Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Jag kan endast gissa eftersom jag inte vet hur bilen körts eller bilens skick osv.
Förutsatt att vi inte pratar om kärvande ok och belägg med dessa skador som följd, vilket det kan vara, så har dom körts inspirerat.
Dom har blivit rejält överhettade hursomhelst. Det berättar både rostens färg och sprickorna.
Antingen bristande körteknik, eller så är det fel kombination av skivor/belägg för din körning.
Vad det verkar som, har du kört beläggen ända ned i stålet.
Ska du undvika att bromsarna blir så när du är inspirerad så behöver du skivor med bättre kylning. Samt se till så skivorna får mera luft.
Gällande beläggen så behövs belägg som tar hand om värmen bättre, som också tar längre upp i temp. Det gör att dom slits mindre.
Men.. det är bara gissningar som jag skrev ovan.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Fel på min körteknik...! :-(O) det var det värsta jag hört.... 8)

Felet låg i att skivorna var sk "sport" skivor som inte höll för lite tempo på banan. ;)
Jag bytte tillbaka till org skivor till nästa dag och de fungerade faktiskt klander fritt.
FOI så var beläggen Pagid RS44, och inte speciellt slitna.
av *pettson*
Ja då kan man verkligen förstå att skivorna varit heta. Beläggen du nämner är riktigt bra belägg, dom verkar isåfall mera eller mindre ha smetat ut skivan. Har faktiskt inte sett den typen av skada annat än när man kör stål mot stål. :wink:
Troligen klarade orginalskivorna att bli av med värmen bättre än dessa. Brembomaxx är det sämsta jag nånsin framfört ett fordon med. Även vid inspirerad landsvägskörning så blev skivorna överhettade. Mina kördes dock i kombination med en coldstopperstyp som är att jämföra med sandpapper. Idag kör jag faktiskt med biltemas slitsade och hålborrade skivor, dom ska få en ordentlig omgång bara jag får tid. Allt för att se vad dom tål.
Användarvisningsbild
av nolimits
volvofantast skrev:Vilka brommsbelägg är bäst,volvos,mekonomen,skruvat,biltema?
Hmmm ... Är dom inte lika bra.
Användarvisningsbild
av Funk
*pettson* skrev:Ja då kan man verkligen förstå att skivorna varit heta. Beläggen du nämner är riktigt bra belägg, dom verkar isåfall mera eller mindre ha smetat ut skivan. Har faktiskt inte sett den typen av skada annat än när man kör stål mot stål. :wink:
Troligen klarade orginalskivorna att bli av med värmen bättre än dessa. Brembomaxx är det sämsta jag nånsin framfört ett fordon med. Även vid inspirerad landsvägskörning så blev skivorna överhettade. Mina kördes dock i kombination med en coldstopperstyp som är att jämföra med sandpapper. Idag kör jag faktiskt med biltemas slitsade och hålborrade skivor, dom ska få en ordentlig omgång bara jag får tid. Allt för att se vad dom tål.
Undrar om inte det på bilden är EBC sportskivor..
Jag har tyvärr sett liknande exempel med deras skivor, ihop med EBC röda belägg.

/Thomas
av *pettson*
Funk skrev:
*pettson* skrev:Ja då kan man verkligen förstå att skivorna varit heta. Beläggen du nämner är riktigt bra belägg, dom verkar isåfall mera eller mindre ha smetat ut skivan. Har faktiskt inte sett den typen av skada annat än när man kör stål mot stål. :wink:
Undrar om inte det på bilden är EBC sportskivor..
Jag har tyvärr sett liknande exempel med deras skivor, ihop med EBC röda belägg.

/Thomas
Tänkte mest på att jag körde med brembomaxx :wink: Tror inte dom på bilden är det.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tycker detta passar bra i denna tråd.

jag hade en bil inne på jobbet nyligen. kunden lämna in bilen för luftning av bromsar, så han själv inte fick ur lufte (han hade bytt skvor, klossar & bromsok fram.)

När man körde bilen så trampa man pedalen i botten (nästan i botten) på första trampningen.
pedalen var annars stum o fin, jag lufta, fanns ingen luft.
Jag kolla då över kundens montering, då visardet sig att AD-centers bromsbelägg inte passar o bromsoken som också är rån AD-center.

Bromsbelägget som sitter på kolv sidan har 3 böjda fjädrar som ska greppa i kolven, dsa har inte samma form som volvo orginal, vilket gör att fjädrarna trycker in kolven 3-4mm
resultatet blir att man vid varje bromsning måste röra kolvaran 3-4mm längre innan dom når skivan.

AD-centers bromsok skiljer sig också!
normalt set så har kolven en kant längst ut som detta fjädrar ska tvingas för bi vid montering, sen är kolven jämn tjock. denna kolv var inte jämntjock utan vart tjockare en bit in igen, o det var denna kant fjädern fasna på.

resultaten blir förödande.

men om man monterar AD-centers klossar på Volvo OK så funkare det
Om man monterar Volvos klosar på AD-centers OK så funkar det med.
Om man monterar volvo klossar på volvo OK så funkar det givetvis.
Men det går inte att montera AD-centers klossar på AD_centers Broms OK

somman bir som vanligt att man vat vad man får om man handlar orginal.
av *pettson*
Och nåt så enkelt som en plåtsax eller avbitare fanns inte i arsenalen?.. utan jag får tippa att kunden var tvungen att köpa både nya ok och klossar.
Visst är det illa att det inte passar, men visst var det sämre av kund att inte veta vad han gjorde när han gjorde det, för hade kund vetat det så hade du inte behövt fixa nåt. Det är väl ändå kundens fel att inte kontrollerat så monteringen skedde korrekt. Och så att passformen var korrekt.
Skulle man skriva en sån här stänkare varje gång nåt är fel på nånting eller passar illa, så skulle jag ju fylla det här forumet med ett par tre inlägg i veckan om olika fabrikat. Nu sist var det en biltema skiva med fel offset på centrum (fel godstjocklek). Innan det volvo orginal bromsbelägg bak utan hål i till 850. Innan det en startmotor som förmodligen kom till under ett maskinstrul, den slog till men varvade bara. Det visade sej att dreven i växellådan saknades när vi öppnade den i butiken. Det var en bosch.
Eller orginalmotorhuven till en chrysler crossfire som redan ny ur kartong hade så otroligt dålig passform att vi fick ägna nästan 3 timmar åt att få den på plats. Det var ett eländigt bändande och vridande. Vid samtal med chrysleråterförsäljaren så fick vi svaret: GRATTIS! inte längre tid? Då var ni förskonade. Hur tolkar man sånt?
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är på detta vi är så olika !!!
Jag anser att en reservdel ska passa rakt av utan modifiering, allt annat är fel o det reklamerar jag !
Du tycker att pirat pasar bra, trots att du ofta får modifiera för att få det att funka.

På denna bil bytta jag bara bromsklossar, då dessa funkar hopp med pirat oken, kunden fick sen själv reklamera de klossar han köpt på annat ställe (så där får han ju tillbaka pengarna)

Som kund antar man ju att delarna ska passa, köper man orginal så passar det (ovaset vad du säger o tycker) I detta fall så vart de billigare (tror knapt dom ens var billigare) delarna mycket dyra i slut ändan, då felsökningen kostan slant. + allt tid han själv lagt ner innan.
av *pettson*
CarMan skrev:Det är på detta vi är så olika !!!
Jag anser att en reservdel ska passa rakt av utan modifiering, allt annat är fel o det reklamerar jag !
Du tycker att pirat pasar bra, trots att du ofta får modifiera för att få det att funka.

På denna bil bytta jag bara bromsklossar, då dessa funkar hopp med pirat oken, kunden fick sen själv reklamera de klossar han köpt på annat ställe (så där får han ju tillbaka pengarna)

Som kund antar man ju att delarna ska passa, köper man orginal så passar det (ovaset vad du säger o tycker) I detta fall så vart de billigare (tror knapt dom ens var billigare) delarna mycket dyra i slut ändan, då felsökningen kostan slant. + allt tid han själv lagt ner innan.
Det som skiljer störst är nog din inställning att man OFTA får modifiera. Visst händer det, men inte särskilt ofta, inte alls så ofta som du vill påskina.
Jag håller med dej om att sakerna förväntas passa. Och att det är dåligt att det inte passar.
Det som är mest förvånande är att man monterar nåt, oavsett vad man monterar, och på vad man monterar det, i vilken bransch som helst. Utan att kontrollera så det blev korrekt. Det betyder att man inte hade kunskap att montera detaljen. Det finns inga ursäkter. Låter krasst men så är det.
Hade man haft kunskap hade man själv sett problemet och bytt klossarna utan att lämna bort bilen, och utan att tro att den skulle luftas. Jag tjatar ofta om att man måste skaffa sej kunskap innan ett jobb, det är för att kunna utföra jobbet och avsyna det efteråt. Vet man inte hur det ska vara, tja då är det inte lätt att hitta ett problem, bransch spelar ingen roll. Det här är ett ypperligt bevis på att kunskap är av yttersta vikt.
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]