Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Biltemas handbromsbackar är rena skiten, bortskänkes! Har varit monterade på bilen i 2 månader då jag insåg att de kommer ej att slitas in eller gå genom besiktningen. Efter dessa två månaders har de en anliggningsyta på ca 1/3. Detta p.g.a. att diametern är för liten, beläggen är för hårda och ej heller inslipade vid tillverkning. Arne säger att diametern är 4 mm mindre, jag vill påstå att den är ca 1-2 mm mindre. Oavsett hur mycket mindre den är, så ger kombinationen av fel diameter och stenhårda belägg minimum av bromsverkan.
Användarvisningsbild
av camaro69
Åh, vad billigt det blev att köpa handbromsbackar 2 ggr.
Kom och kööööp. :wink:
av LaRy
Arbetstiden att byta 2 ggr gör mig mer förbannad än att köpa belägg 2 ggr. Bromtrummorna hann i alla fall inte rosta fast på navet, så demonteringen gick smidigare. Jag köpte nya belägg på AD Bildelscenter, med lite rabatt kostade de bara 50 kronor extra i jämförelse med Biltema-skit. De nya beläggen har en helt märkbar skillnad i friktion när man tar ett löst belägg och drar mot lös bromstrumma, dessutom stämmer radien!
Användarvisningsbild
av camaro69
Se ljust på livet. Nu har du blivit ännu duktigare på att byta bromsbackar, när du fått göra det två gånger. Erfarenhet är värt mycket.

Tid är bara något värdsligt, sen kan det vara skönt att slippa umgås med familj och vänner. :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ej modellspecifik fråga. Flyttar till allmän.
Ämnet har tidigare diskuterats så är man intresserad är det bara att söka.
Jag har inga dåliga erfarenheter av varken Biltema eller belägg jag köpt på Meca.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Har också köpt biltemas handbromsbackar en gång och de köper jag aldrig mer.
Kvittade hur jag ljusterade wiren i bilen så fick jag det inte till att ta ordentligt så det blev en uppsättning av annat fabrikat och då funkade det fint. :D
av *pettson*
Ganska intressant att folk har krav på rejäl bromsförmåga när dom flesta kör standardskivor och standardbelägg. Dom flesta har aldrig hört talas om inkörning av skivor och belägg, eller hört talas om värmeöverföring av beläggmaterial för att saker ska funka. Dom flesta har ingen aning om hur många tons bromsverkan som är inblandat heller eller vilka temperaturer vi pratar om. Men man baserar kvaliteten på inköpta saker genom att jämföra sakernas strävhet mot varandra i rumstempererat tillstånd. Eller genom att förklara hur kassa saker är innan dom ens genomgått inkörningsperioden som måste finnas oavsett om man vet om det eller inte. Oavsett om man tror på det eller inte.
Det är verkligen imponerande djup kunskap om bromsar som säkerställer bra inköp oavsett vad och vart man handlar.
Eller så krävs det lite mera kunskap för att göra ett bra köp. Notera att ett bra köp för din körstil, inte alls behöver vara ett bra köp för min körstil....
Användarvisningsbild
av Honke
Ganska intressant att folk ska hänvisa till kunskap och okunskap om saker och ting så fort Biltema kommer på tapeten.
av *pettson*
Honke skrev:Ganska intressant att folk ska hänvisa till kunskap och okunskap om saker och ting så fort Biltema kommer på tapeten.
Nej det hade faktiskt INGET med dom att göra, det var kunskap jag sa och kunskap jag menade. Om nu inte du tänkte specifikt på dom och skrev det därför?
Det här är inte enda stället där belägg diskuteras och du anar inte hur stort spannet är på bra eller dåliga belägg, men allt hänger ju på vad DU ska använda dom till. Har du inga krav? Köp då standardbelägg och se hur spektrumet bland fabrikaten är där, det skiljer en del trots allt mellan dom olika.
Men i stort sett INGA av dessa i olika forum eller för den delen live, som har åsikter om just belägg och skivor verkar ha en endaste susning om hur allt ska lira ihop i slutändan. Det är inte bara att montera och vips så har du pangbroms i evighet som passar precis överallt. Det är lite mera komplicerat än så, det är nåt som gärna glöms bort, det är enklare och bättre att instämma i bra eller dåligt om nån pekar ut nåt. Eftersom mekonomen och biltema och autoexperten, ad center, meca med flera kedjor tillsammans säljer miljontals belägg så kan vi konstatera att det kan inte vara sopor ändå, miljoner människor oavsett vad vi tycker lär inte fortsätta handla oavsett av vem, om inte bromsarna tar som det är tänkt. Men det innebär inte att dom fått dom ultimata beläggen för sitt användande, det kan vara så att dom har lägre krav eller ett annat användande som inte kräver lika mycket.
Många i olika forum skulle vara mycket nöjda med coldstoppers. Alltså belägg som tar stenhårt vid lågt pedaltryck, redan från kall skiva. Dom kallas även taxibelägg i folkmun. (även om det faktiskt var en annan typ av belägg)
Felet med dessa är att du har heller inga bromsskivor kvar efter drygt 3000 mil. Mina brembomaxx klarade 2800 mil innan dom var slitna under mingräns. Då bor jag inte i stan. Och om du kör dom rejält varma så har du sämre broms än du har med ett par standardbelägg i slutändan. Kör du så bromsarna jobbar mycket och brukar bli rejält varma, ja då gäller till exempel club belägg, alltså sån typ som används till clubracing. Dom är sämre (kräver högre pedaltryck) kalla och bättre varma. Bromsar fungerar så att du får välja, vart i värmespannet vill du ha bäst broms. Bäst varma, ja då är dom i stort sett kassa kalla. Bäst kalla är skapliga varma men...ja. Standardbelägg är steget över coldstoppers. Alltså kräver lite värme och jobbar en bit upp i temp.
Inga av dessa belägg som är dedikerade åt just känslan för bromsning återfinns på biltema, eller skruvat, osv. Dom återfinns hos bromsfirmor eller mekonomen, autoexperten osv som tar hem ifrån bromsfirmor, och dom kostar nån tusenlapp per axel och uppåt. Då gemene man inte är intresserad av bromsklossar för 1000spänn och uppåt så är man inte heller så speciellt intresserad av sin bromsverkan även om man får det att låta så.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Pettson, du verkar ju kunna detta...

Vad har jag gjort för fel när mina bromsar såg ut så här... :wink: :D

Bild

.
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]