Honke skrev:Ganska intressant att folk ska hänvisa till kunskap och okunskap om saker och ting så fort Biltema kommer på tapeten.
Nej det hade faktiskt INGET med dom att göra, det var kunskap jag sa och kunskap jag menade. Om nu inte du tänkte specifikt på dom och skrev det därför?
Det här är inte enda stället där belägg diskuteras och du anar inte hur stort spannet är på bra eller dåliga belägg, men allt hänger ju på vad DU ska använda dom till. Har du inga krav? Köp då standardbelägg och se hur spektrumet bland fabrikaten är där, det skiljer en del trots allt mellan dom olika.
Men i stort sett INGA av dessa i olika forum eller för den delen live, som har åsikter om just belägg och skivor verkar ha en endaste susning om hur allt ska lira ihop i slutändan. Det är inte bara att montera och vips så har du pangbroms i evighet som passar precis överallt. Det är lite mera komplicerat än så, det är nåt som gärna glöms bort, det är enklare och bättre att instämma i bra eller dåligt om nån pekar ut nåt. Eftersom mekonomen och biltema och autoexperten, ad center, meca med flera kedjor tillsammans säljer miljontals belägg så kan vi konstatera att det kan inte vara sopor ändå, miljoner människor oavsett vad vi tycker lär inte fortsätta handla oavsett av vem, om inte bromsarna tar som det är tänkt. Men det innebär inte att dom fått dom ultimata beläggen för sitt användande, det kan vara så att dom har lägre krav eller ett annat användande som inte kräver lika mycket.
Många i olika forum skulle vara mycket nöjda med coldstoppers. Alltså belägg som tar stenhårt vid lågt pedaltryck, redan från kall skiva. Dom kallas även taxibelägg i folkmun. (även om det faktiskt var en annan typ av belägg)
Felet med dessa är att du har heller inga bromsskivor kvar efter drygt 3000 mil. Mina brembomaxx klarade 2800 mil innan dom var slitna under mingräns. Då bor jag inte i stan. Och om du kör dom rejält varma så har du sämre broms än du har med ett par standardbelägg i slutändan. Kör du så bromsarna jobbar mycket och brukar bli rejält varma, ja då gäller till exempel club belägg, alltså sån typ som används till clubracing. Dom är sämre (kräver högre pedaltryck) kalla och bättre varma. Bromsar fungerar så att du får välja, vart i värmespannet vill du ha bäst broms. Bäst varma, ja då är dom i stort sett kassa kalla. Bäst kalla är skapliga varma men...ja. Standardbelägg är steget över coldstoppers. Alltså kräver lite värme och jobbar en bit upp i temp.
Inga av dessa belägg som är dedikerade åt just känslan för bromsning återfinns på biltema, eller skruvat, osv. Dom återfinns hos bromsfirmor eller mekonomen, autoexperten osv som tar hem ifrån bromsfirmor, och dom kostar nån tusenlapp per axel och uppåt. Då gemene man inte är intresserad av bromsklossar för 1000spänn och uppåt så är man inte heller så speciellt intresserad av sin bromsverkan även om man får det att låta så.