och huven uppe.
Be din mekaniker kolla med Volvo's Hotline eller ring Volvo Göteborg själv (numret finns under Volvo Service 2,0). Om du inte har tur och får tag i en mekaniker som redan sett detta fel, kan det bli långdragen felsökning. Testmetoden Volvo (tydligen) rekommenderar är att trycksätta direkt efter luftfiltret, genom turbon och in i insuget. Trycket man då använder är för lågt för att tydligt visa något läckage( åtminstone på vår bil). Man måste upp till normala turbonivåer.
En notering från min sida är att bilen är mycket högt växlad. 1750 rpm på sexan i 120 kmh, alltså strax under 1200 rpm i 80 på sexan.
Lycka till!