- tis 10 aug 2010, 09:05
#435574
Har för några veckor sedan bytt ut V50 D5 MY09 mot V70 D3 MY11 (nya tvålitersmotorn alltså), båda manuella. Får dagligen "kärringstopp", och trodde först att det var en vanesak, men nu börjar jag bli irriterad. Motorn är ju i princip samma som D5:an, och på tomgång spelar det väl knappast någon roll om man har en eller två turboaggregat. D5:an var råstark på tomgång, man kom lätt igång till och med i uppförsbackar och med släp utan foten på gasen. D3:an är i princip orkeslös på tomgång, man måste upp på c:a 1000 rpm för att komma iväg.
Jag är ingen motorexpert, men detta måste väl vara en mjukvarufråga. Har man måhända dragit ner tomgången till ett minimum för att få ner bränsleförbrukningen?
Är det någon mer D3/man-förare som har samma problem?
Jag är ingen motorexpert, men detta måste väl vara en mjukvarufråga. Har man måhända dragit ner tomgången till ett minimum för att få ner bränsleförbrukningen?
Är det någon mer D3/man-förare som har samma problem?