Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Har för några veckor sedan bytt ut V50 D5 MY09 mot V70 D3 MY11 (nya tvålitersmotorn alltså), båda manuella. Får dagligen "kärringstopp", och trodde först att det var en vanesak, men nu börjar jag bli irriterad. Motorn är ju i princip samma som D5:an, och på tomgång spelar det väl knappast någon roll om man har en eller två turboaggregat. D5:an var råstark på tomgång, man kom lätt igång till och med i uppförsbackar och med släp utan foten på gasen. D3:an är i princip orkeslös på tomgång, man måste upp på c:a 1000 rpm för att komma iväg.

Jag är ingen motorexpert, men detta måste väl vara en mjukvarufråga. Har man måhända dragit ner tomgången till ett minimum för att få ner bränsleförbrukningen?

Är det någon mer D3/man-förare som har samma problem?
av lobbysleeper
För mig som inte kört en manuell diesel låter det konstigt att inte ha någon form av "dragläge" när man kör iväg. Att starta utan att röra gasen känns knasigt :)
Men kanske är annorlunda om man jämför med bensinare som jag haft förut...

Men låter ändå som man i 9 fall av 10 ändå ska använda gasen någon sekund senare för att köra iväg, så varför inte använda den direkt...

V70 är ju dessutom en tyngre bil, med mindre motor...

(intressant grej dock att D5an var såpass stark på tomgång, om än i en V50)
Användarvisningsbild
av PaNi
Precis. D3:an uppför sig som en bensinare (vilket den ju inte är); man måste ha lite varv för att den skall orka dra igång bilen. D5:an var mer lastbil; upp med kopplingen först, gasa sen.
av sorsj
Men detta är precis vad skillnaden ska vara mellan en dubbelturbo- och en enkelturbodiesel. Dubbelturbons lilla lätta låglastturbo varvar upp snabbt och ger dragkraft 'direkt' vid start, medan enkelturbons enda större rotor varvar upp långsamt och gärna ger en känsla av 'hål' i dragkraften nägra viktiga ögonblick vid start.
av sorsj
Måste gensast korrigera mig - när jag läser igenom PaNis inlägg ser jag att du jämför med en D5 my 2009 med bara ett turboaggregat, så det kan inte vara skillnaden mellan enkel- och dubbelturbo som du märker. Men jag som bytte från en D5 my 2006 till en D5 my 2010 för ett tag sedan kan säga att skillnaden mellan enkelturbon (2006) och dubbelturbon (2010) är mycket märkbar i startögonblicket.
av GasAnders
Har en 2,4d MY10 alltså med enkelturbo och den klarar starten utmärkt utan gas om det inte är uppförsbacke.
Användarvisningsbild
av PaNi
Min begränsade kunskap om motorer till trots tror jag inte att detta har med turboaggregaten alls att göra. På tomgång jobbar väl inte turbon över huvud taget. GasAnders inlägg tyder ju också på att så är fallet.

Skall nästa gång jag sätter mig i bilen noggrant kolla tomgångsvarvtalet. Vore intressant att jämföra detta med andra varianter av den femcylindriga dieseln. Eftersom D3:an är optimerad för låg förbrukning kanske tomgången är lägre, vilket skulle kunna förklara skillnaden i vridmoment.
av sorsj
På en diesel är det i princip inget som hindrar att turbon båser även vid tomgång (den blåser ju bara luft - bränslet tillsätts inte förrän i cylindern). Däremot blir det ju små avgasmängder vid lågt effektuttag, och då blir det naturligtvis svårt att få upp turbovarvet. Men vad som skiljer enkel- och dubbelturbomotorerna är inte i första hand om turbon laddar vid tomgång eller inte utan den snabba gasrespons som en liten och lätt turborotor ger. Ögonblicket efter det att man börjat koppla in vid start av bilen vill man ju ge gas för att komma igång bra, och då märks skillnaden - med dubbelturbons lilla rotor får man omedelbart den effektökning man vill ha, men med enkelturbon ska en större rotor varvas upp, och då blir det lätt ett ögonblicks effektsvacka. Ju hårdare trimmad motorn är, desto mer turboberoende är den, och ju mer märks detta. Det är därför bara naturligt att just 2.0 l D3 kommer att ha precis detta problem - samma problem har t.ex. VAGs hårdtrimmade 170-hk diesel i Passat.
av perhall
Det här med koppling och start är inte helt enkelt. jag har haft 5-cyl och 6-cyl Audi som man kan starta på 2:an genom att bara lyfta kopplingen. Jag har provkört nya fina bilar och fått abrupta stopp och inte kommit överens med kopplingen. Diesel eller bensin, turbo eller inte - det är svårt att säga generellt vad som är mest problematisk... men helt klart är det delvis en vanesak. Min 2,5T kan jag starta i uppförsbacke genom att bara lyfta kopplingen, men jag tror inte att det är turbon som gör det... /PH
av viktore
En D3 borde inte vara svår att komma igång med. Knappast sämre än den gamla D5an iallafall, som hade max vrid 400nm vid 2000varv.
D3 uppnår samma vridmoment vid 1400varv.

Jag har själv inte provat någon D3 men väl en v50 D5 och den motorn hade verkligen ingen kraft under 2000varv. Så jag tror snarare det kan ha med kopplingen att göra, kanske avsevärt kortare dragläge?

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]